×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024
یک قدم تا سیاه‌بختی سیاه‌درویشان/سنگ‌اندازی مسئولان در روستا/طرح هایی که مسکوت ماندند

میرزاکوچک نیوز;روستاها در همه جای دنیا محل تولید و تلاش هستند و نقطه عطف و توسعه هر منطقه‌ای در گرو پویایی روستاهاست و کشوری که روستاهای آن خالی شود از آبادانی فاصله می‌گیرد.

در کشور ما در سال‌های نه چندان دور تعداد جمعیت روستایی نسبت به شهری ۷۰ به ۳۰ بود که رفته رفته و با امکانات رفاهی بیشتر در شهرها، مهاجرت روستاییان به شهر زیاد شد و اکنون تقریبا شاهد ۷۰ درصد جمعیت در شهر و ۳۰ درصد در روستاها هستیم.

روستای سیاه‌درویشان که در شهرستان صومعه‌سرا بخش تولمات قرار دارد از این موضوع مستثنی نیست و شاهد مهاجرت عده زیادی از اهالی این روستا به شهر هستیم، روستایی که در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند به عنوان آنتالیای ایران رونق اقتصادی و گردشگری پیدا کند.

متاسفانه وقتی وارد این روستا می‌شویم با توجه به پتانسیل‌های قابل توجه‌ای که دارد هیچ‌گونه رسیدگی در آنجا صورت نگرفته است و در گفت‌وگو با روستاییان متوجه شدیم حتی سنگ‌اندازی‌هایی هم توسط مسئولان امر در این روستا انجام شده که منجر به مهاجرت خیلی‌ها شده است.

توسعه کشاورزی به توسعه اقتصادی این روستا منتج نشده است

کار اکثر مردم این منطقه کشاورزی و پرورش ماهی و کار در رودخانه و تالاب است اما توسعه کشاورزی و پرورش ماهی متکی بر منابع طبیعی بوده و محدودیت منابع طبیعی در این روستا، باعث رکود اقتصادی شده و توسعه کشاورزی به توسعه اقتصادی این روستا منتج نشده است.

با توسعه کارآفرینی ،علاوه بر اشتغال و تولید، مردم این روستا به خدمات مورد نیاز خود دست می‌یابند و این امر تاثیر زیادی در رشد اقتصادی روستا و کاهش پدیده مهاجرت به شهرها دارد.

در حال حاضر، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در مناطق روستایی کشور از اهمیت دو چندانی برخوردار است، زیرا علاوه بر آمار بالای بیکاری در روستاها، کشور با معضل مهاجرت روستاییان به شهرها مواجه است و از سویی جوانان با ماندگاری در روستاها و ایجاد اشتغال جدید می‌توانند رونق اقتصادی و گردشگری را دو چندان کنند.

تالاب سیاه‌درویشان از زیباترین تالاب‌ها خاورمیانه محسوب می‌شود

از طرفی، تالاب سیاه‌درویشان از زیباترین تالاب‌های خاورمیانه محسوب می‌شود که از نظرزیست محیطی حائز اهمیت فوق العاده است، این تالاب که در ادامه تالاب انزلی قرار گرفته در فصل تابستان با رویش گل‌های نیلوفر بسیار جذاب و دیدنی می‌شود به گونه‌ای که چشم هر گردشگر را خیره می‌کند.

در فصل سرما هم چشم انداز زیبا و جذاب تالاب را نمی‌توان از نظر دور داشت، در صومعه‌سرا این تالاب از ارزش خاصی برخوردار است، در حاشیه این تالاب هم افراد زیادی زندگی می‌کنند که متاسفانه با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این راستا برای گزارش خبری به دل این روستا رفتیم تا با مردمان خونگرم آنجا به گفت‌وگو بپردازیم و مشکلاتشان را به گوش مسئولان برسانیم تا شاید چاره‌ای برای روستاییان اندیشده شود.

