×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
خلبانی که جان ۹۰ مسافر تهران به رشت را نجات داد

۹۰ مسافر که صبح شنبه با پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر ساعت ۲۰: ۷ دقیقه از فرودگاه مهرآباد به سمت رشت حرکت کرده بودند و قرار بود طبق زمانبندی پرواز‌ها ساعت۱۰: ۸ دقیقه بر باند فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت بنشینند علی رغم دوبار پرواز به رشت به دلیل نقص فنی هواپیما و سپس شرایط نامساعد جوی به فرودگاه مهرآباد بازگشتند.

تلاش برای پرواز دوباره

 پرواز شماره ۲۴۳ ایران ایر که با هواپیمای فوکر۱۰۰ انجام شد به دلیل نقص فنی نتوانست در فرودگاه سردار جنگل رشت بنشیند و ساعتی بعد، پس از مشخص شدن عدم امکان تعمیر این هواپیما در کوتاه مدت،مسافران به فوکر ۱۰۰ دیگر منتقل شدند و با‌‌ همان کادر به سوی رشت پرواز کردند. این بار اما شرایط تازه‌ای در انتظار مسافران بود تا امکان رسیدن به مقصد برایشان ممکن نشود.

سید رضا علوی مدیرروابط عمومی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت در این ارتباط گفت: طبق برنامه از پیش اعلام شده این پرواز باید ساعت ۸:۱۰ وارد فرودگاه رشت می‌شد که حدود ۲۰ دقیقه قبل از فرود یعنی ساعت۵۰: ۷ نامه نقص فنی این هواپیما به دست عوامل پرواز و برج مراقبت در رشت رسید.

به گفته مدیرروابط عمومی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت براساس نامه دریافت شده اعلام شد که هواپیمای فوکر ۱۰۰ ایران ایر دچار نقص فنی شده و قادر به نشستن در باند فرودگاه نیست به همین دلیل مسافران با تلاش خلبان بدون مشکل به تهران بازگردانده شدند.

روایت مسافران هواپیمای فوکر۱۰۰

یکی از مسافرانی که در این پرواز حضور داشت هم درباره شرایط حاکم بر هواپیما و مسافران گفت: به همراه حدود ۹۰ مسافر از ساعت ۶ صبح روز شنبه برای انجام تشریفات پرواز در فرودگاه مهرآباد تهران حضور پیدا کردیم تا با پرواز ساعت۱۰: ۷دقیقه به سمت رشت برویم. به گفته او همه چیز طبق روال پیش رفت هر چند که شخصا از مشاهده هواپیمای فوکر۱۰۰ برای پرواز متعجب شده بودم.

این مسافر در ادامه توضیحات خود گفت در نزدیک رشت در داخل هواپیما صدایی شبیه باز و بسته شدن چرخ یا در هواپیما به گوش تعدادی از مسافران رسید اما همه خونسردی خود را حفظ کردند. دقایقی بعد بعضی دیگر از سرنشینان هواپیما از دور زدن هواپیما گفتند اما از سوی عوامل پرواز برای جلوگیری از ایجاد فضای ترس و اضطراب تا زمانی که در نزدیکی فرودگاه مهرآباد برای نشستن بودیم به مسافران توضیحی داده نشد. این مسافر که تمایلی به ذکر نامش نداشت گفت که توضیحات نه چندان واضح بعدی از سوی عوامل پرواز از باز نشدن چرخ‌ها برای نشستن در فرودگاه رشت حکایت داشت.

با تلاش خلبان و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد،هواپیما بدون مشکل و آسیب به مسافران در باند مهرآباد تهران فرود آمد و بررسی نقص فنی هواپیما بعد از پیاده کردن مسافران آغاز شد.

بررسی‌هایی که نشان داد که رفع نقص فنی فوکر ۱۰۰ در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. در نتیجه به مسافران اعلام شد که سوار هواپیمای دیگری شوند که باز هم فوکر۱۰۰ بود.

