×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
با 4 استاندار گیلان که بعد از انقلاب فوت کردند آشنا شوید

میرزا کوچک نیوز:صبح سه شنبه نهم خرداد، خبری تلخ بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که اکثر مردم گیلان را شوکه کرد. خبری کوتاه اما تکان‌دهنده که حاکی از فوت یکی از محبوب‌ترین استانداران گیلان بود:«مهندس روح‌الله قهرمانی چابکبر اثر ایست قلبی در بیمارستان پورسینای رشت درگذشت». خیلی‌ها امیدوار بودند که خبر فوت استاندار اسبق گیلان، همچون خیلی از اخبار در فضای مجازی، شایعه باشد اما هرچه زمان گذشت، تکذیبیه‌ای منتشر نشد تا به ناچار همه باور کنند که محبوب‌ترین استاندار گیلان دیگر بین ما نخواهد بود.

از آغاز انقلاب تا به امروز که محمدعلی نجفی بر مسند استانداری تکیه زده، استان گیلان ۱۴ استاندار داشته است که متاسفانه با فوت مهندس قهرمانی، آمار استانداران متوفی پس از انقلاب به عدد ۴ برسد.

حبیب الله داوران

نخستین استاندار گیلان پس از انقلاب حبیب‌الله داوران بود که در دولت موقت ایران بر مسند استانداری نشست و به مدت یکسال در این سمت بود.

او در سال ۱۳۰۵ در تبریز به دنیا آمد.از اوایل‌ دهه‌ بیست‌ به‌عرصه‌ی‌ سیاست‌ ورود کرد. او‌ پس‌ از تشکیل‌ حزب‌ «ایران» در آذربایجان‌ توانست‌ رابط نیروهای‌ ملی‌ در این‌ استان‌ باشد.پس‌ از توفیق‌ نیروهای‌ ملی‌ در آنجا،‌ از سوی‌ دکتر محمدمصدق‌ مورد تقدیر قرارگرفت‌.

پس‌ از تحصیل‌ در رشته‌ داروسازی‌ سرانجام‌ در سال‌ ۱۳۳۷ رسما در رشت‌ به‌عنوان‌ دبیر آموزش‌ و پرورش‌ حضور یافت‌ و‌ در زمان‌وزارت‌ «درخشش‌» ، مدیر کل‌ آموزش‌ و پرورش‌ گیلان‌ شد.

مرحوم‌ داوران‌ هر چند در سال‌ ۵۶ از آموزش‌ و پرورش‌بازنشسته‌ شداما هرگز از فعالیت‌ سیاسی‌ دست‌ نکشید تا اینکه‌پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ در بامداد ۲۸ بهمن‌ ‌ از سوی‌ «صدرحاج‌ سید جوادی» وزیر کشور دولت‌ بازرگان‌ رسما اولین‌استاندار گیلان‌ شد.

داوران در سیاست‌های خود در زمان استانداری گیلان، برای اداره استان نفرات منتخب برای مناصب فرمانداری و غیره را بر اساس تخصص و بومی گرایی اجرا نمود. در زمان داوران برای اولین بار (و تنها بار در تاریخ گیلان) در ناحیه تالش فرماندار از اکثریت سنی مذهب (حسین دولتی) منطقه انتخاب شد.

حبیب‌الله داوران تا پایان‌ دولت‌ موقت‌ در گیلان‌ به‌عنوان‌ استاندار ماند و پس‌ از آن‌ در ۱۵ بهمن‌ با استعفای‌ او ‌موافقت‌ شد.
او در نهایت در تاریخ دوم دی ۸۲ در تهران دیده از جهان فروبست تا گیلان اولین استاندار خود را از دست بدهد.

شهید علی انصاری نخستین استاندار شهید

علی انصاری در دولت نخست به عنوان استاندار گیلان انتخاب شد. او یکی از استانداران تحصیل‌کرده، انقلابی و با تجربه‌ای بود که در امریکا تحصیل کرده بود.

