×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
تعامل سازنده،التماس کردن نیست/انتقاد کنیم، فحاشی وبی‌تربیتی نکنیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره‌برداری از چند طرح بزرگ نفتی، گازی و پتروشیمی اظهار کرد: نکته‌ای که مقام معظم رهبری روز سه‌شنبه بر آن تاکید کردند این بود که باید در جهش تولید سه اقدم مهم در مساله خودروسازی، صنعت نفت و نهاده‌های دامی انجام شود.

روحانی گفت: سه وزیر نفت، صمت و جهاد کشاورزی تلاش خود را انجام دهند و هرچه سریع‌تر طرح خود را به ستاد اقتصادی دولت بیاورند تا تصویب کنیم و سریع‌تر اجرایی شود.

کل سرمایه‌گذاری پروژه لردگان، ۳ ساله برمی‌گردد

وی پس از افتتاح طرح پتروشیمی لردگان، گفت: این طرح بزرگ ظرف سه‌، چهار سال می‌تواند کل سرمایه‌اش را برگرداند یعنی اگر سالانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد این پروژه بزرگ باشد، طی سه سال کل سرمایه‌گذاری برمی‌گردد. این خیلی برای مردم و سرمایه‌گذاران اهمیت دارد که یک طرح عظیم صنعتی که رقمی بالای ۸۰۰ میلیون دلار برای آن خرج شده است، بتواند ظرف چند سال کل هزینه‌ها را برگرداند و سود قابل ملاحظه‌ای هم داشته باشد.

رئیس‌جمهور گفت: ۸۰ درصد پرسنلی که الان برای تکمیل پروژه تلاش می‌کنند و بعداً برای اداره آن فعال خواهند بود، بومی هستند. این بسیار مهم است ما بتوانیم برای پروژه بزرگی که در یک استان فعال می‌شود، از نیروهای بومی آن استان استفاده کنیم.

روحانی گفت: لردگان در استان چهارمحال بختیاری جزو اولین شهرهایی بود که من در سال ۹۲ برای تبلیغات انتخاباتی به آنجا رفتم و مردم استقبال بسیار خوبی کردند و در مسجد جمع شدند و من خاطرات خوش آن روز را همواره به یاد دارم. استانی سرسبز و آباد که می‌تواند بزرگترین قطب گردشگری طبیعی ما در کشور باشد.

وی افزود: پروژه پتروشیمی لردگان می‌تواند تحول خوبی در اشتغال و زندگی مردم به وجود بیاورد.

از حضور سرمایه خارجی در کشور استقبال می‌کنیم

روحانی پس از افتتاح واحد فراورش پیش ساخته نفت در غرب کارون، گفت: از اینکه ما در غرب کارون شاهد افتخاراتی هستیم. تولیدی که در غرب کارون طی چند سال گذشته داشتیم ۶ برابر شده است که افتخار ثبت شده برای وزارت نفت ما در کشور است. همیشه باید به این حرکت ارزشمند برای حفظ سرمایه ملی ایران، به عنوان یکی از افتخارات تاریخی ثبت کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز با طرح جدیدی در غرب کارون مواجهیم. ما اگر می‌خواستیم تاسیساتی برای فراورش نفت خام داشته باشیم، حدود ۵ سال زمان می‌برد. امروز این تأسیسات ظرف یکسال ایجاد شده است. این طرح می‌تواند ادامه پیدا کند و این زمان یکسال می‌تواند کوتاه‌تر شود.

روحانی ادامه داد: یک سرمایه گذار خارجی در این پروژه آمده است. دشمنان ما همواره تلاش می‌کنند که ایران مرکز سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی نباشد و این یک پاسخ خوبی از طرف ایران و شرکت‌هایی که دوست دارند با ایران همکاری کنند، به دشمنان است. امیدواریم مشابه این سرمایه را در صدها مورد دیگر شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: دولت و ملت ایران از حضور سرمایه خارجی در چارچوب قوانین و مقررات استقبال می‌کند.

می‌توانیم ۴ میلیون بشکه میعانات گازی در پارس جنوبی ذخیره کنیم

رئیس جمهور همچنین پس از افتتاح طرح ذخیره سازی میعانات گازی در منطقه پارس جنوبی در استان بوشهر نیز گفت: استان بوشهر این افتخار را دارد که یک مرکز مهم در کنار خودش برای انرژی دارد. بزرگترین مخازن گازی ما در این منطقه است و ایران در سطح جهان از حیث داشتن مخازن گاز، اول است.

