×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024
ماسال دارای ۱۲ موقوفه و ۸۸ رقبه/ ایجاد ستاد مردمی وقف در گیلان

حمید رحیمی، رئیس اوقاف و امور خیریه ماسال ظهر امروز (24 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان اظهار کرد: وقف در فرهنگ اسلامی با هدف رضای خداوند و حل مشکلات جامعه و احیای تعاون به جای تفاخر است.

وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث موقوفات آبادانی و بهره وری بیشتر آن در بحث پروژه‌های عمرانی است، افزود: در شهرستان ماسال سه پروژه در بقعه متبرکه سید رضا دلیجان، امامزاده شفیع و امامزاده سید ابراهیم قران در حال انجام است.

رئیس اوقوف ا وامور خیریه ماسال با بیان اینکه با نظارتی که اداره کل در بحث فنی دارد پروژه‌های مذکور در حال اجرا است، گفت: گرفتن سندهای مالکیت که در سنوات گذشته مشکلاتی وجود داشت این مشکلات در حال حل شدن است.

رحیمی با بیان اینکه در بحث موقوفات و رغبات در سامانه قابل رویت است، تصریح کرد: اجرای امینانه نیت واقفان خیراندیش از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری است که در چندین رغبه‌ای که در شهرستان ماسال و شاندرمن داریم، چند رغبه در شاندرمن از مرحوم دانش احمدی برخی از مستاجرین دچار تخلف شده‌اند و با صحبت‌هایی که با مستاجرین انجام شده در حال پیگیری هستیم و کسانی که تمکین نکرده‌اند از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری هستیم.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ وقف از دیگر وظایف اوقاف است، خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای این پتاسنیل است که وقف احیا شود و آن هم مدیون زحمات امام جمعه و خطبای شهرستان هستیم که در منابر خود در راستای آشنایی مردم با موقوفات و وقف سخنرانی کنند.

رئیس اوقاف و امور خیریه ماسال اظهار کرد: در سطح بقاع متبرکه با حضور مبلغان اعزامی که از قم دوره‌های ترویج وقف، مشاوره خانواده و کودک و نوجوان را طی کردند به صورت تخصصی کارشان را انجام می‌دهند و در برنامه‌های ابلاغی سازمان حضورشان مستمر است.

رحیمی با بیان اینکه نسل جوان شهرستان از خیمه معرفت استفاده می‌کند، افزود: اصحاب رسانه هم همیشه یار و یاور اوقاف هستند و برنامه‌های اوقاف را منعکس می‌کنند.

وی گفت: در برگزاری نشست‌های تخصصی با کمک اصناف و بازاریان، فرهنگیان، پزشکان، روحانیون و دانش‌اموزان، خیرین و … جلساتی گذاشته شد تا با این ابتکار مردم را با وقف و اهداف سازمان اوقاف آشنا کنیم و با ترویج تفکر وقف گوشه‌ای از مشکلات جامعه را با کمک خیرین و واقفین از میان برداریم.

رئیس اوقاف و امور خیریه ماسال با بیان اینکه یکی دیگر از کارهای اوقاف استفاده از یاوران وقف در ادارات است، تصریح کرد: هر اداره‌ای یک نفر به عنوان یاور وقف معرفی می‌کند که آن نماینده در داخل اداره برنامه‌ها و اهداف اوقاف و وقف را در بین کارمندان تبیین می‌کند.

رحیمی با بیان اینکه هفته وقف از 26 آبان شروع می‌شود و تا 4 آذر ادامه دارد، خاطرنشان کرد: نخستین برنامه ما ایجاد ستاد مردمی وقف است که پایلوت در استان گیلان و نمونه آن در شهرستان‌ها برگزار می‌شود و هدفش حضور مردم برای مشارکت در برنامه‌های وقف است.

وی با بیان اینکه اوقاف نهاد مردمی است، اظهار کرد: تمام در آمدهای بقاع متبرکه در همان بقعه هزینه می‌شود و استفاده آن خارج از بقعه مشکل شرعی دارد.

رئیس اوقاف و امور خیریه ماسال افزود: درآمد حاصل از نذورات بقاع متبرکه حساب مخصوصی دارد که 40 درصد از درآمد در بحث عمرانی بقعه، 30 درصد در بحث مدیریتی و هزینه‌های جاری، 20 درصد برای کارهای فرهنگی، برنامه‌های ابلاغی سازمان و برنامه‌های مناسبتی و 10 درصد مابقی برای حق نظارت سازمان اوقاف است که در سازمان به صورت مفاتیح، قرآن، مجلات و .. تهیه و در داخل بقاع متبرکه پخش می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه شهرستان ماسال همچون سنوات گذشته در زمینه قرآنی زبانزد عام و خاص در زمینه محافل قرآنی و اعزام متسابقین به مسابقات قرآنی است، گفت: در سال 96 در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف سه نماینده از شهرستان اعزام کردیم که برادر حکیمی راد به عنوان نفر سوم معارف کشوری انتخاب شد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که اوقاف به عنوان طرح جامع در داخل بقاع متبرکه دارد، مهندسین دفتر فنی با حضور در بقاع متبرکه نقشه برداری می‌کنند و در استان بعد از بررسی به سازمان انعکاس داده می‌شود و بعد از تایید نهایی به شهرستان ابلاغ می‌شود، این طرح سبب می‌شود که از اصراف کارهای عمرانی و ساخت و سازهای بدون برنامه جلوگیری شود و اجرای معماری اسلامی ایرانی در داخل بقعه انجام گیرد.

رئیس اوقاف و امور خیریه ماسال با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های سازمان اوقاف با تاکید مقام معظم رهبری، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و گردشگری است، خاطرنشان کرد: در ماسال به دلیل منطقه توریستی و طبیعت ناب و حضور گردشگران مذهبی، شاهد حضور مهمانان زیادی از سراسر کشور بوده‌ایم.

رحیمی با بیان اینکه این آمادگی را داریم در بحث بقعه گردی و آشنای بیشتر مردم با بقاع شهرستان، مردم مراسمات خود را در داخل این اماکن متبرکه برگزار کنند، اظهار کرد: در خصوص همکاری با ادرات با سپاه، نیروی انتظامی و نهادهای مختلف همکاری خوبی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای 13 بقعه متبرکه، 8 موقوفات متصرفه با 38 رقبه، 4 موقوفات غیرمتصرفه با 50 رقبه است که مجموع رقبات 88 عدد است، افزود: اداره اوقاف با حمایت‌های امام جمعه بر 78 مسجد ماسال نظارت دارد و احکام صادر می‌کند.

رئیس اوقاف وامور خیریه ماسال گفت: دیدار با خانواده معظم شهدا، گلباران مزار شهدا، دیدار با امام جمعه و مسئولان شهرستان، برگزاری مراسم شهادت امام رضا(علیه‌السلام) در مجسد جامع، یادبود واقفین خیراندیش و محفل انس با قرآن، مسابقه پیامکی و اهدای جوایز ارزنده به منتخبین، مسابقه زنگ انشا و معرفی بهترین انشا به استان، نشست های صنفی با شوراها و دهیاران و نشست امنیت وقف با نیروی انتظامی از جمله برنامه‌های هفته وقف در شهرستان ماسال است.

برچسب ها : , ,

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.