×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
معلولان به جای ترحم نیازمند یاری اند

مدتها است که خبری از اوستا محمد صافکار و نقاش معروف شهرم را نداشتم . احوالش را که می پرسم مادر آهی می کشد و می گوید اوستا الان چند سالی است که زمین گیر شده .
دم در خانه شان اوستا را می بینم که روی ویلچر انتظار رسیدن همسر و فرزندش را می کشد ، به اصرار به خانه دعوتم می کند دلش پر است گویی مدتهاست کسی پای حرف هایش ننشسته !
می گوید : پس از سالها نقاشی و صافکاری ، دیابت بتونه ای روی پاهایم کشید و تیغ روزگار راه علاجی جز بریدن دو پایام نگذاشته و اکنون با درد و رنج و قرص و داروهای رنگارنگ زندگی اش را می گذرانم .
همسرش با سینی چای نزد ما می آید خستگی در چهره اش پیداست از یک طرف اوستا محمد با آن وضعیت از طرفی دیگر فرزندی معلول که مراقبت از او جز با مهر مادری میسر نیست .
مادر حسن می گوید ، پسرم سه سال بعد از تولد براثر تشنج معلولیت ذهنی پیدا کرد . امروز حسنم 19 سال است که این حال و روز را دارد .
وقتی می پرسم چرا با این شرایط او را تحویل مراکز نگهداری از معلولین نداده اید اشک از چشمانش سرازیر می شود و پسر را می بوسد و می گوید او بدون من و من بدون او ، نمی توانیم بمانیم .
اگر چه صورت شان به ضرب سیلی سرخ شده است مادر می گوید : راضی به رضای خدایم .زمان خوردن قرص های اوستا محمد شده است برایش لیوان آبی می آورد .
اوستا قرص را با لیوان آبی فرو می برد و ادامه می دهد وقتی کلیه هایم برایم کم کاری می کنند دیگر از دیگران چه انتظاری می توان داشت . همسرش دلداری اش می دهد و یاداوری می کند که برای خرج عمل پاهایش کمیته امدادامام و اقوام و خیرین سنگ تمام گذاشتند و اضافه می کند: یارانه و دفترچه بهزیستی هم هست .
اوستا محمد می گوید: زنم تمام بار زندگی و نگهداری از ما دو نفر را به تنهایی بر دوش می کشد و هم همسری مهربان و هم مادری فداکار است .
از ویلچری می گوید که فرد نیکوکاری به آن ها اهدا کرده بود تا امید را در دلش زنده نگهدارد .
اوستا محمد مردی اهل فکر و تلاش است می گوید اگر پاهای مصنوعی داشتم می توانستم از فشارهای روی دوش خانواده کم کنم .
خانه شان استیجاری است و گمان نمی کند کسی باشد که آجری بر آجرهای آرزوهایش بگذارد و وعده های نهاده های حمایتی هم آن ها را در صف انتظار ، ضامن و …. گذاشته است .
دو بیت شعر بر تابلوی روی دیوار نظرم را جلب می کند :
عزت نفسم مرا نزد همه ممتاز کرد/با ترحم گر نگاهم می کنی معقول نیست
سینه ما خانه عشق و صفا و عزت است جز وفا و جز محبت اندرین کشکول نیست
با اوستا محمد نقاش و خانواده اش خداحافظی می کنم پسرش که دوربین را دیده تا دم دراتاق می آید دست تکان می دهد آرام در را می بندم باز برگشتم به جای اول نزدیک همان چهار راه خاکیانم و فکر می کنم که اوستا محمد و خانواده اش از کدام راه گذر می کردند که تا کنون آن ها را نمی دیدم .
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی گیلان در مصاحبه با ایرنا می گوید : حدود 1400 خانوار دارای معلولیت های مختلف ذهنی ، جسمانی و .. را تحت پوشش داریم.
علیرضا محمدی اظهار داشت : این مددجویان تسهیلات ، مستمری ، درمانی و خدماتی و مسکن و فرهنگی را دریافت می کنند .
وی افزود : در نشست و تعامل با سازمان بهزیستی قرار است جامعه هدف هر نهاد شناسایی و ارایه خدمات تخصصی نهاد مربوط متمایل شوند .
وی خاطرنشان کرد : با توجه به گروه هدف بهزیستی که کار توانبخشی انجام می دهند سعی داریم در گیلان برای بهره مندی مدد جویان از خدمات تخصصی کمیته امداد از همپوشانی خدمات جلو گیری شود .
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی گیلان از احداث 3 هزار واحد مسکونی مددجویی در سال های 94تا 95 در این استان خبر داد و افزود : تاپایان امسال یک هزار واحد مددجویی احداث و تحویل داده می شود که با بهسازی تعداد این واحدها به 2هزار خواهد رسید .
محمدی افزود : افرادی که به بهزیستی ارجاع می شوند هم با توجه به شرایط و قواعد آن سازمان مورد حمایت قرار می گیرند .
وی با اشاره به اینکه در بحث سهمیه احداث مسکن در سال سالجاری 70درصد پیشرفت فیزیکی داریم تصریح کرد : کمیته امداد گیلان بعد از بررسی توسط حوزه مدد کاری آمادگی آن را دارد که برای سهمیه جدید واحد مسکونی مددجوی مذکور را در اولویت ساخت قرار دهد.
وی افزود : جدای از مسکن سهمیه ای از محل اعتبارات و کمک خیرین هم ، جداگانه نگاه ویژه ای می توانیم به این مددجو داشته باشیم .
در شهرستان صومعه سرا حدود شش هزار و 532 نفر سالمند در قالب سه هزار و 800 خانوار با سرپرست مرد و دو هزار و 929 خانوار با سرپرست زن تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند .
بالغ بر یک هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی این شهرستان ثبت شده است، که 504 نفر از این معلولان مقرری بگیر هستند.
سه مرکز شبانه‌روزی توانبخشی در سطح شهرستان صومعه سرا فعالیت می‌کنند که به تناسب درجه شدت معلولیت جسمی و ذهنی در این مراکز نگهداری می‌شوند.
شهرستان صومعه سرا با وسعتی حدود 564 کیلومتر مربع از سه بخش مرکزی ، تولمات و گوراب زرمیخ با دارا بودن بیش از 140 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب گیلان واقع شده است .
گزارش : فرزاد حسن پور/ایرنا

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.