روحانی گفت: در مساله تولید قدم به قدم اقدامات جدیدی کردیم. اینکه در دولت تدبیر و امید موفق شدیم ۱۵ فاز و طرح پرس جنوبی را به اتمام برسانیم، در حالی که در دولت‌های گذشته تنها ۱۰ فاز به اتمام رسیده بود، این به معنای تلاش و فعالیت مهندسان و کارگران ما و آماده کردن صفحه روابط خارجی در مسیر تعامل سازنده بوده است.

وی ادامه داد: ما امروز ذخایر بزرگ و تأسیسات خوبی را برای ذخیره سازی در منطقه پارس جنوبی داریم و می‌توانیم ۴ میلیون بشکه در این ذخایر، داشته باشیم و این مخازن برای ما مهم است.

رئیس جمهور گفت: طبق گفته آقای زنگنه، با داشتن این مخازن ۴۵ روز می‌توانیم در میعانات گازی مدیریت کنیم و این برای ما بسیار حائز اهمیت است و سرمایه گذاری بسیار مهمی است که انجام گرفته است و جز لوازم کار ما بوده است.

ارزش سه طرح بزرگ نفتی و گازی ۳۰ هزار میلیارد تومان است

روحانی در ادامه سخنان خود با تسلیت ایام رحلت حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)، گفت: حضرت فاطمه معصومه توانست همه اندیشمندان، عالمان بزرگ را در کنار مضجع شریف خود کم کنند و امروز بزرگترین حوزه علمیه برای جهان تشیع و حتی برای جهان اسلام، حوزه علمیه قم با داشتن آن همه علما، بزرگان، فضلا، مجتهدین، مراجع بزرگ و مراکز تحقیقاتی بسیار ارزشمند، است. اینها همه از برکت قدوم حضرت فاطمه معصومه به قم بود که اساساً این منطقه را با قدم‌های مبارک خودشان متحول کردند.

وی افزود: ما شاهد افتتاح بسیار مهم بودیم. در شرایطی که می‌خواستند ما را تحریم کنند و می‌خواستند ایران را منزوی کنند و در شرایطی که با تصور خام خودشان می‌خواستند ما را نسبت به آینده کشور مأیوس کنند، ما در یک هفته شاهد افتتاح سه طرحی هستیم که ارزش آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس‌جمهور گفت: این برای آن افرادی که علیه ملت ایران در این مدت طراحی شوم کردند، باور کردنی نیست که ما در یک روز در ایران ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه مهم را به افتتاح برسانیم. برای این طرح‌ها یک رقمی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار هزینه شده است و طرح‌های بسیار با اهمیتی است. مخصوصاً طرح اوره که عمدتاً صادراتی است زیرا در ما در داخل امکاناتی که بتواند نیاز ما را تأمین کند داریم، بنابراین این طرح جهش صادرات و هم چهش تولید است.

روحانی گفت: طرح فرآورش ۵۰ هزار بشکه‌ای در روز برای ما اهمیت داشت زیرا با این مدل فرآورش اولین باری است که ما در این صنعت قدم گذاشتیم که کار را برای ما بسیار آسان کرده است. مسئله مخازن هم بسیار برای ما مهم است البته یکی از طرح‌های اساسی که کشور ما نیاز دارد تأسیس مخازن بزرگ هم برای نفت، هم برای میعانات و هم برای گاز است. یکی از علت‌هایی که گاهی در زمستان مشکل داشتیم برای این بود که مخازن ذخیره ما به اندازه کافی نیست.

وی ادامه داد: البته برخی از این مخازن طبیعی هستند که باید آنها را کشف کنیم و ذخیره کنیم، الحمدالله امروز شاهد این سه طرح بزرگ در سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر بودیم.

هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند دربرابر جنگ اقتصادی بایستد

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: ایران در این سه سال جنگ اقتصادی مقاومت کرد، البته مردم ایران قبل از آن هم مقاوم بودند و ایستادگی کردند. در این سه سال با همه توان در مقابل مردم ایران قرار گرفتند و شکست مفتضحانه خوردند یعنی آنهایی که می‌خواستند مردم ایران سال ۹۷ جشن ۲۲ بهمن را نبیند و آنها وارد ایران شوند، همه سرنگون شدند و دوران قلدری‌هایشان پایان یافت و تا چند هفته دیگر به زباله دان ریخته می‌شوند.

