×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
ماهانه یک برنامه کشاورزی به استانداری ارائه شود

به گزارش میرزا کوچک نیوز، محمد علی نجفی عصر سه شنبه در نشست مسئولان جهاد کشاورزی استان با اشاره به پیشرفت های مختلف این حوزه اظهار کرد: این رشد همچنان باید ادامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در نیمه هر ماه باید یک برنامه کشاورزی جهت پیشبرد اهداف این حوزه به استانداری ارائه شود، افزود: این اقدام باید توسط یک مرکز تحقیقات و یا یک سازمان وابسته به جهاد کشاورزی انجام شود.

نجفی تصریح کرد: باید از فرصت ارتباط بین تحقیقات و کشاورزی برای توسعه استان استفاده کنیم.

وی درباره احیای حق آب گیلان از بالادست گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب های موجود در سدهای گیلان، برنامه ریزی های لازم تدوین شده و منابع مالی نیز باید بازیابی شوند.

استاندار گیلان فعال کردن مراحل احداث سدهای استان و ساخت سدهای لاستیکی را از اقدامات موثر در مدیریت آب استان قلمداد و بیان کرد: انجام این پروژه ها باید به جد پیگیری شده  و به نتیجه برسند.

وی با اشاره به مصوبه سفر ریاست جمهوری به گیلان در خصوص تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و مدیریت منابع آب تاکید کرد: در راستای حفظ کشاورزی استان باید از تغییر کاربری و زمین خواری به جد جلوگیری کرد.

نجفی همچنین با بیان اینکه استفاده از سموم کشاورزی باید به حداقل برسد و این مهم در سیاست کاری جهاد کشاورزی استان قرار گیرد، گفت: روند کاهش ۱۴ درصدی استفاده از سموم باید در استان ادامه یابد.

به گفته نجفی  پرورش ماهی در قفس، توسعه نوغانداری، صنوبرکاری و آبیاری تحت فشار در مزارع چای از سیاست ها و اولویت های استان در حوزه کشاورزی است.

استاندار همچنین به خودکفایی در تولید مرکبات اشاره کرد و افزود: باید در تهیه مرکبات شب عید به مرحله بی نیازی از سایر استان ها برسیم تا دیگر شاهد استفاده از میوه های سردخانه ای در استان نباشیم.

خانه باغ ها، نهال های رایگان دریافت می کنند

در ادامه این جلسه،  رئیس  سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان طی ماه های گذشته اظهار کرد: ۲۸ درصد از اشتغال و ۱۵ درصد از ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است.

علیرضا شعبان نژاد نرخ رشد کشاورزی گیلان  در اقتصاد مقاوتی را بیش از پنج   درصد اعلام و خاطر نشان کرد: نوع اقتصاد مقاومتی و مدیریت آب در استان در این پیشرفت دخیل بوده اند.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی هزینه ها با استفاده از ماشین آلات کشاورزی افزود: به دنبال آماده سازی و خریداری ماشین آلات در جهت توسعه و کاهش هزینه های موجود در بخش کشاورزی هستیم.

شعبان نژاد از ارائه نهال رایگان به کشاورزان خبر داد و بیان کرد: ۱۱ هزار هکتار خانه باغ در استان وجود دارد و  توزیع نهال های یارانه ای به این  خانه باغ ها در برنامه کاری جهاد کشاورزی قرار دارد.

مدیر کل جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به موفقیت های دست یافته در امر پرورش زیتون نیز گفت: با تامین آب مورد نیاز در بخش زیتون کاری، می توانیم در کشت زیتون به موفقیت های قابل توجهی دست یابیم و با ادامه این روند بزرگترین پروژه زیتون در خاور میانه را به ثمر خواهیم رساند.

به گفته وی، تاکنون ۶۰۰ تن پرتقال و ۴۰۰ تن سیب برای شب عید در استان خریداری و ذخیره شده است.

گیلان ۱۴ هزار توتستان دارد

همچنین  رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور در این جلسه،  از احیای   نوغانداری و توسعه آن در استان خبر داد و اظهار کرد:  نگاه دولت به این صتعت امیدوارانه است.

علی اصغر داداش پور گفت: بیش از ۱۴ هزار مترمربع توتستان در گیلان وجود دارد که با تمهیدات اندیشیده شده این تعداد در آینده نزدیک به ۳۵ هزار توتستان می رسد.

وی با بیان اینکه  نگاه ها باید به سمت علم افزایی این شغل گرایش پیدا کنند، افزود: با برنامه محوری  باید این صنعت را احیاء و به روزهای پر رونق گذشته بازگردانیم.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: به دنبال ایجاد یک زنجیره ارزش و کاهش هزینه ها در صنعت نوغانداری هستیم که در این راستا از مسئولان استانی انتظار حمایت بیشتری  داریم.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.