×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
۲۰۰۰ طیور بومی در روستای «اسپند» صومعه سرا معدوم سازی شدند

به گزارش میرزا کوچک نیوز به نقل از مهر:فرماندار صومعه سرا در جلسه پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان که غروب پنج شنبه در دفتر فرمانداری این شهرستان برگزار شد با اشاره به مشاهده ویروس ۸N۵H در شهرستان، اظهار کرد: یکی از مهم ترین اولویت ها در مدیریت این موضوع اطلاع رسانی و آموزش مردم است.

 حسبن اسماعیل پور با بیان اینکه منظور از اطلاع رسانی داشتن نگاه پیشگیرانه است، افزود: این اطلاع رسانی نباید به گونه ای باشد که سبب وحشت مردم  شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی برآلودگی انسانی و شیوع ویروس در واحدهای صنعتی پرورش مرغ اعلام نشده است، گفت: دستگاه های مربوط با این موضوع در زمینه مصرف مرغ، تخم مرغ و حتی کودهای طیور بومی باید اطلاع رسانی مناسبی به مردم بدهند.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از فضاهای مجازی برای انتقال اطلاعات درست به جامعه، خاطرنشان کرد: در این زمینه نقش دهیاران در سطح روستاها بسیار مهم است.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به اعلام آلودگی طیور بومی روستای اسپند این شهرستان، تصریح کرد: با همکاری شبکه دامپزشکی حدود دو هزار طیور بومی در این روستا معدوم سازی شد.

به گفته این مسئول نمونه گیری، ارائه توصیه های ایمنی و بهداشتی، عملیات ضدعفونی منازل مسکونی روستای مورد نظر، آهک پاشی از اقدامات انجام شده از سوی دامپزشکی شهرستان صومعه سرا است و از همشهریان عزیز درخواست می شود که با مشاهده هر مورد سریعا مراتب را به دستگاه های مربوطه گزارش دهند.

اسماعیل پور مرکز انتقال این ویروس به طیور بومی شهرستان را از طریق مرغابی های وحشی و حاشیه تالاب و نما اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه برای این ویروس هیچ گونه واکسن و راه درمانی نداشته و نیازمند دقت و مراقبت بیشتر توسط صاحبان طیور بومی شهرستان هستیم.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به اینکه از شهروندان عزیز درخواست می شود که برای جلوگیری از شیوع این بیماری از هرگونه تماس طیور بومی خود با حیوانات وحشی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه کلیه خسارات ناشی از معدوم سازی طیور به صاحبان آنها پرداخت می شود، افزود: حداکثر تا یک ماه تمامی خسارات مردم پرداخت می شود.

اسماعیل پور با اشاره به تشکیل گشت مشترک نظارتی با همکاری دامپزشکی، محیط زیست، مرکز بهداشت و شهرداران  و نیروی انتظامی در شهرستان، گفت: براساس تصمیمات گرفته شده هر روز مناطق مختلف شهرستان از نظر ابتلا به این ویروس توسط این گشت مشترک پایش شود.

وی با بیان اینکه از یکسری تلفات و طیور مشکوک مبتلا به ویروس نمونه گیری شده که نتایج اعلام شده مثبت بوده است، به تدابیر درنظر گرفته شده از سوی استاندار گیلان در خصوص مجوزات شکار پرندگان اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت اینکه موفق به اخذ هزینه پرداخت شده برای دریافت مجوز به شکارچیان از خزانه نشدیم این مبلغ به دستور استاندار برای سال آینده منظور می شود.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.