روحانی تصریح کرد: این ملت ایران بود که مقاوم ایستاد و پیروز شد و دشمنان ایران بودند که دچار شکست و شدند. اقتصاد ایران نشان داده شد که یک اقتصاد بزرگ و مقاوم است. من در منطقه فکر نمی‌کنم هیچ کشوری یک چنین قدرتی داشته باشد که بتواند در سه سال جنگ مداوم، بایستد و موفق شود و به پیروزی برسد.

وی ادامه داد: این عظمت، قدرت و تاب آوری ملت ایران است که در سایه خود اتکایی، درونزایی و البته ژئوپلیتیک ایران است. ژئوپلیتیک ایران این یکی از نکات اساسی است. البته ملت ایران همیشه کار بزرگ کرده است اما ایران هم یک نقطه مهمی است. ایران یک جایگاه جغرافیایی عظیم و بزرگی است که قدرتی در دنیا نمی‌تواند آن را حذف کند نه برای منطقه و نه برای جهان زیرا جایگاه ژئوپلتیک این کشور خاص است.

رئیس‌جمهور گفت: البته در تاریخ ایران، مقاومت‌های بلندی صورت گرفته است. خیلی‌ها آمدند که ایران را از بین ببرند و نتوانستند. [سردمداران آمریکایی] آخرین کسانی بودند که مدعی بود و شکست خوردند.

روحانی گفت: آینده ایران بسیار مهم است، آینده امیدوار کننده برای همگان است. ایران آباد و ایران پیشرفته تنها برای مردم ایران نیست، ایران پیشرفته برای منطقه و جهان است. ایران می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و حتی نیازمندی‌های جهان را در برخی موارد ارزان‌تر و راحت‌تر تأمین کند و این نکته بسیار مهمی است زیرا کشور ما قابلیت‌های بسیار بزرگی دارد.

سرمایه داخلی و خارجی در کنار هم اهمیت دارد

وی ادامه داد: کاری که دانشگاه ما امروز انجام می‌دهد، سرمایه‌های بسیار بزرگی در حوزه انسانی است. ما اگر می‌خواهیم در صنعت دارای یک جهش و شتاب مناسب باشیم نیازمند به ارکان آن هستیم. رکن شتاب در صنعت، سرمایه است اگر سرمایه نباشد کاری نمی‌توان کرد. هم سرمایه داخلی و هم سرمایه خارجی نیاز داریم. امروز دیدید یک طرح افتتاح شد که با سرمایه خارجی بود. بخش بزرگی از طرح لردگان هم ار اعتبارات خارجی استفاده شد.

رئیس‌جمهور گفت: سرمایه خارجی و داخلی در کنار هم اهمیت دارد. ما پروژه‌های بزرگی داریم که اگر سرمایه خارجی در کنار سرمایه داخلی قرار بگیرد آن وقت می‌توانیم تحولات بسیار بزرگی را در صنعت و در سایر امور داشته باشیم.

روحانی افزود: نکته دوم برای جهش تولید مواد اولیه است، خوشبختانه در بخش پتروشیمی مواد اولیه در اختیارمان است، گاز در اختیار ماست و این بسیار مهم است. شما اگر بخواهید این مواد اولیه را بیاورید، جمع آوری آن معلوم نیست اقتصادی و به صرفه باشد اما در بسیاری از موارد به خصوص در صنعت پتروشیمی، نفت، گاز، فولاد، مس و آلومینیوم و خیلی از صنایع بزرگ کشور، مواد اولیه در اختیار ماست و در داخل کشور است. این یکی از نکات بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: مساله سوم در جهش تولید تکنولوژی است. تکنولوژی که نباشد حداقل استفاده را با قیمت گران می‌توان برد. این مساله گاهی غیررقابتی می‌شود یعنی چیزی تولید می‌کنیم که نمی‌توانیم با دنیا رقابت داشته باشیم. ما در تولید باید با جهان در حال رقابت باشیم و محصولاتمان را صادر کنیم. تکنولوژی هم باید داخلی و هم باید خارجی باشد.

رئیس‌جمهور گفت: در حوزه داخلی شرکت‌های دانش بنیان ما پیشرفت‌های خوبی در همه زمینه‌ها دارند. از تکنولوژی خارجی هم استفاده کردیم و می‌کنیم و هیچ وقت آمریکا و دشمنان ما نتوانستند مانع این مساله شوند. ما در جایی که خواستیم تکنولوژی را وارد کشور کردیم. البته این تحریم‌ها و فشارها باعث ارزان‌تر و گران‌تر می‌شود، اما در اصل کسی نمی‌تواند مانع ورود تکنولوژی به کشور شود.

