×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
رونق گردشگری روستایی حلقه گمشده اشتغال پایدار در روستای تنیان

روستای تنیان در شهرستان صومعه‌سرا با وجود مناطق بکر گردشگری و برخورداری از طبیعت زیبا و چشم نواز در فصل‌های مختلف سال، چشم هر علاقمند و گردشگری را خیره می‌کند که می‌توان با مدیریتی صحیح و اصولی و با استفاده از روش‌های میانبر ظرفیت‌های بالقوه این روستا را به بالفعل تبدیل و سود سرشار گردشگری طبیعت را نصیب شهرستان کرد.

زيرساخت‌هايی مانند راه، آب، برق، تلفن و دارا بودن فرهنگ حضور گردشگر از شرايطی است كه می‌تواند در توسعه بخش گردشگری موثر باشد و این در صورتی است که هنوز بسياری از راه‌های دسترسی به مناطق گردشگری روستای تنیان که به عنوان بزرگترین روستای شهرستان صومعه‌سرا است، مناسب نيست و رسيدگی و توجه به اين بخش می‌تواند گردشگری شهرستان را متحول کند.

اندک بودن امکانات در تنیان با وجود حضور گردشگران در این بخش یک نقص برای شهرستان به شمار می‌رود چرا که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی، ورود گردشگران تاکنون تاثیری در اقتصاد این روستا نداشته است و کمبود امکانات در آینده نزدیک سبب فرار گردشگران از این منطقه می‌شود.

در این راستا گفت‌وگویی با مردم روستاهای تنیان انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم؛

جاده‌های گردشگری روستاهای تنیان فاقد آسفالت است

سید سعدی موسوی، یکی از اهالی روستای تنیان با اشاره به مشکلات این روستا، اظهار کرد: این روستا نیاز به آب‌بندان برای فصل کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه نداشتن آب‌بندان سبب شده تا در فصل کشاورزی ما با کمبود آب مواجه شویم، افزود: اکثر جاده‌های بکر این روستا مانند لیلاکوه فاقد آسفالت است و هیچ مسافر و گردشگری نمی‌تواند برای دیدن طبیعت قشنگ تنیان با ماشین به آنجا رود.

این پیرمرد تنیانی با بیان اینکه اگر جاده ییلاقات تنیان باز و آسفالت شود سبب رونق گردشگری در این روستا می‌شویم، گفت: با توجه به عدم امکانات، گردشگران از این روستا دفع می‌شوند.

 

توجه به دو امامزاده در گردکوه و دوعالم کوه، سبب رونق گردشگری می‌شود

سید ابراهیم جلیلی، آبدار روستای تنیان با بیان اینکه 25 سال است که این مسئولیت را دارم، تصریح کرد: با توجه به کمبود آب در روستاهای تنیان باید بر تعداد منبع‌های آب افزوده شود.

وی با بیان اینکه کل روستای تنیان توسط دهیاری زیرسازی شده اما خبری از آسفالت نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منابع طبیعی گفته زمین‌های تنیان همه ملی است به همین دلیل هیچ خبری از طرح هادی نیست.

آبدار روستای تنیان با بیان اینکه این روستا دارای دو امامزاده علی اکبر و علی اصغر در گردگوه و دوعالم کوه است، اظهار کرد: اگر به این دو امامزاده توجه شود قطعا سبب رونق گردشگری می‌شود.

وی با بیان اینکه باز شدن راه‌های ییلاقات و آسفالت راه‌ها، سبب رشد اقتصادی روستا و به روی کار آمدن جوانان این روستا می‌شود، افزود: درصد پول گاز روستای تنیان نسبت به دیگر شهرها زیادتر است که از مسئولان خواستار پیگیری هستیم.

مهاجرت جوانان از تنیان به شهر به دلیل عدم اشتغال

حمیدرضا رضاپور، یکی از جوانان روستای تنیان با بیان اینکه در دولت دهم یک سری کارها در این روستا انجام و این منطقه را به عنوان منطقه توریستی ثبت کردند، گفت: در این روستا هر چیزی نمود پیدا می‌کند الا توریستی بودن آن.

وی با بیان اینکه پارک تفریحی، خدمات گردشگری، زیرساخت‌ها و .. باید در این روستا انجام شود تا صنعت گردشگری رونق گیرد، تصریح کرد: بقعه دو عالم کوه خیلی غریب است تا حدی که این بقعه فاقد راه و برق است.

این جوان تنیانی با بیان اینکه آب شرب این منطقه در حال هدر رفتن است و در چندین جا ترکیدگی لوله‌ها را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: بی مدیریتی در زمینه آب بسیار بالا است.

رضاپور با بیان اینکه با مدیریت درست آب در منطقه تنیان، قطعا مشکل آب شرب و کشاورزی حل می‌شود، اظهار کرد: افت فشار برق در این منطقه به حدی است که در تابستان‌ همزمان با هم یخچال و کولر نمی‌تواند روشن باشد.

وی با بیان اینکه از دیگر مشکلات این روستا مسیرهای فاضلاب است، افزود: رودخانه‌های ما که دارای آب زلال و پر از ماهی بود اکنون تبدیل به فاضلاب شده است.

این جوان تنیانی با اشاره به اینکه جوانان به دلیل عدم اشتغال و مشکلات اقتصادی از این روستا به شهر مهاجرت می‌کنند، گفت: اکثر جوانان برای اینکه از این روستا بتوانند به شهر بروند زمین‌های خود را به مردمان استان‌های دیگر می‌فروشند و شاهد ساخت و سازهای زیادی در این منطقه هستیم.

رضاپور با بیان اینکه این روستا فاقد خط تلفن و اینترنت است، تصریح کرد: بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون هنوز خط تلفن به این روستا نیامده است.

طرح هادی گریبانگیر منطقه تنیان

وی با بیان اینکه زهکشی کانال‌های کشاورزی انجام شده اما به دلیل عدم آب بندان آب‌های پاییز و زمستان به هدر می رود و در فصل بهار و تابستان با مشکل آب روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد: طرح هادی گریبانگیر این منطقه شده و اجازه ساخت و ساز به ما نمی‌دهند.

این جوان تنیانی با بیان اینکه زمین 300 ساله ما را منابع طبیعی در دست گرفته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه زمین خود من، دارای سند است با توجه به پیگیری هایی که کردم اما اجازه ساخت و ساز نمی دهند.

رضاپور افزود: با توجه به پتانسیلی که در روستای تنیان وجود دارد اگر بحث توریستی و گردشگری درست شود، بحث اشتغال و مهاجرت هم حل خواهد شد و جوانان دیگر به شهرهای دیگر مهاجرت نخواهند کرد.

وی گفت: آفت‌هایی که به جان درختان شمشاد در این منطقه افتاده همه را نابود کرده و اکنون در حال از بین رفتن درختان توسکا است.

گفتنی است؛ وجود هر مسافر و گردشگر بايد برای متوليان شهرستانی و استانی يك غنيمت و فرصت درآمدزايی تلقی شده و راه‌های جذب اين درآمد در شهرستان بايد نهادينه شده و به صورت خلاقانه و ابتكاری به كار گرفته شود./شبستان

گزارش/مائده فلاحتکار ضیابری

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.