وقتی بارندگی و مه شدید مانع فرود شد

مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت در این باره توضیح داد: بار دیگر ساعت ۹:۵۰ به عوامل پرواز در فرودگاه رشت اطلاع داده شد که فوکر ۱۰۰ درصدد نشستن روی باند است اما اینبار هم تلاش خلبان بی‌نتیجه ماند چون شدت بارندگی در رشت میدان دید لازم را از خلبان گرفته بود در نتیجه او ریسک فرود در باند فاقد دید لازم را نکرد و مسافران نتوانستند در مقصد فرود آیند.

یکی دیگر از مسافر این پرواز که طی حدود دو ساعت برای دومین بار به سمت رشت پرواز کرد درباره تجربه دوم پرواز هم گفت: در پرواز دوم وضعیت هواپیما مناسب به نظر می‌رسید و ما برفراز باند فرودگاه سردارجنگل رشت بودیم اما شدت بارندگی و مه باز هم خلبان را به دردسر انداخت چون شرایط جوی به حدی نامناسب بود که بیرون هواپیما شبیه اقیانوسی از مه مشاهده می‌شد.

به گفته او از برج مراقبت فرودگاه رشت هم به کاپیتان هواپیما فوکر۱۰۰ اعلام می‌شد که هواپیما برای آن‌ها قابل رویت نیست.

تشکر از خلبان برای نجات جان مسافران

این مسافر گفت که تلاش و مکث کاپیتان هواپیما برای ایجاد حداقل دید ۳۰۰ متر برای فرود نتیجه‌ای نداشت در نتیجه بار دیگر به مسافران اعلام کردند چاره‌ای جز بازگشت به تهران نیست که باز هم خلبان دور زد و مسافران را به سمت تهران بازگرداند.

او گفت هرچند مسافران پرواز به دلیل مشکلات ایجاد شده و معطلی چند ساعته ناراحت بودند و اعتراض داشتند اما تعداد زیادی از آن‌ها از خلبان هواپیما تشکر کردند که با خونسردی،ایجاد فضای آرام،استفاده از راهکار مناسب، بحران ایجاد شده را مدیریت کردند تا مسافران دچار وحشت نشوند. به گفته این مسافر ریسک فرود در هر دوبار می توانست جان ۹۰ مسافر را به خطر بیاندازد که خلبان فوکر۱۰۰ چنین کاری را انجام نداد.

پرواز با هواپیمایی که ۱۸ سال است دیگر تولید نمی‌شود

 فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیماهای مسافربری کوچک ساخت شرکت فوکر در هلند است که از سال ۱۹۸۸ روانه بازار شد. هواپیمای درجه یک فوکر۱۰۰ گنجایش ۱۰۷ تا ۱۲۲ نفر را دارد و فوکر درجه دو برای استفاده ۹۷ مسافر ساخته شده بود.

این هواپیما‌ها از روی مدل قدیمی‌تر فوکر اف ۲۸ ساخته شدند و در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر کوچک را تسخیر کند اما با ورود بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس آ-۳۱۸ و ایرباس آ-۳۱۹ به این بازار نتوانست به رقابت ادامه دهد و از سال ۱۹۹۷ دیگر ساخته نمی‌شود.

در مجموع ۲۸۳ فروند از این هواپیما ساخته شد که ایران ایر با داشتن ۱۶ فروند فوکر ۱۰۰ و آسمان با داشتن ۲۰ فروند یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای این هواپیما هستند.

بعد از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بیشترین تعداد هواگردهای زمین‌گیرشده در ایران به نام این هواپیما‌ها ثبت شد. دلیل این موضوع کمبود قطعات یدکی بود که ایران از انگلستان خریداری می‌کرد و شرکت‌های این کشوراز ارائه سرویس به این هواپیما‌ها
خودداری می‌کنند.

شرکت ایران ایر هم بعد از انجام دو پرواز به سمت رشت که هیچکدام به مقصد نرسید وجه بلیت مسافران را به آنها بازگرداند. هرچند که به آنها اعلام شده بود این امکان وجود دارد که مسافران برای بار سوم به سمت مرکز استان گیلان پرواز کنند . خبری که با تجربه دو پرواز قبلی با هواپیمایی که ۱۸ سال است دیگر تولید نمی شود مسافران را خوشحال نکرد و از فرودگاه خارج شدند.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.