×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
برخورد شدید با متخلفین ساخت و ساز/ طرح‌های اشتغالزایی در بخش مرکزی ماسال اجرا می‌شود

تامين زير ساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، رفاهی و خدماتی از مهمترين اولويت‌های دولت در روستاهاست که توسط بخشداری‌ها و دهیاران پیگیری می‌شود.

فعاليت‌هايی كه بخشداری می‌تواند در روستاها انجام دهد علاوه بر توسعه روستاها نقش موثری در جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها دارد که در این راستا بخشداری مرکزی شهرستان ماسال با اجرای طرح‌های مختلف در این زمینه موفق ظاهر شده است.

فرزاد امدادی که به مدت یک‌سال است به‌عنوان بخشدار مرکزی ماسال منصوب شده است، توانسته است با برقراری ارتباط‌ های مستمر با دهیاران و روستاییان اقدام به اجرای طرح‌های متنوع که در جذب گردشگر و آسایش روستاییان موثر است، کند که با انجام مصاحبه‌ای با وی، در ادامه به آن می‌پردازیم.

*در زمینه فعالیت‌هایی که در طول این یکسال انجام داده‌اید توضیح بفرمایید؟

سال گذشته در زمینه ضعف آب با مشکلاتی روبه‌روشدیم که با شناسایی یک چشمه در روستاهای سیادول، سراکه و تاسکوه با هزینه دهیاری‌ها آن را به شبکه اصلی آب وصل کردیم و برای مدتی مشکل ضعف آب برطرف شد. تعویض لوله‌های آب آشامیدنی روستای گامیشبان و از بین بردن فرسودگی آن برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی این روستا از دیگر اقدامات بخشداری مرکزی ماسال است.

در زمینه ضعف برق برخی از روستاهای بخش مرکزی، خطوط برق روستاهای درخانه، شالما و … با تامین هزینه از محل خودیاری و دهیاری‌ها تقویت برق انجام شد.

در زمینه آسفالت روستاهای بخش مرکزی چه اقداماتی انجام شده است؟

برای توسعه روستاها از ظرفیت بخشداری و دهیاری استفاده می‌شود و زیرسازی راه‌های تاسکوه، گنذر، نسا و 9 روستای دیگر برای اجرای آسفالت انجام شده و در صورت مساعد بودن هوا در آینده‌ای نزدیک آسفالت انجام می‌گیرد.

در حال حاضر روستاهای اسبه‌ریسه و خروم در نوبت آسفالت قرار دارند.

در حوزه امنیت چه کارهایی برای روستا انجام شده است؟

در حوزه امنیت که دغدغه مردم روستاهای بخش مرکزی بود، اقدام به نصب دوربین‌های مداربسته کرده‌ایم که در حال حاضر روستاهای گنذر، تاسکوه، مرکیه، دوله ملال، درخانه و خودبچر مجهز به دوربین‌های امنیتی شده‌اند و مابقی روستاها هم در آینده انجام می‌شود.

از مزیت‌های این دوربین‌ها قابلیت دید در شب و تشخیص پلاک ماشین است که با نصب آن امنیت روستاها تا حد زیادی بالا رفته است.

وضعیت بیمه‌های روستایی در این بخش چگونه است؟

بیمه مسئولیت کل بخش مرکزی انجام شده اما در زمینه بیمه ارزان روستایی آتش‌سوزی هنوز این امر محقق نشده اما در آینده نزدیک این اتفاق رقم خواهد خورد.

چه اقداماتی در زمینه پیشگیری از خسارت‌های احتمالی رانش زمین روستای توت‌نسا انجام شده است؟

در روستای توت‌نسا شاهد رانش زمین بودیم که با کانال‌بندی بتونی که به جهت جمع‌آوری آبهای سطحی ایجاد شد، خطر رانش را کمتر از پیش کردیم. همچنین سال گذشته انهار زیادی را در روستاهای مختلف با استفاده از ظرفیت داخلی بخشداری لایروبی کردیم و همچین پل روستای کیشه‌خاله و پل طبق‌سر با استفاده از هزینه دهیاری‌ها ساخته شد.

وضعیت پسماند در بخش مرکزی با توجه به گردشگرپذیر بودن این منطقه چگونه است؟

با اقدامات انجام شده دیگر زباله‌ها در مناطق بالادستی ییلاق ریخته نمی‌شود اما در مقابل، مسافران زباله‌ها را با خود به پایین می‌آورند و انباشته می‌کنند و حال این انباشت زباله در مناطق پایین‌دستی که در مسیر پرتردد ییلاق قرار گرفته تبدیل به یک معضل شده است.

البته اخیرا در حوزه پسماند، تفاهمی با پیمانکار مدیریت پسماند ییلاقات انجام شده تا در مسیرهای پایین‌تر از ییلاق رامینه به مجموعه بخشداری کمک کنند و در دیگر بافت‌های روستایی، تعاونی دهیاران قراردادی با این روستاها دارد که جمع‌آوری زباله را انجام دهد اما با فشاری که در مسیر ییلاقی وجود دارد، اختلالاتی ایجاد شده است.

در حوزه تفکیک زباله از مبدا با یک شرکت مذاکراتی انجام شده که در کنار اجرای این عملیات بحث آموزش در روستاها هم صورت گیرد، امیدواریم با اجرای این پروژه تهدید زباله به یک فرصت در روستاها تبدیل شود.

