- نویسنده : عباس احمدزاده
- ۲۰ آبان ۱۴۰۰
- کد خبر 11245
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
سیداحمد میرمحمدی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 103 هزار پرونده در 7 ماهه نخست امسال وارد 225 شعبه حل اختلاف استان شد که 30 درصد آن ختم به مصالحه و مابقی در شورای حل اختلاف رسیدگی یا به مراجع ذیربط ارجاع داده شد.
معاون قضایی رئیسکل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه در زمینه میزان مصالحه در پروندهها در حد میزان میانگین کشوری هستیم تصریح کرد: بیشتر موضوع پروندهها مربوط به مطالبه طلب، دعاوی تخلیه، امور مربوط به نفقه و خانواده و مباحث وراثتی است.
وی با بیان اینکه پروندههای شورای اختلاف زیاد است لذا برای ازدحام کمتر در شعبات، خدمات الکترونیک راهاندازی شد و اکنون نوبتدهی اینترنتی است گفت: بنا داریم تا فرآیند دادرسی را نیز الکترونیکی کنیم و قوه قضاییه سعی دارد تا حد امکان از تجمعات جلوگیری کند.
دبیر ستاد استانی صبر استان گیلان افزود: از 26 شعبه در رشت اکنون 5 شعبه به صورت پایلوت دادرسی الکترونیکی را انجام میدهند؛ در شهرستانها هنوز دادرسی، الکترونیکی نشده اما نوبتدهی الکترونیکی است و فرآیند حصر وراثت نیز به زودی الکترونیکی میشود.
میرمحمدی در مورد اقدامات انجام شده برای رسیدگی به خواسته کارشناسان مراجع قضایی مبنی بر دسترسی به سامانه ثبت احوال و بانکها به منظور بررسی سریعتر دادرسیها گفت: این کار در برخی قسمتها انجام شده اما کامل نیست و در دستورکار مسئولان انفورماتیک قوه قضاییه است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان در پاسخ به چرایی نبود مشاور در مراکز حل اختلاف استان ابراز داشت: در این زمینه با کانون وکلا و مرکز مشاوره هماهنگ کردیم تا در ساعات اداری به مراجعان خدمات بدهند؛ در شهرستانها نیز در آینده نزدیک این اتفاق میافتد.
معاون قضایی رئیسکل دادگستری استان گیلان درباره ارائه دادخواست طرفین که باید از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام شود که این مراکز نیز با ازدحام است خاطرنشان کرد: افراد اگر به مجتمع شورای حل اختلاف هم مراجعه داشته باشند، همین اجتماع ایجاد میشود.
وی با اشاره به اینکه در راستای برونسپاری دستگاه قضا دفاتر خدمات الکترونیک ایجاد شد که فضای بیشتری در اختیار مردم قرار گرفته است اظهار داشت: کارشناسان این دفاتر گزینش شدهاند و میتوانند مشاوره خوبی به مردم ارائه دهند.
دبیر ستاد استانی صبر استان گیلان با بیان اینکه اکنون وکلا میتوانند آنلاین دادخواست را تقدیم کنند خاطرنشان کرد: این کار در دستور کار قرار دارد تا عموم مردم هم دادخواست خود را به شکل انلاین تقدیم مراجع قضایی کنند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان افزود: برای بالابرون سطح سازش و میانجیگری و بهروزرسانی حوزه روانشناسی اعضای شورای حل اختلاف برای هزار و 200 نیروی شورا در سراسر استان کارگاههای روانشناسی و جلسات آموزش عمومی روانشناسی برگزار شده است.
میرمحمدی درباره فراخوان جذب نیرو در شورای حل اختلاف با وجود تعیین تکلیب نشدن وضعیت استخدام کارکنان گفت: این فراخوان به معنی استخدام جدید در شورای حل اختلاف نیست و باید تکلیف کارکنان کنونی که نزدیک دو دهه در شورا فعالیت میکنند تعیین شود.
وی اظهار داشت: طرح مربوط به این موضوع در مجلس تصویب شده است و دولت باید بار مالی آن را مشخص و ایرادات شورای نگهبان را برطرف کند اما برای داوری، میانجیگری و نیروهای افتخاری استخدامی در دستگاه قضا انجام نمیگیرد و این افراد کارمزد خود را از کارفرما دریافت میکنند.
منبع خبر : تسنیم
http://mirzakochaknews.ir/?p=11245