لزوم ساخت سنگچین در حاشیه رودخانه برای جلوگیری از، سیل، رانش و تخریب زمین

محسن، یکی از اهالی روستای سیاه درویشان اظهار داشت: چند سال گذته پول هنگفتی برای لایروبی رودخانه و تالاب این منطقه اختصاص داده شد که متاسفانه مسئولان امر فقط یک دهم آن را به صورت نمادین و فقط برای پخش فیلم در صدا و سیما لایروبی کردند و مابقی اعتبارات معلوم نیست چه شد و لایروبی انجام نگرفت.

وی با بیان اینکه رودخانه سیاه درویشان مستقیم از کوه قلعه رودخان می‌آید و رسوبات کوه را با خود به رودخانه این منطقه می‌آورد، افزود: پیشنهاد می‌شود یک رسوب گیر قوی در اول رودخانه قلعه رودخان نصب کنند و هر چند وقت به چند وقت لایروبی در آنجا صورت گیرد تا دیگر مردمان این منطقه با مشکل روبه رو نشوند.

این مرد سیاه درویشانی با بیان اینکه باید کناره‌های این رودخانه به صورت سنگ چین ساخته شود تا زمین رانش نکند و تخریب نشود، گفت: این طرح قرار بود از سیاه درویشان تا قلعه رودخان انجام شود که به صورت پارک باشد و مردم از آن استفاده کنند ولی متاسفانه باز هم انجام نشد.

محسن با بیان اینکه مردمان این منطقه حاضرند خودشان سنگ‌چین‌ها را در بستر رودخانه انجام دهند، تصریح کرد: محیط زیست و منابع طبیعی اجازه چنین کاری را به مردم نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی می‌توانند با ۵ میلیون تومان هزینه، به گونه ای سنگ چین کنند که دیگر با بارش باران، این منطقه به زیر آب نرود، خاطرنشان کرد: متاسفانه نه مسئولان برای این روستا کاری انجام می‌دهند و نه اجازه می‌دهند مردم خودشان کاری کنند.

این مرد سیاه درویشانی با بیان اینکه مشکل اساسی مردم این منطقه با روسای ادارات است، اظهار داشت: در فصل تابستان به دلیل اینکه رسوبات در رودخانه و تالاب خشک و شن از آن بالا زده بود و قایق موتوری که نیمی از درآمد ما از این راه است، در آن نمی‌توانست عبور کند و باید آن را هول می‌دادیم، حدود ۱۰۰ متر را با یک بیل کندیم تا راه باز شود، که پس از آن ۷ اداره شهرستان برای ما پرونده سازی کردند که بدون مجوز چرا آن جا را کنده‌ایم.

محسن با بیان اینکه متاسفانه از یک طرف مسئولان حرف جذب توریست به روستاها را می‌زنند و از طرف دیگر جلوی ساخت و ساز و زیبایی در روستا را می‌گیرند، افزود: اکثر زمین‌های مردمان این منطقه که بالای ۷۰ سال است در دستشان می‌باشد، مال خودشان نیست زیرا طبق قانون ۷۰ متر بعد از حریم رودخانه جز اموال منابع طبیعی محسوب می‌شود.

مردم حاضرند در این روستا سرمایه‌گذاری کنند اما مسئولان قبول نمی‌کنند

وی با بیان اینکه مردم این منطقه حاضرند در سیاه درویشان سرمایه گذاری کنند تا به یک منطقه توریستی تک در گیلان تبدیل شود اما مسئولان قبول نمی‌کنند، گفت: استخر خود من برای بیش از ۷۰ سال است که منابع طبیعی روی آن دست گذاشته و اجازه نمی‌دهد در آن ساخت و ساز انجام شود.

این مرد سیاه درویشانی با بیان اینکه ایده‌های نو برای طرح گردشگری و جذب گردشگر در همان استخر در ذهن دارم، تصریح کرد: احداث باشگاه ماهیگیری، پرورش گل نیلوفر آبی، اسب دوانی، رستوران، کالسکه سواری و .. را در نظر دارم احداث کنم که سبب جذب دو چندان توریست می‌شود اما مجوز ساخت نمی‌دهند.

