×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
خانه به دوشی زوج‌های جوان گیلانی

عباس احمدزاده: امروزه افزایش اجاره‌بهای مسکن به چالش بزرگی در بازار رهن و اجاره تبدیل شده و بسیاری از مردم و به خصوص زوج‌های جوان را درگیر کرده است.

کافی است که جلوی یک مشاور املاکی در انتظار مردمانی باشید که برای اجاره منزل به بنگاه مراجعه کرده و اغلب ناامیدانه باز می‌گردند، اجاره‌هایی که سر به فلک کشیده و همه مردم از دارا و ندار در حال نالیدن هستند.

متاسفانه هیچ‌‌گونه مرجع رسیدگی جهت نرخ ‌گذاری منازل اجاره‌‌ای وجود ندارد و صاحب خانه‌ به هر قیمتی که بخواهد تعیین نرخ می‌کند، نرخی که در پيچ و خم و دخل و خرج زندگي پرمشغله مستأجر، در هيچ معادله‌اي به تساوی نمیرسد.

طی ۶ ماه اخیر قیمت اجاره بها و خرید مسکن در بسیاری از شهرستان‌های غرب گیلان مانند ماسال و صومعه‌سرا به قدری افزایش یافته که بسیاری از متقاضیان مسکن اجاره‌ای را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

*لزوم توجه مسئولان به قیمت اجاره‌بها و رهن مسکن

یک شهروند ماسالی با بیان اینکه متاسفانه نرخ اجاره بها به قدری افزایش یافته است که مانده‌ام برای ادامه زندگی به کجا روم، اظهار کرد: در سال‌های گذشته نهایت سالی یک یا ۲ میلیون تومان به پیش خانه افزوده می‌شد اما متاسفانه امسال هشت میلیون تومان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه موعد قراردادم مهرماه است و از حالا صاحب خانه به من گفته برای سال بعد افزایش بیشتری نسبت به پیش و اجاره بها داریم، افزود: متاسفانه با پول کارگری و هزینه بالای زندگی امکان زندگی در آپارتمان‌های قوطی کبریتی هم دیگر برای ما وجود ندارد.

این شهروند با بیان اینکه مسئولان باید نسبت به این موضوع حساسیت و توجه ویژه نشان دهند، گفت: ما شاید بتوانیم از خورد و خوراک و پوشاکمان بزنیم اما مسکن نیاز اولیه زندگی هر انسانی است.

نرخ اجاره مسکن به صورت حباب‌گونه و منطقه‌ای افزایش می‌یابد

یکی از شهروندان صومعه‌سرا با بیان اینکه هنگام اجاره مسکن شاهد ارائه ارقام نجومی از سوی مشاوران املاک هستیم، تصریح کرد: نرخ اجاره به صورت حباب‌گونه و منطقه‌ای افزایش می‌یابد و هیچگونه نظارتی بر این موضوع نیست.

وی با بیان اینکه نرخ اجاره بها کمر خانه به دوشان را بیش از گذشته خم کرده است، خاطرنشان کرد: در مخیله بنده هم نمی‌گنجد که بخواهم روزی خانه‌دار شوم.

این تازه داماد صومعه‌سرایی با بیان اینکه فقط از خدا می‌خواهم به قدری داشته باشم که شرمنده همسرم نشوم، اظهار کرد: در دوران کنونی هیچ عروسی حاضر نیست با مادرشوهر زندگی کند و با این هزینه‌های اجاره بها و خرید مسکن، مشکلات عدیده برای زوج‌های جوان به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه افزایش در تمامی بخش‌های اقتصادی متاثر از تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، رکود و… است، افزود:  به عقیده دولت همه این افزایش قیمت‌ها «حبابی» بیش نیست، حال این حباب تا کی و چگونه ادامه دارد الله اعلم.

*بسیاری از زوج‌های جوان استطاعت اجاره مسکن ندارند

«رضایی»، یکی از بنگاه داران با بیان اینکه به دلیل کاهش سود سپرده‌های بانک‌ها، اغلب صاحب‌خانه‌ها خواهان اجاره بیشتر و پول پیش کمتر هستند، گفت: در این بین، هیچ سود و یا زیانی به ما بنگاه داران نمی‌رسد و دستی در افزایش و یا کاهش قیمت‌ها نداریم.

وی با بیان اینکه افزایش بی رویه قیمت مسکن امکان اجاره آپارتمان‌های مسکونی را برای بسیاری از زوج‌های جوان مشکل کرده و استطاعت اجاره آن را ندارند، تصریح کرد: علاوه بر این، امکان خرید مسکن هم برای تعداد کثیری از مردم بسیار کم شده است.

رضایی با اشاره به راکد بودن بازار خرید مسکن، خاطرنشان کرد: بر همین اساس بسیاری از مالکان بساز و بفروش آپارتمان‌های خود را برای اجاره با آن قیمتی که خودشان تعیین می‌کنند گذاشته‌اند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما قیمت کم را به صاحبان املاک پیشنهاد می‌دهیم تا ملکشان سریعتر به اجاره و یا فروش رود اما متاسفانه قبول نمی‌کنند و عدم اجاره و خرید توسط مردم را بر کاهش قیمت ترجیح می‌دهند.

این بنگاه‌دار با اشاره به نرخ اجاره‌بهای مسکن، افزود: در مردادماه اجاره‌بهای هر واحد مسکونی به عنوان مثال 25 تا 35 میلیون تومان رهن و ماهی 20 تا 100 هزار تومان کرایه بود اما این رقم از اواخر مهر افزایش یافت و همان خانه‌ها کمتر از 45 میلیون تومان رهنشان نیست.

گفتنی است، هر چند تا کنون گام مفیدی از سوی مسئولان در زمینه نرخ اجاره بها، خرید مسکن و نظارت بر آن برداشته نشده است اما هنوز چشم مستاجران و خریدان مسکن به حرکتی از سوی مسئولان در این زمینه است.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.