×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
۳۶ درصد جرائم فضای مجازی در گیلان مربوط به نشر اکاذیب است

سرهنگ ایرج محمدخانی ظهر امروز در گردهمایی مدیران هسته گزینش استان گیلان در رشت اظهار داشت: امروز کشورهای غربی در تمام زمینه‌ها به جز حوزه اینترنت و شبکه‌های مجازی به‌دنبال تحریم‌ ایران هستند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه کشورهای غربی، ایران را در حوزه فضای مجازی نه تنها تحریم بلکه تهدید به تحریم هم نکردند گفت: باید علل این اقدام کشورهای غربی بررسی شود.

محمدخانی با اشاره به افشاگری‌های “ادوارد اسنودن” تصریح کرد: براساس اسناد منتشر شده بیشترین جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا بر روی موبایل‌ها و رایانه‌های کاربران ایرانی اعمال شده است.

وی با اعلام اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از 14 هزار قطعه اطلاعاتی از کاربران ایرانی استخراج کرده است ابراز داشت: آژانس امنیت ملی آمریکا 80 تا 90 درصد اطلاعات جهان را کنترل می‌کند و ماشین‌هایی دارد که 70 هزار قابلیت رمزگشایی و پردازش دارند.

محمدخانی با بیان اینکه برخی افراد گمان می‌کنند اطلاعات یک شهروند عادی برای جاسوسی ارزشی ندارد افزود: شناخت روحیات و خلقیات یک ملت یکی از مهم‌ترین اطلاعات جاسوسی است که امروز دشمنان ایران به‌دنبال کسب آن هستند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان خاطرنشان کرد: آمار تعداد ارسال پیام‌های مذهبی، تعداد ارسال لطیفه و میزان توجه کاربران به مسائل غیراخلاقی از جمله مواردی است که برای سرویس‌های جاسوسی اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه “باراک اوباما” ترویج سیستم عامل “اندروید” را بزرگترین اقدام جاسوسی خود علیه ایران می‌داند عنوان داشت: طی چند ماه اخیر میزان توجه مردم نسبت به نرم افزارهای پیام‌رسان‌های خارجی کم شده است.

محمدخانی با بیان اینکه پیام‌رسان‌های خارجی علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در آمار جرائم نیز موثر بوده‌اند افزود: در سال گذشته 36 درصد از جرائم به‌وقوع پیوسته در حوزه فضای مجازی در استان گیلان مربوط به نشر اکاذیب و هتک حیثیت است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان با اشاره به آمار جرائم به وقوع پیوسته درحوزه فضای مجازی در گیلان تصریح کرد: 13 درصد از این جرائم مربوط به قماربازی، تهدید و اخاذی، مزاحمت اینترنتی 19 درصد و برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی 18 درصد است.

محمدخانی ضمن تشریح آمار روند انگیزشی مجرمان فضای مجازی در گیلان اظهار داشت: انگیزه‌های ضداخلاقی 51 درصد، انتقام‌جویی 20 درصد، کسب منافع مالی 22 درصد و سرگرمی 7 درصد از این آمار را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به شیوه و شگرد‌های وقوع جرائم سایبری در گیلان ابراز داشت: 69 درصد از جرائم رایانه‌ای که سال گذشته در استان گیلان انجام شده در بستر فضای‌مجازی، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به وقوع پیوسته است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان خاطرنشان کرد: پیگیری جرائم به وقوع پیوسته در بستر پیام‌رسان‌های خارجی به دلیل عدم دسترسی به سرورهای آن‌ها در داخل کشور زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه 6 درصد از جرائم سایبری به وقوع پیوسته در استان گیلان در بستر سایت‌ها و وبلاگ‌ها به وقوع پیوسته است افزود: 44 درصد از مجرمان فضای مجازی در گیلان دارای مدرک دیپلم، 24 درصد لیسانس، 6 درصد فوق لیسانس و 3 درصد دارای مدرک دکتری هستند.

محمدخانی ضمن تشریح میانگین سنی بزهکاران فضای مجازی در استان گیلان اظهار داشت: 43 درصد از این افراد بین 26 تا 35 سال، 30 درصد بین 18 تا 25 سال و 16 درصد 46 سال به بالا بودند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان با اعلام اینکه 56 درصد از بزه‌دیدگان فضای مجازی در استان گیلان مردان و 44 درصد زنان بودند خاطرنشان کرد: 77 درصد از بزهکاران فضای مجازی در گیلان را مردان و 33 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

منبع خبر : تسنیم

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.