محسن با بیان اینکه نیلوفر آبی فقط در ۳ کشور هند، سریلانکا و ایران رشد می‌کند، خاطرنشان کرد: در دو کشور دیگر از این گل برای مراسمات تدفین و ازدواج و در حوضچه‌های خانه استفاده می‌کنند اما در ایران کمر به نابودی آن بسته اند.

عدم حمایت مسئولان از مردم این روستا سبب مهاجرت به شهر شده است

وی اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مسئولان باید از روستاییان و کشاورزان حمایت کنند، اما در این روستا از روستاییان هیچگونه حمایتی نمی‌شود که این موضوع سبب مهاجرت مردم به شهرها شده است.

این مرد سیاه درویشانی با بیان اینکه این موضوع می‌طلبد تا یک وزیر به این روستا بیاید و از نزدیک مشکلاتمان را رصد کند، افزود: سال گذشته ۲ بار سیل آمد و امسال هم یک بار سیل آمده است که سبب آسیب زیاد به استخرهای ماهی و کشاورزی مردم شده است.

محسن، یکی دیگر از راه‌های اصلی درآمدزایی مردم این منطقه را کار با قایق دانست و گفت: هر قایق نیاز به ۲۰ باک بنزین دارد که متاسفانه پمپ بنزین آتشگاه شیخ محله چنین امکاناتی را از مردم این منطقه دریغ کرده و می‌گوید باید قایق را سوار یک ماشین و یا وسیله‌ای کنید بیاورید تا اینجا و بنزین بزنید که این کار واقعا مشکل است، در صورتی که ما به راحتی از شهرستان انزلی می‌توانیم بنزین تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع فوق همت مسئولان را می‌طلبد تا ورود کنند و ما را از این مشکل نجات دهند، تصریح کرد: از دیگر مشکلات این منطقه بیمه نبودن اراضی کشاورزی و استخر ماهی است.

این مرد سیاه درویشانی با بیان اینکه بیمه می‌گوید باید استخر ماهی خود را فنس بزنید تا در صورت آمدن سیل ماهی به آن بچسبد و بیرون نرود، خاطرنشان کرد: اگر اینگونه باشد و اینقد هزینه بخواهم کنم دیگر چه نیازی به بیمه است.

هدف اصلی مسئولان تخریب روستای سیاه درویشان و مهاجرت روستائیان به شهر است

محسن با بیان اینکه زمین‌های شالیزار چون نزدیک تالاب است بر اثر باد خراب می‌شود، اما مسئولان می‌گویند در حاشیه مرداب بیمه به این اراضی تعلق نمی‌گیرد، اظهار داشت: هدف اصلی مسئولان تخریب این روستا و مهاجرت روستائیان به شهر است.

وی افزود: طرحی دیگر قرار بود در این روستا اجرایی شود که به حالت بافت قدیمی باشد و مسافران و گردشگران به محض ورود به سیاه درویشان ماشینشان را پارک کنند و به صورت پیاده و یا با اسب و کالسکه در این مسیر دور بزنند، اما متاسفانه این طرح هم اجرایی نشد.

این مرد سیاه درویشانی گفت: همه جای دنیا حاضرند چنین پتانسیلی داشته باشند و از آن در راستای جذب گردشگر، توریست و در  زمینه اقتصادی و اشتغالزایی بهره ببرند اما در این شهرستان همه چی بر عکس است.

محسن با بیان اینکه وقتی سرمایه‌گذاری به این روستا می‌آید مسئولان به جای قرار، وی را فراری می‌دهند، تصریح کرد: در داخل تالاب انزلی ساخت و ساز انجام گرفته و برق ۳ فاز برده‌اند بعد در سیاه درویشان برای استخر ماهی برق ۳ فاز نمی‌دهند می‌گویند جزء چهارگانه محیط زیست است.

وی با بیان اینکه باز هم تکرار می‌کنم آمدن یک وزیر به این روستا و دیدن تمام آسیب ها و مشکلات مردم همه چی را حل می‌کند، خاطرنشان کرد: از نماینده شهرستان و استاندار گیلان درخواست می‌کنیم تا زمینه برای بازدید یک وزیر به این روستا فراهم کنند.