در خصوص واگذاری مدیریت پسماند ییلاقات ماسال و نحوه قرارداد باید بگویم این قراداد از سال گذشته وجود داشت و در مقطع فعلی به شکل موقت منعقد شده است، زیرا این شرکت در سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های انجام داده و سازه‌هایی را جاگذاری کرده بود که قرار شد به‌صورت موقت بار دیگر این پروژه را در دست گیرد.

مدیریت پسماند روستاها و دیگر مناطق، بیرون از محدوده شهری با بخشداری است، اما بخشداری توان این کار را ندارد و طبق قانون بخشداری می‌تواند با افراد حقیقی و حقوقی در این خصوص قراردداد منعقد کند.

در خصوص میزان درآمد سال گذشته عوارض ییلاقات باید کسانی که پیشتر قرارداد داشته‌اند، پاسخگو باشند، اما در خصوص عملکرد مالی امسال به‌زودی گزارش خواهم داد.

در زمینه حوزه‌های اشتغال و توسعه روستاهای بخش مرکزی چه کارها و طرح‌هایی در دست اجرا دارید؟

مهمترین اقدام، پروژه مجتمع جهاد کشاورزی است که با محوریت اشتغال زنان بی‌سرپرست در حال نهایی شدن است، در این طرح ساختمان سابق اداره جهاد کشاورزی را اجاره کردیم که در اختیار تعاونی دهیاران قرار گرفته و باید در اسرع وقت این کار عملیاتی شود.

ایجاد بازارچه خودبچر یکی دیگر از پروژه‌ها در راستای ایجاد اشتغال است که به مرحله آخر رسیده و فقط منتظر امضای مهندس خرمی مدیر عامل سازمان آب منطقه‌ای است.

هدف  این پروژه در 2 زمینه ایجاد اشتعال و ساماندهی است که نیازمند کمک شهردار و رییس راهور شهرستان نیز است اگر این طرح اجرا شود بار ترافیکی شهر کاهش می‌یابد و کاسبان دوره‌گرد می‌توانند جایی برای کسب روزی خود داشته باشند و در عین حال شهر نیز چهره زیبایی پیدا می‌کند.

در خصوص پارک جنگلی تاسکوه توضیح بفرمایید؟

پارک جنگلی هشت هزار و 600 متری تاسکو طرح دیگری است که طرح آن تحویل مراکز مربوط شده و رییس منابع طبیعی باید اقدام به انجام این کار کند. انتظار داریم به‌مانند مدیرکل جهاد کشاورزی، چنین کاری توسط مدیر کل منابع طبیعی نیز انجام شود، زیرا چنین پروژه‌هایی سبب اشتغالزایی می‌شود و وظیفه همه ماست که برای به ثمر نشستن آن تلاش کنیم.

طبق پیش‌بینی در این پروژه حدود 60 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند، در این پروژه طرح توقف اتوبوس‌های مسیر ییلاقی، ایجاد سوئیت اقامتی، پارکینگ و رستوران لحاظ شده و سازه‌های آن کاملا سازگار با محیط زیست خواهد بود.

همچنین یک شرکت با چند خودروی ون خدمات انتقال مسافر به ییلاقات را انجام می‌دهد زیرا یکی از شروط واگذاری به این شرکت استفاده از تاکسی‌های بومی خواهد بود.

طرح اشتغالزایی امامزاده شالما و ساماندهی دکه‌ها در چه مرحله‌ایی است؟

ایجاد هشت دکه چوبی روبه‌روی امامزاده شالما نیز یکی دیگر از طرح‌های اشتغالزایی بخش مرکزی است که طی انجام مزایده در بین جوانان به آنها واگذار می‌شود.

ساماندهی دکه‌های بین‌راهی ییلاقات شالما تا سوئه چاله دیگر برنامه در دست بخشداری ماسال است که با توجه به حساسیت آخرین پروژه خواهد بود زیرا به نظارت دقیق نیاز دارد.

سرانجام طرح آب‌بند مرکیه چه شد؟

طرح گردشگری آب‌بند مرکیه که متقاضی آن دهیاری این روستاست در حال پیگیری است و امیدواریم این طرح هر چه زودتر اجرایی شود.

همچنین اگر اتفاق خاصی رخ ندهد پارک جنگلی گنذر نیز تا پایان ماه به دهیاری واگذار می‌شود و طرح از سوی دهیاری به استانداری و منابع ملی اعلام شده و کارهای آن در حال انجام است.

اپلیکیشن معرفی روستاهای ماسال با هدف معرفی و ثبت مسافرکاشانه‌ها در هر روستا دیگر برنامه‌ای است که طرح آن در حال آماده‌سازی است.

متاسفانه تخلفاتی در زمینه ساخت و ساز مشاهده می‌شود در خصوص این‌گونه تخلفات چه برنامه‌ای دارید؟

در این زمینه به متخلفین هشدار می‌دهم که برخورد شدید با آنها صورت می‌گیرد، هر گونه ساخت و ساز در روستاها باید از مجرای قانون بگذرد و هیچ‌گونه ساخت و سازی خارج از این روند پذیرفتنی نیست.

درآینده نزدیک تعداد تخلفات مربوط به هر روستا که به استان گزارش شده را به مردم اعلام خواهیم کرد.

با دهیار و شورایی که در روستای آنها 24 ساختمان غیر‌مجاز ساخته شده برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

سخن آخر…

در این روزهای سخت بیش از هر زمانی به تعامل، رفاقت و دوستی نیاز است که کارها به سرانجام برسد، اعتقاد دارم این خدمات برای مردم نجیب ماسال خیلی کم است اما توان ما در این حد بوده و تلاش برای ساختن آینده‌ایی بهتر خواهیم کرد.

منبع خبر : شبستان

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.