×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
خلق هنر و صنعت با تکه چوبی بی‌استفاده/ لزوم توجه منابع طبیعی به صنعتگران چوب

میرزاکوچک نیوز، عقیل گنجه مرکیه: فرهنگ، نقشه راه و شناخت انسانهاست و صنایع دستی بخشی ارزشمند از فرهنـگ مـردم و پـل ارتباطی هنر، صنعت و هویت بین نسلی است که تداوم آن از گذشته تا به امروز نـوعی پیونـد و انسجام درون فرهنگی را نشان می‌دهد.

 

هنر صنعت رابطه عمیقی با فرهنگ و سنت‌هاي منطقه‌اي دارد و منعکس کننده نوع زندگی هر یک از مناطق مختلف کشورمان است این نوع تولیدات هر چند زمانگیـر و دشوار هستند، اما ارزش و زیبـایی منحصـر بـه فـردي دارنـد و همچـون آینـه‌اي روح تلاشگر یک قوم و ملت را به نمایش می‌گذارند.

 

 قطعه‌ای چوب با ابزاری سنتی و بومی و تلاش دستانی توانا و هنرمند رو به تلاش و کوشش هستند، کوششی مداوم و مستمر تا نانی به سفره آورند.

 

تراشه‌های حاصل تلاش و کوشش دستان هنرمندانه این صنعت گران  بی ادعا و فروتن روستا نشانه وقاریست که با آب روی آنان در هم ریخته تا ابروی خویش را در سفره مهر همسر و فرزندان به تماشا بنشینند.

 

روستاییان بومی با زحمت از قطعه چوبی بی‌استفاده به خلق هنر و صنعت دست می‌تازند و این صنعت را نسل به نسل به میراث گذاشته‌اند، میراثی ارزشمند و شریف بی‌هیچ امیدی که دستی به مهر یاریگرشان باشد.

 

و در سرزمین تالش بیش از 100 صنعت دستی وجود دارد که بیشتر صنایع خانگی هستند و نیاز مناطق دیگر را برآورده می‌سازد

با ابزار آلاتی کاملا ابتدایی قاشق می‌سازند که حاصل تلاش صنعت گر روستایی است.

 

در این راستا با «اسلام چیتن» یک تن از فعالان عرصه صنایع دستی چوبی روستای شالما به گفت‌وگو پرداخته‌ایم:

 

 

*خلق اثر با چند تیشه و با مهارت دست

وی با بیان اینکه صنعت‌گری با چوب، شغل پدر و پدربزرگم بود و من هم از کودکی به این کار مشغلوم، اظهار کرد: درآمد این شغل یک زندگی را کامل راه می‌برد.

 

چیتن با بیان اینکه با چند تیشه و با مهارت دست اقدام به خلق اثر می‌کنیم، افزود: خوشبختانه گردشگران استقبال خوبی از صنایع چوبی منطقه شالما می‌کنند.

 

وی، یکی از مشکلات اصلی این حرفه را تهیه منابع اولیه یعنی چوب دانست و گفت: منابع طبیعی متاسفانه هیچ کمکی به ما نمی‌کند و درختانی که در جنگل بر روی زمین افتاده و در حال پوسیده شدن است را هم به ما نمی‌دهد که از آن استفاده کنیم.

 

این هنرمند تصریح کرد: متاسفانه قبلا چوب‌های مورد نیاز را از شفارود می‌خریدیم که آن هم ممنوع شده و به اجبار از پیمانکار با قیمت بالا خریداری می‌کنیم.

 

 

*هیچ ارگانی در راستای تامین چوب حمایت نمی‌کند

وی با بیان اینکه از نظر چوبی هیچ ارگانی ما را حمایت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: قاشق، کفگیر، سینی، کاسه، قندان، تخته گوشت، بوشکوب، تزئینات سماور، تسبیح از جمله وسایلیست که به وسیله چوب درست می‌کنیم.

 

چیتن با بیان اینکه کار ما نوعی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و ارگان‌ها در این راستا از ما حمایت می‌کند، اظهار کرد: کمیته امداد و میراث فرهنگی به هنرمندان صنایع دستی و چوبی تسهیلات اعطا می‌کنند.

 

این هنرمند شالمایی با بیان اینکه از میراث فرهنگی و منابع طبیعی خواستاریم تا در راستای تامین مواد اولیه کمک حالمان باشند زیرا با این وضع تولیدمان کم شده است، افزود: سه سالی است که چوب راش را تا 10 سال ممنوع کرده‌اند و با اینکه در جنگل در حال پوسیده شدن است اما به ما نمی‌دهند.

 

 

*اقتصاد پویای کشور در گرو حمایت از هنرمندان بومی

«رقیه مومنی» با بیان اینکه صنایع چوبی حاصل از دسترنج مردم این منطقه واقعا زیبا و چشم نواز است، گفت: امروزه که دوباره صننایع چوبی روی کار امده باید حمایت بیشتری از این هنرمندان صورت گیرد.

 

این مسافر گیلانی با بیان اینکه متاسفانه در بازار پر از وسایل چوبی ترک و چینی است، تصریح کرد: وقتی هنرمندان گیلانی به این زیبایی از چوبی بی‌جان اثری فوق‌العاده خلق می‌کنند قطعا باید استقبال ما بیشتر از هموطن خودمان باشد.

 

وی با بیان اینکه مردم باید از مردم حمایت کنند و نباید انتظار داشت مسئولان از مردم حمایت کنند، خاطرنشان کرد: فعلا وضعیت کشور به گونه‌ای شده که از مسئولان نمی‌شود انتظار داشت و مردم باید خودشان به داد هم برسند.

 

مومنی با بیان اینکه اگر هر کسی وسایلی که نیاز منزلش است را از هنر دستان هموطنش خریداری کند قطعا اقتصاد کشور دوباره پویا می‌شود، اظهار کرد: هنرمندان ما هم باید بیش از پیش در کار خود دقت و ظرافت داشته باشند تا مردم به سمت و سوی کالاهای ترکیه و چین نروند.

 

گفتنی است، چوب‌تراشی از جمله صنایع دستی در استان گیلان و از صنایع سنتی و بومی این استان است که در آن به وسیله ابزار دستی ساده و ابتدایی نسبت به تراش چوب اقدام می‌نمایند و به تولید محصولات مختلف شامل قاشق، ملاقه، کفگیر و… می‌پردازند، مرکز عمده تولید شهرستان ماسال روستاهای شالما، گنذر، ماسوله خونی، اسبه ریسه، تاسکوه و ییلاق شنبه‌راه است و از چوب‌های مختلف موجود در منطقه استفاده می‌شود.

 

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.