×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
روایت از اردوی راهیان نور دانش آموزان صومعه سرایی به کرمانشاه

به گزارش خبرنگار میرزا کوچک نیوز، دانش آموزان صومعه سرایی در قالب 3 دستگاه اتوبوس از یکشنبه(15مهر) به مناطق عملیاتی غرب کشور واقع در کرمانشاه اعزام شدند.

دانش آموزان پس از 11ساعت به استان کرمانشاه و محل اسکان اردوگاه راهیان نور رسیدند و شب را در آنجا سر کردند، مسئولان اردویی سپاه قدس گیلان با توجه به برنامه ریزی هایی که تعبیه کردند برنامه های متنوع مذهبی وفرهنگی را برای دانش آموزان ترتیب داده اند.

برگزاری نماز جماعت صبح و قرائت زیارت عاشورا در حسینیه اردوگاه یکی از برنامه های جذابی بود که با حضور دانش آموزان برگزار شد.

دانش آموزان بعد از اقامه نماز صبح و صرف صبحانه به منطقه عملیاتی پادگان ابوذر که شباهت زیادی به دوکوهه دارد شدند.

پادگان ابوذر را دوکوهه غرب می خواندند. این پادگان که در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل ذهاب قرار دارد، مقر تيپ سه ابوذر از لشکر 81 زرهي بوده است. پادگان ابوذر که مرکز تجمع نيرو و پشتيباني يگان هاي خودي بود، بارها هدف بمباران و موشک باران ارتش عراق قرار گرفت. بمباران رزمندگان مستقر در اين پادگان در تاريخ هاي 6 و 1363/12/18 که آماده اجراي عملياتي در جنوب سومار بودند، ورق ديگري از تاريخ سراسر مظلوميت رزمندگان اسلام را ورق زد. اين عمليات قرار بود همزمان با عمليات بدر در جنوب انجام شود که به دلايلي منتفي شد. در روزهاي اول در روزهاي اول جنگ شهيد خلبان اکبر شيرودي و شهيد پاسدار وصالي از تخليه و سقوط اين پادگان جلوگيري کردند. در حال حاضر تعدادی از ساختمان های این پادگان به حالت دست نخورده باقی مانده است که یکی از نقاط مورد بازدید کاروان های راهیان نور است.

دانش آموزان بعد از اقامه نماز صبح و صرف صبحانه به منطقه عملیاتی پادگان ابوذر که شباهت زیادی به دوکوهه دارد شدند.

این ارتفاعات که در جنوب غربی سرپل ذهاب قرار دارد؛ يکي از ارتفاعات مهم و استراتژيک منطقه مي باشد که بر شهرهاي سرپل ذهاب، قصرشيرين و نفت شهر در داخل خاک ايران و شهرهاي نفت خانه و خانقين در داخل خاک عراق ديد و تسلط خوبي دارد. ارتش عراق در تاريخ 1359/7/15 اين ارتفاع را بدون درگيري اشغال و سپس جاده اي به طول 6 کيلومتر روي آن احداث و آسفالت کرد. براي آزادسازي بازي دراز عملياتي در عاشوراي 1359 اجرا شد که موفقيتي در پي نداشت. پس از آن برادران سپاه طي دو ماه شناسايي، عمليات ديگري را طراحي کردند که با اجراي آن در تاريخ 1360/2/2 بخش مهمي از ارتفاعات بازي دراز از جمله قله هاي 1000، 1050 و 1100 گچي آزاد گرديد.

   

بعد از بازی دراز در منطقه پل داداش خان سابق و پل سرپل ذهاب کنونی که میدان شهرداری رشت به همین نام نامگذاری شده است حضور یافتند و راوی در مورد این مناطق توضیحاتی را ارائه نمود.

سپس دانش آموزان در منطقه عملیاتی مرصاد حضور یافتند و قبور شهدای گمنام این منطقه را زیارت نمودند.

تنگه چهارزبر در 35 کيلومتري غرب کرمانشاه و در جاده اصلی کرمانشاه – اسلام آباد معروف به راه کربلا قرار دارد، این تنگه، دروازه‌اي اصلی ورود به شهرکرمانشاه از سمت غرب مي‌باشد که جاده ترانزيتي کرمانشاه – خسروي، از اين تنگه مي‌گذرد. در سوم مرداد 1367 نيروهاي سازمان مجاهدين (منافقين) با پشتیبانی ارتش بعث عراق، پس از عبور از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در محور قصرشيرين-سرپل ذهاب، بدون درگيري جدي تا اسلام آباد پيشروي کردند. و سپس به طرف کرمانشاه ادامه حرکت دادند. در شرق تنگه چهارزبر رزمندگان اسلام راه را بر آنان مسدود ساخته و درگيري را آغاز نمودند. به اين ترتيب عمليات مرصاد در تاريخ 1367/5/5 آغاز گرديد. با حملات نيروهاي خودي، نيروهاي منافقين که به آن نقطه دست يافته بودند به هلاکت رسيده يا تار و مار شدند. در تنگه چهارزبر بنايي به يادبود عمليات مرصاد احداث گرديده است، نمای بیرونی یادمان حالتی گنبدی شکل مانند مسجد و داخل آن به صورت یک موزه ساخته شده است که مزار 5 شهید گمنام در این یادمان زیارتگاه عاشقان است.

در پایان زائران شهدا در رزمایش افلاکیان حضور پیدا کردند و از نمایش اجرا شده بهره بردند.

 

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.