×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
نخستین نشست کتابخوان ویژه مساجد گیلان در رشت برگزار شد

شامگاه شنبه نخستین نشست کتابخوان مساجد گیلان در مسجد فاطمیه شهر رشت برگزار شد.

عضور شورای شهر رشت در این نشست با اشاره به اینکه مسجد فاطمیه رشت از مراکز فرهنگی ، تربیتی و پرورش دهنده شخصیت های بزرگ گیلانی است، اظهار کرد : از همان ابتدای انقلاب اسلامی مسجد مکانی برای پرورش نیروهای انقلابی و اسلامی بوده است.

محمدحسین عاقل منش با بیان اینکه امروز شاهد رویش خوب فرهنگی و دینی در سطح مساجد با حضور نیروهای جوان و انقلابی هستیم، افزود: بدون تردید کتاب و کتابخوان در تمدن از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است.

 ضرورت استمرار برگزاری نشست های کتابخوان در جامعه 

وی این جایگاه را برگرفته از تعالیم عالیه دین مبین اسلام برشمرد و گفت: با بررسی و مطالعه اسلام و کتب اسلامی به این نکته می رسیم که همگان بر نشر و گستردش اسلام و فرهنگ، تمدن و علم توجه و تأکیدات فراوانی کرده اند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به یکی از تأکیدات پیامبر گرامی اسلام در این زمینه، تصریح کرد: ایشان فرمودند  «اطْلُبُوا الْعِلْمَ‌ مِنَ‌ الْمَهْدِ إِلَی اللَّحْد» یعنی زگهواره تا گور دانش بجوئید این نشان دهنده این بوده که در دین مبین اسلام دانش اندوزی به همه توصیه شده است.

وی با بیان اینکه از زمان اسلام موضوع کتاب و کتابخوانی به مساجد نیز وارد شده است، خاطرنشان کرد: امروز شاهد وجود کتابخانه هایی مناسب در مساجد هستیم.

عاقل منش با تأکید بر استمرار برگزاری چنین نشست هایی در سطح مساجد استان گیلان، افزود: برگزاری این نشست ها در جهت نشر و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأثیرگذار خواهد بود.

برگزاری ۶۰۵ نشست کتابخوان طی سال گذشته در گیلان

در ادامه مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز با اشاره به اینکه این نشست نخستین نشست کتابخوان مساجد استان است، اظهار کرد: پیشنهاد برگزاری این نشست از سوی هیئت امنای این مسجد به نهاد کتابخانه های عمومی گیلان شد که نشان دهنده تأثیرگذاری برگزاری چنین نشست هایی در حوزه های دیگر بوده است.

هادی نوری با بیان اینکهاز سایر حوزه ها نیز چنین پیشنهاداتی شده است، افزود: این نهاد در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی برنامه های مختلفی مد نظر قرار داده است.

وی برگزاری نشست های تخصصی کتابخوان برای حوزه ها و اقشار مختلف در سطح استان را تنها بخش کوچکی در این زمینه برشمرد و گفت: تلاش شده که برگزاری این نشست ها تنها در حوزه مدیران استانی نباشد و در سطح عامه جامعه نیز برگزار شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه با بیان اینکه مساجد از جمله پایگاه های معنوی و عبادی در سطح جامعه اسلامی به شمار می روند، تصریح کرد: علت برگزاری این نشست در مساجد وجود ارتباط فرهنگی میان مسجد و کتابخانه ها است.

وی نبود وجه تمایز میان افراد در مساجد، ملاک نبودن جنسیت، اهمیت نداشتن ثرورت و قدرت افراد از را جمله مهم ترین ویژگی ها و شباهت های این دو نهاد فرهنگی اعلام کرد.

نوری در ادامه با اشاره به برگزاری ۶۰۵ نشست کتابخوان در سال گذشته در استان گیلان، یادآورشد: در تلاش هستیم تا با برنامه ریزی مناسب این نشست ها را افزایش داده و پویاتر برگزار کنیم.

لزوم کسب آگاهی و دانش از طریق مطالعه

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه نمازگزاران این مسجد با توجه به سوابق پیوند ناگسستنی با کتاب و مطالعه دارند، اظهار کرد: یکی از کمیته های فعال در امور بانوان و خانواده کمیته حقوقی است.

فاطمه رفیعی با اشاره به اینکه متاسفانه افراد برای بیان مطالبات خود آگاهی و دانش لازم در این حوزه را ندارند، افزود: داشتن مطالعه کافی در این حوزه می تواند به خانواده در این امر کمک کند.

منبع خبر : مهر

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.