×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
چگونه وکیل مناسب انتخاب کنیم؟

به گزارش میرزاکوچک نیوز و به نقل از سایت (IranianLawyer.info)، تجربه ثابت کرده که گاهی در زندگی انسان بن بست‌های تاریکی پیش می‌آید که به حضور یک وکیل خبره نیاز پیدا می‌کند. قرار نیست فرد حتما متهم شود یا جرمی را مرتکب شود که به حضور یک وکیل نیاز پیدا کند، بلکه ممکن است به عنوان شاکی به دادگاه مراجعه کند و در این خصوص نیاز به مشاوره ی یک فرد آگاه داشته باشد. پس طبیعی است که باید با نحوه مراجعه به وکلا و نحوه انتخاب فرد شایسته، آشنا و آگاه باشد.

ذکر این نکته هم ضروری است که در دعاوی حقوقی که مجازاتی در پی ندارد، عموما نیاز چندانی به وکیل نخواهید داشت. اما در پرونده‌های کیفری چه متهم باشید و چه از بی گناهی خود مطمئن باشید لازم است که وکیلی در کنار خود داشته باشید که با استفاده از جزئیات قانونی از شما دفاع کند.

قدم اول:

در ابتدا لازم است که از صلاحیت قانونی وکیل خود آگاه شوید. برای اطمینان از این امر باید به سایت کانون وکلا مراجعه کرده و از صحت و سقم پروانه ی وکالت فرد مورد نظر اطمینان حاصل کنید. چرا که در پاره ای از اوقات افراد در اثر اقدامات غیر قانونی ، پروانه ی وکالت شان باطل می شود یا افراد سودجویی با جعل گواهی وکالت اقدام به فریب مردم کنند.

قدم دوم:

برای اینکه کار حقوقی تان روال عادی خود را طی کند، لازم است وکیل اخلاق مداری را انتخاب کنید. مثل تمام مشاغل دیگر در میان وکلا هم افراد ناشایستی پیدا می شوند که با دستاویز قرار دادن بندها و تبصره های حقوقی موکل خود را فریب داده و از وی اخاذی کنند. برای این کار لازم است که در خصوص مسئله ی پیش آمده از مشورت و راهنمایی چند وکیل به نام و برجسته استفاده کنید. از میان راهنمایی های صورت گرفته می توانید فرد اصلح تر را انتخاب کنید.

قدم سوم:

از حسن شهرت وکلا و تجربه ی اطرافیان تان بهره بگیرید. بهترین روش برای انتخاب وکیل شایسته استفاده از تجارب موفق افراد دیگر است. تجربه مفید کاری، قانون مداری و حسن شهرت از ویژگی‌های برجسته یک وکیل دعاوی است. چرا که هستند وکلایی که از تعرفه ی تصویب شده تبعیت نمی کنند و اقدامات غیر قانونی دیگری دارند.

قدم چهارم:

همان طور که قبلا هم گفته شد، وکالت علاوه بر سواد به تجربه هم نیازمند است. حوزه کاری وکلا بسیار گسترده است. پس باید به وکیلی مراجعه کنید که در حوزه ی دعاوی شما در دادگاه، تجربه های موفقی داشته باشد و بتواند راهنمایی و مشاوره خوبی به شما ارائه دهد.

قدم پنجم:

در ضمن امضای برگه ی وکالت نامه، باید دقت داشته باشید که چه اختیاراتی به وکیل خود می دهید. همان طوری که در مواد ۳۵ و ۳۶ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) به خوبی به آن اشاره شده است، وکیل در دادگاه‌ها تمام اختیارات راجع به دادرسی را داراست مگر مواردی که موکل آنها را از وی سلب کرده باشد. گاهی بر اساس مفاد پرونده، لازم است که شما تمام ۱۴ اختیار مندرج در وکالت نامه را به وکیل خود بدهید و گاهی تنها باید اجازه ی تنظیم وکالت نامه را به وی واگذار کنید. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که هر چقدر حوزه ی اختیارات وکیل گسترده تر باشد قدرت مانور بیشتری در دادگاه خواهد داشت.

قدم ششم:

باید بدانید که اگر از نحوه ی دفاع وکیل و از عملکرد وی در خصوص پرونده ناراضی باشید، یا وکیل شما تخلفات دیگری انجام داده، می‌توانید با مراجعه به دادسرای کانون وکلای دادگستری مستقر در کانون وکلا، از وی شکایت کنید. در این صورت حتی امکان بازگشت حق الوکاله‌ای که پرداخت کرده‌اید، هم وجود دارد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.