×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
برپایی خیمه محرم در دل‌ها/ سیاه پوش کردن مساجد در استقبال از ماه محرم

باری دیگر ماه محرم از راه فرا می‌رسد و غم و اندوه در دل عاشقان اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) می‌نشیند، اندوهی بی‌پایان که در فراق ارباب بی‌کفن و 72 تن از یاران باوفایش در ذره ذره زندگی انسان‌ها نقش می‌بندد.

نام محرم همواره با رشادت‌های انسان‌هایی بزرگ همراه است، انسان‌هایی که در آن برهه حساس از وفاداری و جان نثاری دریغ نکردند و با خدا ترسی، هماهنگی و وفاداری، خالق حماسه‌ای بزرگ شدند.

بزرگانی چون حضرت ابوالفضل(علیه السلام) که با شجاعت و جانبازی لقب سقای دشت کربلا را از آن خود کرد، او برای آوردن آب برای کودکان رفت اما نتوانست بازگردد و به شهادت رسید، حضرت علی اکبر، قاسم و دیگر جوانان دشت کربلا که در اوج جوانی از تعلقات دنیوی گذشتند و در لبیک به ولی زمان خود در برابر باطل ایستادگی کردند تا یزید زمان را نقش بر زمین کنند.

آری محرم باری دیگر در راه است، ماهی که قلب‌های عاشقان به دور از هر گونه حزب و گروه و جناح خاصی برای امام شیعیان می‌تپد، مردمانی که در این ماه از جان و دل برای عزاداری شهادت سید سالار شهیدان و یاران با وفایش بر سر و سینه می‌زنند و مراسمات مختلفی را در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و .. برپا می‌کنند.

نام محرم با عاشورا، کربلا و امام حسین(علیه السلام) پیوندی عمیق دارد، گویی این ماه جز حسین و کربلا هیچ ندارد، اینک ماه محرم، ماه اشک و خون، ماه جانبازی عاشقان راه حق می‌آید و چشم‌ها در غم هجران سومین پیشوای عالم گریان است و دل‌ها غمناک‌ترین غم عالم را تاب می‌آورند.

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(علیه‌السلام) اینک به پیشواز و استقبال از ماه محرم می‌روند و با سیاه پوش کردن مساجد، تکایا و حسینیه‌ها خود را آماده برگزاری مراسمات عزارداری این ماه می‌کنند.

مسجد امام حسین(علیه‌السلام) شهرستان صومعه‌سرا از جمله مساجدی است که برای پیشواز از ماه محرم با همکاری نوجوانان و جوانان سیاه‌پوش شده و در این ماه میزبان مراسمات مختلف است.

امیر رمضانپور، مسئول کانون فرهنگی، هنری شهید آوینی مسجد امام حسین(علیه‌السلام) صومعه‌سرا با تسلیت پیشاپیش فرا رسیدن ماه محرم، اظهار کرد: مساجد و تکایای شهرستان از چند روز مانده به ماه محرم آماده استقبال از این ماه می‌شوند.

وی با اشاره به مهیا کردن زمینه لازم برای حضور عزاداران حسینی و جلسات سخنرانی و مرثیه سرایی در مساجد، افزود: با توجه به اینکه در ماه محرم اکثر جوانان برای شرکت در مراسم عزاداری در مساجد حاضر می‌شوند، باید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از این ظرفیت برای بیان حقایق و فلسفه قیام عاشورا و ابعاد شخصیتی اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بهره ببرند.

مسئول کانون فرهنگی، هنری شهید آوینی مسجد امام حسین(علیه‌السلام) صومعه‌سرا با بیان اینکه مجریان و برنامه‌ریزان مساجد باید از هم اکنون برنامه جامع و کاملی برای ماه محرم داشته باشند، گفت: بنیه اعتقادی جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان، بصیرت افزایی، حضور به موقع در صحنه‌های مختلف جامعه از جمله برنامه‌هاییست که باید بیش از پیش روی آن کار شود.

رمضانپور با بیان اینکه امسال هم همچون سال‌های گذشته از چند روز مانده به محرم با سیاه پوش کردن مساجد به استقبال از ماه محرم رفتیم، تصریح کرد: حضور جوانان و نوجوانان شهرستان در آیین سیاه پوش کردن مساجد بسیار چشمگیر بود.

وی با اشاره به ویژه برنامه‌های ماه محرم، خاطرنشان کرد: یکشنبه (18شهریور) ساعت 21 ویژه برنامه پیشواز محرم با شعرخوانی کربلایی امیرحمزه طالبی و با مداحی حاج مهدی اخوان در مسجد امام حسین(علیه‌السلام) برگزار می‌شود.

مسئول کانون فرهنگی، هنری شهید آوینی مسجد امام حسین(علیه‌السلام) صومعه‌سرا اظهار کرد: همزمان با آغاز اولین شب ماه محرم به مدت هشت شب از ساعت 21 مراسم عزاداری در مسجد امام حسین(علیه السلام) با سخنرانی حجت‌الاسلام راشد نوری، امام جمعه صومعه‌سرا، شعرخوانی کربلایی امیرحمزه طالبی، با مداحی حاج حسن مجیدیان، حاج سینا پورمحسن و حاج مهدی اخوان برگزار می‌شود.

رمضانپور با بیان اینکه رخداد عاشورا فرهنگی جاودان و نقشه راه سعادت و جاودانگی است، افزود: مقام معظم رهبری درباره محرم می فرمایند: این شب های محرم را قدر بدانید و عزاداری کنید و در این عزاداری از حسین بن علی(علیه السلام) درس بگیرید.

شور حسینی همراه با شعور لازمه کسب معرفت از ایام محرم و روز عاشورا

حمزه، یکی از جوانانی که در سیاه پوش کردن مسجد امام حسین(علیه‌السلام) نقش داشت، گفت: با نصب پارچه سیاه و پرچم‌های منقش به اسامی اباعبداله الحسین(علیه‌السلام) و حضرت ابوالفضل(علیه‌السلام) و زدودن گرد و غبار از وسایل تکایا و مساجد خود را برای ورود به ماه محرم آماده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه همه زندگی خود را مدیون امام حسین(علیه‌السلام) هستیم و زندگیمان را فدای سید سالار شهیدان می‌کنیم، تصریح کرد: لازمه کسب معرفت از ایام محرم و روز عاشورا، شور حسینی همراه با شعور است.

این جوان صومعه‌سرایی خاطرنشان کرد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، عزادارن حسینی قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحاً و قلباً این مجالس را وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط و اتّصال هرچه محکم‌تر میان خودشان و حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام)، خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت و خدمت در مجالس ماه محرم تنها نخ ارتباط برخی مهمانان امام حسین با خداست، اظهار کرد: عشق به امام حسین (علیه‌السلام) یک عشق وصف ناشدنی و جاودانه است و ما نیز در این ایام همه سعی خود را برای برپایی مراسم ‏های عزاداری این امام بزرگوار و در شان آن به کار می ‏گیریم.

آری؛ پرچم‌های سیاه و سبز منقش به نام مبارک امام حسین (علیه‌السلام) و علمدار کربلا با پارچه نوشته‌هایی با شعر معروف محتشم کاشانی با مضمون «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» در مساجد، تکایا، هیئات مذهبی، خیابان‌ها و بازارهای این شهرستان به چشم می‌خورد و چهره شهر رنگ عزا و ماتم به خود گرفته است

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.