×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
نظارت های بی اثر و وعده های بی عمل/ قیمت کالاها ثبات ندارد

به گزارش میرزاکوچک نیوز به نقل از خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: با شروع ماه مبارک رمضان همانند روزهای قبل سال نو بازار کالاهای اساسی و خرید برخی محصولات رونق دوباره گرفته است. اما در سال‌های اخیر همیشه مشکلات اقتصادی و نبود ثبات در بازار قیمت‌ها سبب شده که بسیاری از خانواده‌های کم درآمد توانایی تهیه این اقلام را نداشته باشند. هر چند طی دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا و با ابتکار رهبر معظم انقلاب حرکتی معنوی و فرهنگی با عنوان رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه شکل گرفت تا بخشی از این کمبودها جبران شود.

اما اگر امروز سری به بازار کالاهای اساسی مورد نیاز ماه مبارک رمضان بزنیم می‌بینیم که افزایش چند برابری قیمت‌ها، عدم تأثیرگذاری نظارت و بازرسی، چند نرخی بودن کالاها سبب سرگردانی و گلایه شهروندان شده است.

نظارت های بی اثر و وعده های بی عمل/ قیمت کالاها ثبات ندارد

سبد بسیاری از خانوارها در ماه رمضان خالی است

زینب رضایی یکی از شهروندان رشتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دیدن قیمت‌های متفاوت برای یک محصول نشان دهنده نبود نظارت‌های اثرگذار است، اظهار کرد: همیشه قبل از شروع سال نو و ایام ماه مبارک رمضان مسئولان از تشدید نظارت‌ها خبر می‌دهند اما در عمل چنین چیزی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شکر، قند و چای که از اقلام پر مصرف در ماه رمضان است در هر مغازه به یک قیمت فروخته می‌شود، افزود: زمانی هم که از فروشنده درباره این تفاوت قیمت‌ها سوال می‌شود تنها یک پاسخ شنیده می‌شود قیمت خرید برای هر فروشنده متفاوت است.

این شهروند رشتی با اشاره به اینکه قیمت گوشت و مرغ که قابل گفتن نیست و احساس می‌کنم که تا چند وقت دیگر فقط باید پشت ویترین مغازه‌ها بایستیم و آنها را تماشا کنیم، تصریح کرد: اگر به گفته مسئولان گیلان در تولید بسیاری از این محصولات مثل مرغ و یا گوشت حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح کشور دارد چرا شهروندان گیلانی باید آنها را حتی گران‌تر از مناطق دیگر بخرند.

وی با بیان اینکه با یک حساب سر انگشتی متوجه می‌شویم که هزینه یک خانواده دو یا سه نفر در ماه رمضان امسال در مقایسه با سال گذشته چندین برابر افزایش یافته است، ادامه داد: این افزایش در حالی است که حقوق کارگران و کارمندان افزایش در مقایسه به تورم افزایش چندانی نداشته و در کنار سایر هزینه‌ها همانند اجاره منزل، آب، برق و گاز و تلفن قطعاً بسیاری از خانواده‌ها مجبورم اغلب کالاهای اساسی ماه رمضان را از سبد خانوار حذف کنند.

رضایی با تأکید بر اینکه وعده‌های مسئولان باید عملی شود، گفت: ما باید عملی شدن این وعده‌های را در سطح بازار و قیمت کالاها ببینیم در غیر این صورت من هم می‌تواند وعده کاهش قیمت و تأمین اقلام اساسی بدهم.

نظارت های بی اثر و وعده های بی عمل/ قیمت کالاها ثبات ندارد

عدم مدیریت صحیح و ناکارآمدی متولیان در کنترل قیمت‌ها

ابراهیم ثابت یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه متأسفانه روند گرانی کالاها عادی شده و گلایه‌های مردم نیز تا کنون نتیجه مثبتی به دنبال نداشته است، اظهار کرد: سال‌های قبل تر مناسبت‌هایی نظیر نوروز، شب یلدا و ماه مبارک رمضان بهانه‌ای بود برای افزایش قیمت‌ها اما در چندسال اخیر به اندازه‌ای گرانی رو به افزایش بوده که گرانی در مناسبت‌هایی چون رمضان در این میان گم می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر سری به بازار بزنیم می‌بینیم که شکر که یکی از ملزومات اصلی ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود هر کیلوی ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسید، افزود: خرما دیگر کالای اساسی در این ماه هر کیلو حدود ۵۰ هزار تومان است.

این شهروند گیلانی با اشاره به اینکه با یک حساب معمولی می‌بینیم که خانواده‌ها برای تهیه همین دو قلم کالا باید چقدر هزینه کنند، ادامه داد: قیمت زولبیا و بامیه که تا همین ماه پیش کیلویی ۵۰ هزار تومان بود با توجه به نرخ‌های اعلام شده برای درجه یک کیلوی ۷۰ و درجه دو کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه در این میان نظارت‌هایی بر کیفیت‌ها و قیمت‌ها اعمال می‌شود که با توجه به این شرایط جای بحث دارد و نواقص آن بر کسی پوشیده نیست، اضافه کرد: متأسفانه عدم مدیریت صحیح و ناکارآمدی متولیان ذی ربط از یک سو و سودجویی برخی از کاسبان از سوی دیگر آتش گرانی را بیش از پیش شعله ور کرده و بر رنج مردم افزوده است.

نظارت های بی اثر و وعده های بی عمل/ قیمت کالاها ثبات ندارد

کاهش قیمت اقلام مورد نیاز ماه مبارک رمضان

رئیس سازمان صمت گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدیدهای میدانی انجام شده از بازار، اظهار کرد: با توجه به این بازدیدها و در راستای رفاه حال شهروندان برای متعادل کردن قیمت کالاهای مورد نیاز با رؤسای اتحادیه‌ها جلسه‌ای برگزار شد.

تیمور پورحیدری به کاهش قیمت اقلام اساسی ماه مبارک رمضان بعد از این جلسه اشاره کرد و گفت: به همین منظور کارگروه تنظیم بازار این سازمان نرخ‌های اعلام شده از وزارت صمت را برای رفاه شهروندان کاهش داد.

وی با بیان اینکه قبل از این جلسه هر کیلو زولبیا و بامیه درجه ممتاز ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که به ۶۵ هزار تومان کاهش یافت، افزود: هر کیلو زولبیا و بامیه درجه دو نیز ۶۰ هزار تومان باید بفروش برسد.

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو حلیم ممتاز نیز ۵۰ هزار تومان و درجه یک ۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شد که پیش از این ۶۰ هزار تومان بود، ادامه داد: قیمت هر کیلو آش درجه یک نیز ۵۵ هزار تومان و درجه دو ۴۵ هزار تومان تعیین شده که پیش از این با قیمت ۶۰ تا ۶۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسید.

وی همچنین بر نظارت‌ها بر بازار ماه مبارک رمضان همانند بازار شب عید نیز تأکید کرد و افزود: این بازرسی‌ها در زمینه اقلام مورد استفاده روزه داران استان به صورت جدی در دو شیفت صبح و عصر در دستور کار قرار دارد تا آرامش و تعادل مناسب در بازار گیلان برقرار باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.