×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
تولید ماسک مخصوص ناشنوایان توسط ۲ جوان گوراب‌زرمیخی

در حال حاضر به دلیل اپیدمی کرونا ویروس، صدها شرکت و تولیدی‌های خانگی و … در سراسر جهان در حال تولید ماسک هستند تا آن را هرچه سریع‌تر وارد بازار کنند.

پوشیدن ماسک، اگر برای افراد عادی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما برای افراد ناشنوا یک مشکل بزرگ خواهد بود، زیرا آنها علاوه بر «زبان علامت» با کمک «لب‌خوانی» نیز می‌توانند متوجه حرف‌های طرف مقابل بشوند.

افراد ناشنوا یا کم شنوا از نشانه‌های بصری برای درک و فهم سخن افراد استفاده می‌کنند که در این راستا استفاده از ماسک‌های معمولی برای آنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

در این زمینه دو جوان خوش ذوق گوراب‌زرمیخی که تاکنون ماسک معمولی و دستکش پلاستیکی تولید و بین مردم و کادر درمانی توزیع می‌کردند اکنون اقدام به تولید ماسک برای ناشنوایان کرده‌اند تا از آنان در مقابل انتشار ویروس کرونا حفاظت کند.

«لیلی علیزاده» و «زینب معصوم‌زاده» دو جوان گوراب‌زرمیخی هستند که برای آشنایی بیشتر با کار این دو بزرگوار با آنها به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

«لیلی علیزاده» با بیان اینکه از شیوع ویروس کرونا با معصوم‌زاده شروع به دوخت ماسک و دستکش پلاستیکی کردیم اظهار کرد: چون ما کلاس‌های خصوصی هم تدریس می‌کنیم و دانش‌آموز ناشنوا هم داریم متوجه شدیم که این ماسک‌ها مناسب این افراد نیست.

این بانوی خوش ذوق گوراب‌زرمیخی افزود: با پیگیری‌هایی که داشتیم طریقه دوخت یک ماسک برای ناشنوایان را پیدا کردیم و اقدام به دوخت آن و توزیع بین خانواده ناشنوایانی که می‌شناختیم کردیم.

وی با بیان اینکه ماسک ساخته شده برای ناشنوایان، قسمت دهان آن همانند دیگر ماسک‌های موجود در بازار نیست و افراد می‌توانند دهان طرف مقابل را به راحتی مشاهده کنند گفت: پلاستیک استفاده شده برای این ماسک از کیپ زیپ است و دهان در آن عرق نمی‌کند

علیزاده تصریح کرد: این ماسک به پزشکان اجازه می‌دهد تا با بیمارانی که از آنها مراقبت می‌کنند، ارتباط مستقیمی برقرار کنند و افراد کم‌شنوا و ناشنوا نیز هنگام شنیدن دچار خطا نمی‌شوند و با دیدن لبخند پزشکان نیز اضطراب آنها کمی کاهش می‌یابد.

این جوان گوراب‌زرمیخی خاطرنشان کرد: با بهزیستی شهرستان هماهنگ کرده‌ایم تا تعداد ناشونوایان خود را به ما اعلام کند تا بتوانیم برای آنها هم این ماسک را بدوزیم.

«زینب معصوم‌زاده» اظهار کرد: در این روزهایی که کشور در نبرد سخت با ویروس کرونا قرار دارد، بسیاری از گروه‌های جهادی و جوانان در حال تحقق واژه «آتش به اختیار» و عمل به بیانیه رهبر معظم انقلاب هستند.

این بانوی فرهنگی گوراب‌زرمیخی افزود: من به همراه خانم علیزاده بر آن شدیم تا به صورت آتش ‌به اختیار و از هزینه شخصی اقدام به تولید ماسک و دستکش برای عموم مردم و به خصوص نیازمندان کنیم.

وی گفت: بعد از حدود سه هفته دوخت و دوز ماسک و دستکش، متوجه آن شدیم که دوخت ماسک برای افراد ناشنوا را آغاز کنیم تا آنها هم بتوانند به راحتی از ماسک‌ها استفاده کنند.

معصوم‌زاده تصریح کرد: هزینه مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید ماسک از جمله پارچه به صورت شخصی تامین می‌شود و با کمک برخی از دوستان آتش به اختیار این کار را آغاز کرده‌ایم.

این بانوی گوراب‌زرمیخی خاطرنشان کرد: از اینکه تواسنته‌ام به سهم خود گامی در راستای پیشگیری از ویروس کرونا بردارم خرسند هستیم و امیدوارم هر چه زودتر این ویروس از این مملکت ریشه‌کن شود.

این روزها روحیه انقلابی یا همان واژه «آتش به اختیار» را می‌توان در حرکت‌های خودجوش جوانان سطح شهر دید، واژه‌ای که جوانان جهادی را به خیابان‌ها کشانده و در قالب خدمت به مردم و تلاش برای شکست کرونا در حال نمود پیدا کردن، است تا نشان دهد که مخاطبان بیانیه گام دوم انقلاب در حال تحقق مهم ترین رهنمون رهبر معظم انقلاب هستند

منبع خبر : شبستان

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.