×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
میرزا کوچک‌خان مظلوم‌ترین قهرمان ملی است

میرزا کوچک نیوز: فرماندار صومعه‌سرا گفت: میرزا کوچک جنگلی جزو معدود کسانی است که توانست شخصیت کاریزمایی و عقلانی را با هم تلفیق و ترکیب کند و این ترکیب عقلانی  و کاریزمایی شخصیت ویژه‌ای را از  میرزا ساخت که جریان جامعه‌پذیری سیاسی را در نسل‌های بعدی تغییر می‌دهد.

حسین اسماعیل‌پور، فرماندار شهرستان صومعه‌سرا در یازدهمین همایش یادواره روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی که در مجتمع فارابی اداره فرهنگ و اشاد اسلامی صومعه‌سرا برگزار شد، با بیان اینکه  میرزاکوچک جنگلی بدون صومعه‌سرا قابل مطالعه و بررسی نیست، اظهار کرد: بنابراین باید میرزا کوچک جنگلی را با صومعه‌سرا و مبانی اندیشه‌های سیاسی، نظامی و اعتقادی این شخصیت بزرگ را در این شهرستان مبنای تحقیق قرار داد.

وی با اشاره به جامعه‌شناسی سیاسی قیام میرزای جنگلی، افزود: یکی از ویژگی‌های شخصیت‌ها و رهبران سیاسی در مباحث جامعه‌شناختی تیپ شخصیتی است.

اسماعیل‌پور وفای به عهد، جوانمردی، پایمردی، صداقت و سرافزاری را از ویژگی‌های شخصیتی میرزا کوچک خان دانست و خاطرنشان کرد: پایمردی و استقامت میرزا ریشه در اعتقادات وی دارد.

وی به دسته‌بندی رهبران به سنتی، کاریزمایی و عقلانی در حوزه جامعه‌شناختی سیاست اشاره کرد و گفت: میرزا کوچک جنگلی جزو معدود کسانی است که توانست شخصیت کاریزمایی و عقلانی را با هم تلفیق و ترکیب کند و این ترکیب عقلانی  و کاریزمایی شخصیت ویژه‌ای را از  میرزا ساخت که جریان جامعه‌پذیری سیاسی را در نسل‌های بعدی تغییر می‌دهد.

فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه تلفیق اندیشه کاریزمایی و عقلانی به آسانی امکان‌پذیر نمی‌باشد، تصریح کرد: میرزا کوچک خان به لحاظ ادغام اندیشه کاریزمایی و عقلانی توانست همه گروه‌ها را در لشکر، سازمان حکومتی و نهضت خود جای دهد. میرزا از ترکیب گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف در کنار هم برای هدایت و ساماندهی انقلاب خود استفاده کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیچگاه در مطالعات به زنان سردار سپاه میرزا کوچک جنگلی پرداخته نمی‌شود، ابراز کرد: کلیه اندیشمندان داخلی و خارجی معتقدند که تشکیلات میرزا از مدرن‌ترین تشکیلات بوده است؛ چراکه در فرماندهی انقلاب سه اصل طرح، تبلیغ و تبیین اندیشه‌های جنبش، بسیج نیرو و امکانات و اجرای برنامه‌های انقلاب و جنبش را به نحو احسن عملی و اجرایی کرد.

اسماعیل‌پور مسئله جامعه‌پذیری سیاسی را از دیگر ویژگی‌های قیام میرزا برشمرد و ادامه داد: رهبر و میزان فعالیت رهبران جنبش و تشکیلات برای ماندگاری جنبش در اذهان عمومی از شروط ماندگاری یک جنبش محسوب می‌شود که در این راه از اطلاع‌رسانی، تبیین و تحلیل وضعیت و موقعیته ا و آگاهی از شرایط زمان بهره‌مند می شوند.

وی با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی اولین حکومت جمهوری در ایران را شکل داده است، عنوان کرد: پیش از میرزا کوچک هیچ کس اسم جمهوریت را به کار نبرده است. میرزا اولین فردی بوده است که فهم اجتماعی و دموکراسی دینی را در جامعه بحران زده و استبداد زده دوران مشروطه و پیش  از آن جاری و ساری کرد.

فرماندار صومعه‌سرا  با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی منحصر به فرد و قابل قیاس با هیچ شخصیت سیاسی نمی‌باشد، افزود: آزادی انسان، تساوی حقوق زن و مرد، مسئول بودن مسئولین و حکام در برابر مردم، حق تعیین سرنوشت توسط مردم و حاکمیت مردم اساسنامه و مرامنامه میرزا کوچک جنگلی است که در حال حاضر به صورت حقوق بشر در آمده است.

وی با اشاره بر اینکه میرزا برای انتقال افکار خود از جریان جامعه‌پذیری سیاسی استفاده کرده است، ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های جامعه شناختی قیام و نهضت جنگل از دیدگاه بنده با تاکید بر شخصیت میرزا، تمرین دموکراسی در یک جامعه استبداد زده برای اولین بار به شکل مدرن و  اثرگذاری بر ماندگاری تفکر جمهوریت است  به گونه‌ای که  در حال حاضر ویژگی‌های مردم گیلان آزادی‌خواهی و تحول‌خواهی است  و غیرت جوانمردی و پهلوانی به جنگیدن صرف نیست بلکه چگونگی مدیریت جنگ پس از اتمام جنگ است تا جامعه دچار بحران نشود.

فرماندار صومعه‌سرا در پایان اظهار کرد: میرزا کوچک جنگلی مظلوم‌ترین قهرمان ملی است؛ چرا که در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اثرگذار بوده، اما هیچگاه شخصیت و اندیشه والایش در هیچ جمعی به صراحت بیان نشده است.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.