اوضاع تالاب ۱۰۰درصد خراب است

اصغر داوطلب، یکی دیگر از اهالی روستای سیاه درویشان اظهار داشت: این منطقه با توجه به گردشگر پذیر بودن نیاز به هتل، رستوارن و سوئیت دارد اما متاسفانه برای ساخت آن مجوز نمی‌دهند در صورتی که وقتی مسافر به این روستا بیاید نیاز به همه این امکانات دارد.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان این روستا مملو از مسافر برای قایق سواری می‌شود، افزود: یکی از راه‌های درآمد اقتصادی خانوارهای این منطقه ماهیگیری است که قبلا محیط زیست پروانه ماهیگیری ۶ ماهه صادر می‌کرد اما امروزه پروانه یک ماهه صادر و هر ماه ۲۰ هزار تومان اخذ می‌کند که با اینکار تفریح را از مردم و مسافران گرفته است.

این مرد سیاه درویشانی با بیان اینکه وضع و اوضاع تالاب ۱۰۰ درصد خراب است، گفت: این تالاب دیگر به صورت مرداب در آمده و مرداب هم دیگر جای رفت و آمد نیست.

داوطلب با بیان اینکه ۸۰ درصد از مردم این روستا تا چند سال گذشته از آب به صورت رایگان استفاده می‌کردند، تصریح کرد: اما اکنون حدود ۸ سال است که آبیاری از مردمانی که مزارع آنها در کنار رودخانه است، پول دریافت می‌کند.

محیط زیست نمی‌خواهد این روستا آباد شود

وی با بیان اینکه محیط زیست نمی‌خواهد این روستا آباد شود، خاطرنشان کرد: مردم این منطقه از محیط زیست و منابع طبیعی زمین‌ها را بهتر نگهداری می‌کنند، به عنوان نمونه اگر زمین‌های بایر را در اختیار مردم قرار دهند بدون تغییر کاربری می‌توانند ماهی‌های فاک، کپور، آمل و .. را ظرف مدت ۶ ماه بدون غذا به ۳۰ کیلو برسانند.

این مرد سیاه درویشانی با بیان اینکه در این روستا هیچگونه خدماتی به مردم ارائه نمی‌شود و مردم با همت و تلاش خودشان در حال زندگی کردن هستند، اظهار داشت: در زمان کرباسچی طرح هزار هکتار در این روستا تهیه کردند و نقشه آن هنوز در شهرداری موجود است.

طرح‌هایی که یکی پس از دیگری اجرایی نشدند

داوطلب با بیان اینکه کرباسچی وقتی کل گیلان را گشت و به منطقه سیاه درویشان رسید گفت؛ این منطقه آنتالیای ایران است، افزود: قرار بود یک پل از تالاب تا اول سیاه درویشان احداث کند که به صورت جهانی باشد که در آمد این طرح یک درصدش برای شهرداری صومعه‌سرا بود، اما آن طرح هم نگذاشتند در این روستا اجرایی شود.

وی با بیان اینکه اکنون جاده اصلی ارتباط با انزلی تا آبکنار آمده و نیاز به نصب دو پل در این روستا دارد تا مسافت ۴۵ دقیقه‌ای سیاه درویشان تا انزلی را به ۵ دقیقه برساند، گفت: متاسفانه اجازه این کار را هم نمی‌دهند و کار همانطور دست نخورده باقی مانده است.

گفتنی است؛ روستای سیاه درویشان نیز همچون شهرها، مملو از فرصت‌های جدید و کشف نشده است که کشف و بهره برداری به موقع از این فرصت‌ها و ایجاد کسب و کارهای جدید و رقابت پذیر می‌تواند مزایای اقتصادی چشم گیری برای مردمان این روستا به وجود آورد و این روستا را به قطب گردشگری گیلان تبدیل کند.

گزارش از مائده فلاحتکار ضیابری

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.