×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024
سردار مبارز/ میرزاکوچک جنگلی نماد ایستادگی در مقابل تجاوز بیگانگان

میرزاکوچک نیوز، مائده فلاحتکارضیابری: یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی مبارز ملی‌گرا، مبارز انقلاب مشروطه، رهبر جنبش جنگل و از سرداران معروف گیلک از اهالی رشت بود.

 

او در جوانی به تحصیل دینی اشتغال داشت و جزئی از نیروهای انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطیت موفق به فتح تهران شدند، سپس او به گیلان بازگشت و رهبری گروهی را بر عهده گرفت که قصدشان آزادسازی این ایالت ایران از اشغال روسیه بود.

 

میرزا کوچک خان جنگلی روحانی مبارزی که برای استقلال کشور و نجات آن از شر بیگانگان نهضت بزرگی در شمال ایران ایجاد کرد و تاپای جان مقابل استکبار ایستاد و با طرد روسیه تزار و انگلیس، نخستین جمهوری مردمی را در ایران پایه گذاری کرد.

 

اهمیت قیام میرزا تا به آنجا است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، منشا حرکت میرزاکوچک خان را صد در صد ایرانی_ اسلامی دانستند و فرمودند: میرزا ضمن مقابله با اجنبی در حفظ استقلال کشور کوشا بود و با تحرکات استبداد داخلی هم مبارزه می‌کرد.

 

* میرزاکوچک جنگلی نماد و اسطوره بی بدیل از خود گذشتگی و استقامت است

حجت الاسلام«علی شایان» با گرامیداشت یاد و خاطره شهید میرزاکوچک جنگلی اظهار کرد: میرزاکوچک کسی بود که آسایش و آرامش را بر خود حرام کرد و راهی کوه و جنگل شد تا از مردم رنج دیده دیار خود در مقابل قشون اجنبی و حکومت فاسد پادشاهی ایران دفاع کند.

 

امام جمعه موقت گوراب زرمیخ افزود: چهره معنوی میرزا همراه با تواضع و ساده زیستی وی موجب شد تا وی به سرعت به یک چهره کاریزماتیک مذهبی بدل شده و قلب‌های همه اقشار جامعه را با خود همراه سازد.

 

وی گفت: هرچند نهضت جنگل و مقاومت دلیر مردان و زنان گیلانی در مقابل هجمه‌های بی‌رحمانه قوای متجاوز خارجی و خیانت مزدوران داخلی زمان زیادی به طول نینجامید، اما قیام میرزا و رشادت یاران او به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ گیلان و ایران همیشه پرفروغ و جاوید باقی خواهد ماند.

 

حجت الاسلام شایان با بیان اینکه میرزاکوچک جنگلی نماد ایستادگی در مقابل تجاوز بیگانگان و اسطوره بی بدیل از خود گذشتگی و استقامت است تصریح کرد: بی شک نهضت جنگل و قیام میرزا نقش مهم و اثرگذاری را در شکل گیری بنیان انقلاب اسلامی ایران و تشکیل حکومت دینی ایفا کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، میرزا کوچک جنگلی، یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در رشت و همان محدوده خاص خود به وجود آورده است.

 

میرزا در مدت هفت سال در برابر ظلم دولت مردان زمانِ سلطه‌گری انگلیس و روسیه تزاری ایستاد و سرانجام در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی به شهادت رسید.

اگرچه میرزا کوچک خان شهید شد، اما جوانان دنباله‌روی آرمان‌های این سردار بزرگ کشور هستند.

 

*چشم مسئولان به آمریکای جهان‌خوار نباشد

«ابوالفضل مهری» با بیان اینکه قطعا هدف ما همان هدف شهدای این انقلاب و اسلام عزیز است اظهار کرد: تا آخرین قطره خون خود در برابر استکبار می‌ایستیم.

 

این جوان رشتی با بیان اینکه هرگز به بیگانگان اجازه دخالت در امور کشور را نخواهیم داد گفت: مسئولان ما هم نباید چشم امیدشان به مستکیرین جهان همان آمریکای جهان خوارباشد.

 

وی با بیان اینکه ما فرزندان دیار میرزا تا آخرین نفس پای انقلاب هستیم افزود: این انقلاب با خون هزاران شهید به دست آمده است و نباید بگذاریم بیگانگان برای کشور ما تصمیم بگیرند.

 

«مجتبی سبحانی» با اشاره به اینکه میرزا کوچک خان شایستگی‌هایی دارد که در تاریخ ماندنی شده است تصریح کرد: از جان گذشتگی، شرافت و مردم‌دوستی از ویژگی‌های ستودنی او است.

 

این جوان رشتی قیام میرزا کوچک جنگلی را متکی به توان مردمی و ملی عنوان و بیان کرد: امروز اگر مشکلی در کشور است باید با تکیه به همین مردم در رفع ان کوشید و چشم امید به بیگانگان نداشت.

 

وی با اشاره به اینکه میرزا کوچک همچنان مانند درخت‌های سرسبز کوه‌های گیلان ایستاده است؛ چرا که شخصیت‌های بزرگ ایستاده می‌میرند خاطرنشان کرد: اندیشه و افکارش همچنان جاری است و جوانان ما با دقت بیشتر می‌توانند از این اندیشه‌ها خود را سیراب کنند.

 

گفتنی است، اگر امروز از کودکان و جوانان ما سوال شود قهرمان قصه شما کیست از بتمن، مرد عنکبوتی و… حرف می‌زنند حتی برخی از مردان و زنان ما از جومونگ از افسانه‌ای بی پایه و بی اساس حرف می‌زنند که اینجا جا دارد، هنرمندان محققان و پژوهشگران کشور قهرمانان بزرگ تاریخ پ فراز و نشیب کشورمان را که مملو از بزرگ مردانی است که برای استقلال سرزمین عزیزمان از جان خود گذشتند به نحو شایسته به مردم به ویژه نسل جوان معرفی کنند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.