×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
غذای افطار سبک و پرکالری باشد

به گزارش میرزا کوچک نیوز،کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: غذای افطار باید سبک، پرکالری و سریع هضم باشد و بهتر است روزه با مصرف کمی آب جوش، چای شیرین کمرنگ و خرما باز شود و انواع آش، حلوا، حلیم شله زرد، فرنی، تخم مرغ و پنیر به همراه نان غذای مناسبی برای افطار است.

منیره امینیان ، در خصوص «تغذیه در ماه مبارک رمضان» اظهار کرد: روزه علاوه بر آثار معنوی خود و تاثیرات آن بر سلامت روح و روان، آثار جسمی بسیاری دارد که در صورت رعایت اصول صحیح تغذیه می توان از فواید جسمی آن نیز بهره برداری کرد.

وی با بیان اینکه بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری چربی را در نقاط مختلف ذخیره می کند، افزود: اگر این چربی ها برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند، به شکل توده ی فشرده در
می آیند و چربی هایی که در مرکز این توده قرار می گیرند، در بدن باقی مانده و کمتر برای تولید انرژی می سوزند .

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: ایام روزه داری فرصت مناسبی است که انسان می تواند مقداری از این چربی ها را برای تولید انرژی صرف نماید .

امینیان ادامه داد:افراد بسیار لاغر، بیمار و یا دارای شرایط فیزیولوژیکی خاص که روزه داری آنها می تواند به بدن صدمه بزند، می بایست با نظر پزشک روزه بگیرند .

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است روزه اثرات مفید متعددی بر سلامت فرد دارد گفت: روزه داری فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه های مختلف بدن، ترک عادات غذایی غلط و ایجاد عادات غذایی صحیح است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه یادآورشد: از طرفی روزه می تواند با کاهش وزن بدن علاوه بر کاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا، کمر و سایر اندام ها از بسیاری از بیماری های متابولیک به ویژه بیماریهای قلبی، عروقی نیز پیشگیری نماید .

امینیان با تاکید بر اینکه شخص روزه دار در صورتی می تواند از فواید جسمی روزه بهره مند شود که رژیم غذایی درستی را در ماه مبارک رمضان رعایت نماید، تصریح کرد: افرادی که در اثر داشتن رژیم های غذایی نادرست وزن زیادی را در مدتی کوتاه از دست می دهند، در واقع تا حدودی عضلات خود را از دست می دهند و سلامت خود را به مخاطره می اندازند .

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان مانند سایر ایام، پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی ( نان و غلات، میوه ها، گوشت، حبوبات، تخم مرغ شیر و لبنیات) ضروری است و با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا، نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن نیز تامین می شود .

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این مطلب که کمی مصرف میوه و لبنیات در این ایام و مصرف بالای شیرینی جات اثرات نامطلوبی در سلامت روزه دار خواهد داشت، خاطرنشان کرد: غذای افطار باید سبک، پرکالری و سریع هضم باشد و بهتر است روزه با مصرف کمی آب جوش، چای شیرین کمرنگ و خرما باز شود و انواع آش، حلوا، حلیم شله زرد، فرنی، تخم مرغ و پنیر به همراه نان غذای مناسبی برای افطار است./ایسنا

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.