او در سال ۱۳۲۳ در یک خانواده مذهبی در رودسر متولد شد و پس از گذراندن سوم دبیرستان در در این شهرستان، جهت ادامه تحصیل به تهران رفت و در دبیرستان نظام به تحصیل ادامه داد ولی در خرداد ۴۲ از دبیرستان نظام اخراج شد. در همان سال در رشته اقتصاد دانشگاه تهران در کنکور پذیرفته شد. پس از یکسال مجددا به دلیل نبوغ خاصی که در ریاضی داشت در رشته ریاضی دانشگاه تهران قبول شد. در دوران تحصیل چندین بار بازداشت شد و به زندان رفت. پس از انجام تحصیلات دوره کارشناسی، در فوق لیسانس شرکت کرد و قبول شد ولی ساواک از ادامه تحصیل او ممانعت کرد.

بعد از ممانعت ساواک بنابه وصیت پدرش که در او نبوغ خاصی را مشاهده کرده بود جهت ادامه تحصیل با اسم مستعار از ایران خارج و به آمریکا رفت . در آمریکا در دو رشته صنایع و ریاضی بطور همزمان شروع به تحصیل در رشته دکتری ریاضی نمود که در همان زمان در دانشگاه نیز به تدریس مشغول شد که پس از دو ترم تدریس به جرم تبلیغ در هنگام تحصیل، از تدریس در کلیه دانشگاههای آمریکا منع شد.

در مدت حضور در آمریکا دبیر انتشارات انجمن اسلامی بود ودر زمینه انتشار کتب با روحانیون مبارز رابطه بسیار نزدیکی داشت. در طول مدت حضور در آمریکا جهت سخنرانی به اکثر نقاط آمریکا مسافرت کرد و به دلیل دوستی نزدیکی که به شهید چمران داشت چندین بار به لبنان نیز سفر کرد.

در سال ۵۷ در حالی که کارهای رساله دکتری خود را انجام می‌داد به ایران برگشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به معاونت استانداری خراسان و سپس به استانداری گیلان منصوب شد. در ضمن عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و رئیس دانشکده فنی گیلان هم بود.

او دهم بهمن ۵۸ به عنوان استاندار گیلان منصوب شد و پس از یک سال و پنج ماه خدمت، در ۱۵ تیر سال ۱۳۶۰ توسط منافقین ساعت ۷ بامداد در چهارمین روز ماه مبارک رمضان در خیابان لاکانی رشت مورد هجوم ناجوانمردانه قرار گرفت و به شهادت رسید تا اولین استاندار شهید کشور لقب بگیرد.

علی فرهمندزاد

پس از شهادت علی انصاری، در دولت دوم نصرت‌الله شادنوش به عنوان سرپرست استانداری انتخاب شد و ۷ ماه و ۲۶ روز در این سمت بود تا علی فرهمندزاد در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۰ به عنوان سومین استاندار گیلان انتخاب شود.

فرهمندزاد از دوستان و همکاران نزدیک شهیدان رجایی و باهنر و از فرهنگیان انقلابی بود. با دعوت شهید رجایی جذب نخست وزیری شد و پس از شهید رجایی نیز از سوی شهید باهنردر نخست وزیری ماند. پس از واقعه و فاجعهٔ هفتم تیر و شهادت شهید مظلوم آیت الله بهشتی در هفتم تیر ماه ۶۰ سپس شهادت شهید انصاری در ۱۴ تیرماه سال ۶۰، حاج محمد فرهمندزاد گزینه وزارت کشور برای استانداری گیلان شد.

فرهمند زاد در شرایطی هجرت به گیلان را پذیرفت که فضای حاکم بر کشور فضای ترور و تهدید و عرض اندام گروهک‌ها بود. پیش از این یک استاندار به شهادت رسیده بود و سرپرست استانداری نصرت الله شادنوش هم توسط منافقین به رگبار بسته شده بود که جان سالم به در برد. در این دوران پر التهاب بود که فرهمندزاد این مسئولیت و مأموریت را پذیرفت و به گیلان آمد.

او پس از حضور در تهران به تدریس و تعلیم پرداخت و معاونت آموزشی حضرت آیت الله مهدوی کنی را در دانشگاه امام صادق (ع) پذیرفت. رئیس آموزش و پرورش در مناطق ۶، ۱۲ و ۱۷ تهران شد، مدارس پیام (هفتگانه) را درتهران مدیریت می‌کرد رئیس جهاد مدرسه سازی وزارت آموزش و پرورش شد و عضو هیأت امناء و هیأت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی باحدود ۵۰ موسسه آموزشی در سراسر کشور بود.

