×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
ردپای پسماندهای عفونی درصومعه سرا/زباله ها ۱۰۰ درصد امحا می شوند

به گزارش میرزا کوچک نیوز به نقل از خبرگذاری مهر ،پسماندهای عفونی و بهداشتی به دلیل آلودگی ها خطرناک زیست محیطی بیشتر از سایر پسماندها مورد توجه قرار داشته و مسئولان برای دفع مناسب آن چندسالی است که همه مطب های خصوص و دولتی، مراکز درمانی، بیمارستان ها را ملزم کرده تا با بستن قرار داد با شرکت ها پسماندها و زباله های عفونی و بهداشتی خود را جمع آوری و برای امحا به این شرکت ها تحویل دهند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان صومعه سرا نیز همانند سایر شهرستان استان گیلان از سال ۹۳ با ابلاغ دستورالعملی از همه مطب ها و آزمایشگاه های خصوصی و دولتی، مراکز درمانی، بیمارستان و درمانگاه های خود خواست تا با بستن قرار داد مذکور به دفع مناسب پسماندهای عفونی و بهداشتی خود مبادرت کنند.

با توجه به این همه دقت و سخت گیری مسئولان در این حوزه هنوز هستند افرادی که به این تذکر مسئولان توجه نکرده و پسماند و زباله های بهداشتی و عفونی خود را در گوشه و کنار معابر عمومی رها می کنند. چند وقتی است تصویری از رها سازی پسماند و زباله بهداشتی در کنار یکی از بانک ها و ادارات شهرصومعه سرا در فضای مجازی استان دست به دست می شود که دل نگرانی شهروندان را به دنبال داشته و موجب پیگیری شد.

جمع آوری ۱۰۰ درصد پسماندهای پزشکی شهرستان صومعه سرا

رئیس شبکه بهداشت و درمان صومعه سرا در خصوص این تصویر می گوید: مسئولیت پسماندهای عفونی با شبکه بهداشت و درمان هر شهرستانی است.

محسن حسین زاده می افزاید: خوشبختانه براساس آمار ۱۰۰درصد مطب ها، آزمایشگاه ها، مراکز درمانی و درمانگاه ها و بیمارستان شهرستان صومعه سرا از سال ۹۳ برای جمع آوری زباله و پسماندهای عفونی و بهداشتی خود با شرکت بهداشت گسترمطمئن قرار داد بسته اند.

وی با بیان اینکه این شرکت موظف است یک روز در هفته پسماند و زباله های عفونی مراکز بهداشتی و درمانی را جمع آوری کند، تصریح می کند: مطب ها، آزمایشگاه های خصوصی و دولتی نیز سه روز در هفته زباله های خود را جمع آوری و برای امحا به این شرکت تحویل می دهند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان صومعه سرا با اشاره به اینکه هیچ مرکز بهداشتی و درمانی و مطب و آزمایشگاهی حق قرار دادن زباله های عفونی خودر ا در خارج مرکز نداشته، خاطرنشان می کند : رهاسازی هرگونه زباله بهداشتی و عفونی پیگرد قانونی به دنبال دارد.

وی در خصوص تصویر منتشر شده در فضای مجازی استان توضیح می دهد: آنچه که در تصویر مشخص بوده نشان از زباله های عفونی نداشته و به نظر می رسد جعبه های خالی دارو و مربوط به داروخانه های خیابان برشنورد است.

حسین زاده پسماندهای داروخانه ها را جزء پسماندهای عفونی ندانست و می افزاید: البته این موضوع به این معنی نیست که داورخانه ها می توانند زباله خود را در معابر رها کنند.

شهرداری موظف به جمع آوری زباله های غیرعفونی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست صومعه سرا نیز در خصوص تصویر فوق می گوید: در حوزه بهداشت و درمان دو نوع پسماند و زباله وجود دارد.

حمزه عشوری می گوید: زباله و پسماند عفونی به دلیل آلودگی های زیست محیطی باید توسط مراکز درمانی و مطب ها و آزمایشگاه ها جمع آوری و به شرکت طرف قرار داد برای امحا  تحویل داده شود.

وی پسماندها غیرعفونی را نوع دوم زباله های حوزه بهداشت و درمان عنوان و توضیح می دهد: شهرداری مسئول جمع آوری این گونه زباله ها همانند پاکت قرص و جعبه ها و… است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست صومعه سرا به عدم تمکین سه مطب خصوصی  در سال های گذشته برای بستن قرار داد با شرکت بهداشت گستر مطمئن در زمینه جمع آوری پسماندهای عفونی اشاره و ادامه می دهد: برابر ماده ۶۸۸ تهدید علیه بهداشت عمومی جرم تلقی شده و این نهاد می تواند افراد متخلف را به مراجع قضایی ارجاع دهد.

وی با تأکید بر پیگیری موضوع از سوی این اداره، خاطرنشان می کند: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه سرا با هرگونه رهاسازی پسماندهای عفونی و غیر عفونی حوزه بهداشت و درمان در سطح معابر برخورد شدید خواهد کرد.

به هر حال آنچه از پیگیری ها به دست آمد اینکه خوشبختانه زباله های رها شده در سطح معابر شهرستان صومعه سرا از نوع زباله های عفونی نیست اما به طور حتم ساماندهی وضعیت زباله در این شهرستان نیازمند تدبیر جدی دستگاه های ذیربط در این باره است.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.