تعامل سازنده به معنای التماس کردن نیست

روحانی گفت: پایه چهارم جهش تولید بازار است، شما اگر می‌خواهید چیزی تولید کنید باید تقاضا و بازار باشد. گاهی بازار در داخل است و یک بخش بزرگ، بازار بیرون است. میلیاردها جمعیت در بیرون است، ما فقط نمی‌توانیم به ۸۰ میلیون داخل کشور نگاه کنیم، ما باید طرح‌ها و پروژه‌هایی داشته باشیم که بتوانیم به کشورها صادر کنیم، کشورهایی که جمعیت آن یک میلیارد و ۳۰۰ نفر است.

وی ادامه داد: ما باید میلیاردها جمعیت و بازارهای متنوع را باید ببینیم و اینجاست که می‌تواند تعامل سازنده ما تأثیرگذار باشد. البته تعامل سازنده در کنار قدرت ملی مفید است. اگر کشور ضعیف باشد تعامل سازنده یعنی چه؟ یعنی باید چه کار کند؟ در این شرایط در تعامل سازنده باید مدام التماس کند. التماس تعامل سازنده نیست. تعامل سازنده یعنی قدرت ملی ما در یک جایگاهی قرار بگیرد که آنها به ما نیازمند باشند و ما هم علاقه مند هستیم که با آنها تعامل کنیم و بخریم و بفروشیم.

رئیس‌جمهور گفت: این چهار اصل است امروز در کشور ما وجود دارد و ملت ما در یک مسیر صحیح و درست قرار گرفته است. کسی هم نمی‌تواند از افکار عمومی ملت فاصله بگیرد یعنی خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران ما همه حرکت‌های ساختاری‌مان بر مبنای مردم‌سالاری است. مردم سالاری برای اینکه افکار را در مسیر درست قرار بدهد بسیار مهم است.

روحانی گفت: افکار درست است که می‌تواند نسل جوان را جذب کند و نسل دانشگاهی و کشاورز را جذب کند. این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که از ۲۲ بهمن ۵۷ ما در مسیر مردمسالاری رفتیم. امام خمینی که معمار این نظام بود، مردم‌سالاری را به خوبی دید و در همان چهل و چند روز اول گفت بروید پای صندوق انتخابات و کسی در دنیا باورش نمی‌شد که پس از ۴۷ روز امام بگوید پای صندوق‌ها بروید. بنابراین مسیر ما مسیر مردمسالاری بود و این تضمین کننده اصل نظام و تصحیح کننده افکار ماست.

به بددهنی‌ها و بداخلاقی‌ها اعتنا نمی‌کنیم

وی ادامه داد: امروز جامعه ما با یک حرکت بسیار خوبی و با یک امیدواری بسیار خوبی نسبت به آینده حرکت می‌کند. همه باید به فکر مردم و آینده ایران و رفاه ملت باشند. بداخلاقی، بددهنی را رها کنیم. اینها چه خاصیتی دارد؟ البته اگر کسی بددهنی و بد اخلاقی کند، ما اعتنا نمی‌کنیم و خللی در اراده ما ایجاد نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: ما پیغمبری داریم که فرمود من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم. افتخار جمهوری اسلامی ایران مکارم اخلاقی و ادب است. نه اینکه کسی انتقاد نکند، انتقاد سازنده مفید است اما انتقاد غیر از بددهنی، فحاشی و بی تربیتی است. ملت ایران فحاشی را برنمی‌تابد. همه باید برای خدمت به مردم و سرافرازی ایران تلاش کنیم.

روحانی گفت: طرح‌های امروز، به ملت ما و جهان نشان می‌دهد که کارگران و مهندسان و مدیران ما با همه وجود در میدان هستند و ما توانستیم در یک هفته ۳۰ هزار میلیارد تومان در شرایط نه تحریم بلکه در شرایط جنگ اقتصادی افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: پنجشنبه‌های ما گواه و شهادت تاریخ است. شهادت ایستادگی ملت ماست. پنجشنبه‌های ما در تاریخ شهادت می‌دهد که ملت ما مقاومت است و ایستادگی می‌کند و در برابر توطئه دشمنان عقب‌نشینی نمی‌کند و مسیر پیشرفت خود را تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.