×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
لزوم توجه به مبلمان شهری/ صومعه‌سرا به منطقه‌ سبز گردشگری تبدیل شود

امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز موثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست، پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی معضلات زیست محیطی، موجودیت فضای سبز و گسترش آن را برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده‌اند.

  شهرها به عنوان کانون‌های متمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها، برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از سیستم‌های طبیعی ندارند، در این میان فضای سبز به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکر یگانه شهرها در متابولیسم آنها نقش اساسی دارند که کمبود آنها می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد.

 وجود فضای سبز و درختان در گوشه و کنار معابر به ویژه در شهرهای امروزی به عنوان جلوه‌ای از طراوت و شادابی، همواره توانسته بخش مهمی از ناهنجاری‌های زیست محیطی و آلودگی‌ها را به جلوه‌ای زیبا و مفرح تبدیل کند.

 توسعه درختکاری‌ها و فضای سبز علاوه بر اینکه در زیباسازی ظاهری شهر تاثیرگذار است امروزه با توجه به رشد بی‌رویه ساخت و ساز در شهرها به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

 در این راستا گفت‌وگوی تفضیلی با سعید حسن‌زاده، مدیر کانون خبرنگاران شهرستان صومعه‌سرا که یکی از منتقدین اساسی فضای نامناسب شهری شهرستان صومعه‌سرا است انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم؛

*نقش فضای سبز در کیفیت زندگی شهری چگونه است؟

نقش فضای سبز در زندگی روزمره شهروندان از چندین بعد قابل ارزیابی هست، اینکه در استانی چون گیلان با دارا بودن پوشش پیوسته گیاهی و جنگلی، دارای سرانه بسیار بالای فضای سبز است، لیک در شهرها به دلایل بسیار که موجب تخریب شمایل فضای سبز و بافت تصنعی ایجاد مناطق طبیعی می‌شود نقش فضای سبز در کیفیت زندگی شهری بسیار با اهمیت است.

فضای سبز می‌تواند برجاذبه‌های زندگی، ایجاد انگیزه برای خانواده‌ها، برای سکونت در مناطق سبز و پاکسازی هوای شهری، گردشگر پذیر بودن شهرها و نیز ترغیب روحیه ورزشی و نشاط اجتماعی درخانواده‌ها بخاطر شرکت در برنامه هایی که در فضای سبز موجود شهرها انجام خواهد گرف، تاثیر بگذارد..

ثرات روحی و روانی فضای سبز بر کیفیت زندگی شهری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش فضای سبز بلاشک در بعد روحی و روانی شهروندان غیرقابل انکاراست، تغییر ذائقه مردم و شهروندان و دانش آموزان در فضای زیبا با دیدن گلها و پوشش سبز شهری بسیار محتمل است.

ارزش منطقه‌ای مسکن، مغازه و ملک در مناطق دارای بافت فضای سبز بالطبع بسیار بالاتر از مناطق خشک است زیرا استقبال بالای شهروندان را درپی دارد.

پاکسازی‌ها در مهد آلودگی‌ها نقش مهمی دارد، ایجاد انگیزه اجتماعی و در برقراری فعالیت فرهنگی در داخل فضای سبز شهری و تداعی ۴فصل زیبا برای شهروندان ماحصل این فضای سبز است.

گل کاری درختکاری روحیه شاعرانه و هنرمندانه را تلطیف نموده و از این بعد نیز قابل بررسی است

* فضای سبز حاکم بر شهرستان را چگونه ارزیایی می کنید؟

شهرستان صومعه سرا علیرغم پوشش جنگلی و گیاهی منطقه، از نظر سرانه فضای سبز شهری مناسب، در مضیقه است، نوع و نحوه گل کاری وایجاد طرح فضای سبز و درختکاری و هرس درختان در فصول مختلف دچار ناهماهنگی شده و اکثریت فضا دچار منظره‌های خشک و بدون گل وگیاه شده  است.

انتظار می‌رود شهر سرسبز صومعه‌سرا با درایتی به منطقه‌ بسیار سبز گردشگری تبدیل شود و اثراتش را درجای جای زندگی شهروندان شاهد باشیم.

*رسیدگی به وضعیت معابر و آسفالت خیابان‌ها، در شهر صومعه سرا مورد رضایت است؟

در دوره کنونی حرکت فوق العاده نماینده مردم در اخذ سهمیه قیر بسیار فراتر از نیاز شهروندان بوده طوری که تمام روستاها از نعمت جاده آسفالت برخوردار گردیده و این مهم در روکش و ترمیم آسفالت کوچه و معابر شهری نیز نمود کافی و وافی داشته است.

به گونه‌ای که بسیاری از معابری که کمربندی اطراف شهری بوده با روکش آسفالتی مناسب و با کیفیت به ‌فضا سازی شهری کمک می‌کند و پتانسیل نماینده در جذب قیر دست مسولان در انجام آسفالت شهری و معابر اصلی را باز گذاشته است

*در مجموع نظر شما در راستای عملکرد شهرداری در این خصوص چیست؟

فضای سبز و دوایر عمران در انجام ترمیم و آسفالت مرکز شهر و معابر بنوعی قابل قبول است، اما شهرداری به تنهایی در انجام این مهم ناکار بوده و رسانه‌های محلی واستانی با فشار و نقد عملکرد دوایر فضای سبز تا حدی به اجرای ضربتی کاشت گل وگیاه کمک کرده، بدین لحاظ درصدی از نواقص فضای سبزی حل شد، البته این کاشت‌ها نیاز به نگهداری داشته و کاشت‌های فصلی است.

در پروژه‌های عمرانی ضرب و آهنگ بسیار کندی در شهرداری وجود داشته است که یک دلیل را می‌توان به وابستگی صرف شهردار به تصمیمات شورا عنوان کرد که سبب کندی و گاها قطع عملکردها می‌شود.

پنج پروژه عمرانی کوچک در سال دوم شهرداری شهردار صومعه سرا که گاها بسیار کوچک همچون سردرب آرامستان، رفوژ خیابان امام، جدول جداکننده روکار عملکرد شهردار وشهرداری را تا سرحد نمره مردودی پیش می‌برد.

ضعف مفرط واحد حقوقی در انعقاد قراردادها خصوصا با پیمانکاران شایبه‌های منفی بسیاری را ایجاد کرده و نیز ضررهای مادی خاصی به مجموعه وارد ساخته ضمن اینکه عملکرد کاملا بسته واحد روابط عمومی در اشاعه عملکرد مجموعه شهرداری سبب عدم رشد و رضایتمندی شهروندان از روند حرکتی شهرداری شده است.

عدم کارایی شورای شهر مانع ارتقای شهرداری شهر در عمران و آبادی شهری است زیرا آنچه که باید صورت می‌گرفته و همفکر و همدل در قالب مصوبات به شهردار ارائه می‌شده تا رکود عمرانی از بین برود، یقینا محقق نخواهد شد و این در صومعه‌سرا به انحای مختلف قابل لمس است.

گفتنی است؛ فضاي سبز به عنوان بخش جاندار و روح بخش هر جامعه‌اي يكي از ضروريات شهرها و جوامع محسوب مي‌شود و رسيدگي به بهبود وضعيت آن از مهمترين فعاليت‌هاي خدماتي شهرداري هاست که باید نسبت به آن توجه ویژه صورت گیرد.

گفتگو از فلاحتکارضیابری

منبع خبر : شبستان

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.