علی فرهمندزاد که در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ استاندار گیلان بود، در تاریخ ۲۹ تیر ۹۲ در تهران دچار سکته‌ی قلبی شد تا سومین استاندار گیلان هم همچون دو نفر قبل از خود دار فانی را وداع بگوید.

پس از فرهمندزاد، علی‌اکبر رحمانی در ۱۶ مرداد ۶۲ استاندار گیلان شد و در دولت سوم و چهارم، به مدت ۳ سال و ۸ ماه خدمت کرد. حمید حاجی عبدالوهاب استاندار بعدی بود که تا پایان دولت چهارم بر این مسند بود و در دولت پنجم جای خود را به علیرضا تابش تابش داد که تا سال ۷۱ استاندار گیلان بود. سید علی‌اکبر طاهایی استاندار بعدی بود که بیشترین سابقه‌ی مدیریت را در استان گیلان تجربه کرد. او در تیر ۷۱ به سمت استانداری گیلان منصوب شد و تا ۱۸ بهمن ۱۳۷۶ بر این مسند بود؛ به عبارت دیگر ۵ سال و ۶ ماه در گیلان خدمت کرد.

با آغاز به کار دولت دوم اصلاحات، علی صوفی استاندار گیلان شد و تا پایان دولت در این سمت بود تا در دولت هشتم علی باقری به مدت ۱ سال سرپرست و پس از او مسعود سلطانی فر به مدت ۴ سال استاندار شود. استانداری گیلان در یک سال نخست در دولت نهم اما به سردار علی عبداللهی علی‌آبادی رسید. اما از تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ روح‌الله قهرمانی چابک استاندار گیلان شد.

مهندس روح‌الله قهرمانی چابک

دوران استانداری مهندس قهرمانی در اذهان عمومی به عنوان یکی از بهترین دوران‌های گیلان پس از انقلاب ثبت شده و اکثر مردم به نیکی از آن دوران یاد می‌کنند.

روح‌الله قهرمانی چابک متولد ۱۳۳۶ چابکسر بود. او یکی از مدیران تحصیل کرده‌ای بود که فوق لیسانس مدیریت و دکترای اقتصاد داشت و مهندسی راه و ساختمان را از دانشگاه ITI آمریکا داشت. قهرمانی تا قبل از استانداری مسوولیت پروژه‌های عمرانی در نوشهر، کنگان و شرکت ملی نفت ایران، معاونت اداری ومالی استانداری گیلان و قائم مقامی سازمان تجاری – صنعتی انزلی را برعهده داشت. از این منظر او در میان استانداران دیگر احمدی‌نژاد در گیلان کارنامه ویژه تری داشت. در زمان مهندس قهرمانی پروژه‌های عمرانی با شتاب بیشتر و روال بهتری انجام شد. اما اختلافات او با نمایندگان مجلس گیلان از جمله جبار کوچکی نژاد موجبات برکناری او را فراهم کرد تا او به عنوان سفیر ایران در کویت انتخاب شود.

مهندس قهرمانی یکی از مدیران مردمی و خوش‌برخوردی بود که در میان مردم و اقشار مختلف از احترام و محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بود به شکلی که هنوز هم خیلی از اهالی گیلان، او را بهترین استاندار گیلان می‌دانند. قهرمانی پس از ۳ سال و پنج ماه خدمت در استانداری گیلان، در نهایت در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ برکنار شد؛ برکناری‌ای که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و غالباً ناراحتی و نارضایتی مردم را موجب شد.

در نهایت مهندس قهرمانی صبح نهم خرداد در منزل شخصی‌اش دچار حمله‌ی قلبی شد و متاسفانه پیش از اینکه به بیمارستان پورسینا برسد، به علت ایست قلبی دارفانی را وداع گفت تا چهارمین استاندار متوفی گیلان لقب بگیرد.

پس از قهرمانی، سردار مهدی سعادتی و کیهان هاشم‌نیا در دولت دهم استاندار گیلان شدند. با روی کار آمدن دولت یازدهم هم، محمدعلی نجفی منصوب شد تا از مهر ۹۲ تا کنون آخرین استاندار گیلان باشد.

منبع:تابناک گیلان

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.