×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
توزیع 2600جلد کتاب در اماکن عمومی/ برخی از مسئولان؛ کتابخوانی را جزء امور فرهنگی نمی‌دانند

«رویا رحمت‌زاده» در گفتگو با خبرنگار میرزاکوچک نیوز اظهار کرد: به مدت دو سال است که با همکاری و پیشنهاد همکار فرهنگی ام خانم معصوم زاده  اقدام به ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه کرده ام.

 وی با بیان اینکه جرقه اول این کار توسط خانم معصوم زاده  بود که  برای ترویج کتابخوانی یک کار بزرگ انجام دهیم،افزود: در سال نخست کتاب ((خانه)) را به عنوان نخستین کتاب خریداری و در اماکن عمومی توزیع و در صفحه اول کتاب نوشتیم، «لطفا پس از خواندن در مکان عمومی بگذارید تا برسد به دست بعدی»، و هر کدام از ما وقتی کتاب را به پایان می‌رساندیم آن را در یک جای عمومی قرار می‌دادیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه با این کار کل کشور را کتابخانه خود کرده ایم، گفت: زیرا در غیر اینصورت هر کدام از ما یک کتاب را وقتی مطالعه می کنیم آن را در کتابخانه می گذاریم وبرای سالها در انجا خاک می خورد و بعد هم معلوم نیست در آینده به سراغش می رویم یا خیر.

رحمت زاده با بیان اینکه با گذاشتن کتاب به عنوان مثال در مترو، مسافران به مدت دو دقیقه هم شده صفحات ان کتاب را ورزق می زنند و مطالعه می کنند، تصریح کرد: پس از جنگ جهانی دوم یکی از کشورهایی که آسیب جدی دیده بود، بانوان آن کشور که شوهرهایشان را از دست داده بودند، کار بزرگی کردند، مادران گفتند اگر فرزندانمان بزرگ شوند به فکر انتقام از قاتلان پدرانشان خواهند بود و این جنگ ادامه پیدا می‌کند و در این راستا برای جلوگیری از این کار، کتاب هایی را بر دوش گذاشتند و از روستاهای کوچک شروع به کتابخوانی برای کودکان کردند و ذهن فرزندان را به سمت صلح و دوستی کشاندند.

رحمت زاده با بیان اینکه ما در خرید کتاب‌ها دقت لازم را انجام می‌دهیم، خاطرنشان کرد: اوایل دنبال کتاب‌های آموزنده بودیم که بار علمی داشت و بعد از آن کتاب‌ها به سمت زندگی شهدا و به خصوص شهدای مدافع حرم که برایمان ملموس‌ترند پیش رفت.

توزیع 2600 جلد کتاب در اماکن عمومی

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از 2 هزار و 600 جلد کتاب با هزینه شخصی بالغ بر هشت میلیون تومان خریداری کرده‌ام، اظهار کرد: این طرح را از تهران شروع کردم و به استان‌های دیگر مانند بندرعباس چابهار، اهواز، گیلان و … گسترش دادم.

این بانوی فرهنگی با بیان اینکه دنبال کار مفید هستم و اصلا به درآمد نمی‌اندیشم، افزود: هفته آینده به بیمارستان می‌رویم و در بین مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند کتاب توزیع می‌کنیم.

رحمت‌زاده با بیان اینکه طرح من یک کار بزرگ است و تک تک ارگان‌های دولتی ردیف بودجه فرهنگی دارند اما متاسفانه برخی از مسئولان کارهای فرهنگی را در همه چیز جز کتابخوانی می‌بینند، گفت: مسئولان در این راستا کمک زیادی می‌توانند کنند و اگر یک سوم بودجه فرهنگی را به کتابخوانی تخصیص دهند کار بزرگی انجام داده‌اند.

مسئولان باید فرهنگ کتابخوانی را باور داشته باشند

وی با بیان اینکه مسئولان باید فرهنگ کتابخوانی را باور داشته باشند تصریح کرد: شهردار گوراب زرمیخ در این راستا کمک‌های زیادی به ما کرده است که انتظار می‌رود مابقی مسئولان همچون شهردار گوراب زرمیخ باشند.

این بانوی فرهنگی با بیان اینکه نویسنده‌ام و مجوز چاپ کتابم را گرفته‌ام اما به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانم آن را به چاپ برسانم، خاطرنشان کرد: اگر کتابم را به چاپ برسانم در توزیع بیشتر کتاب بین مردم دیگر مشکلی ندارم.

رحمت‌زاده با بیان اینکه در جام باشگاه کتابخوانی به عنوان تنها نماینده از شهرستان صومعه‌سرا بودم، اظهار کرد: در باشگاه چهار گروه 10 تا 12 نفره تشکیل داده‌ام که هر گروه برای خود یک کتاب می‌خرد با عناوین مختلف و اعضای این باشگاه با خرید یک کتاب 12 کتاب می‌خوانند.

وی با بیان اینکه هر چه تعداد سرانه مطالعه و خرید کتاب در این باشگاه بیشتر باشد امتیاز مربی افزایش پیدا می‌کند، افزود: در این طرح اعضا کتابشان را می‌خوانند و سپس خلاصه وار ان را برای دیگران تعریف می‌کنند و کتاب‌ها دست به دست می‌چرخد.

این بانوی فعال فرهنگی با بیان اینکه هدف از تشکیل این باشگاه ترویج کتابخوانی و امانت‌داری است،گفت: هر کسی بهترین طرح و خلاقیت را ارائه دهد آن مقام به شهرستان تعلق می‌گیرد.

رحمت‌زاده تصریح کرد: باید با نوآوري و ارايه ايده‌هاي خلاق و نافذ، زمينه ترويج موثر كتاب و كتابخواني در جامعه را فراهم آورد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.