×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
کشف یکی از بزرگترین زیستگاه های زیرزمینی ماهیان کور جهان

میرزاکوچک نیوز:حامد موسوی ثابت طی تحقیقی دو ساله با همکاری دکتر صابر وطن دوست عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پروفسور ماتیاس گیگر و پروفسور یورگ فریهوف از محققین برجسته آلمانی، ضمن گزارش یک زیستگاه جدید برای ماهیان کور ایرانی، با انتشار نتایج ژنتیکی بر ماهیان مورد مطالعه، وجود یک سفره آب زیرزمینی عظیم در زیر رشته کوههای زاگرس را اثبات کردند.

این سفره آب زیرزمینی با طول شناخته شده حدود حداقل 31 کیلومتر و حداکثر 162 کیلومتر (در خط مستقیم – که احتمالا چندین برابر این فاصله در حالت واقع می باشد) بزرگترین زیستگاه زیرزمینی شناخته شده ماهیان در جهان است. همچنین این زیستگاه اولین زیستگاه در جهان با سه گونه ماهی کور است و تنها یک زیستگاه غیر از آن در کشور چین با این تنوع و غنای گونه ای تاکنون شناخته شده است.

تا امروز در ایران چهار گونه ماهی کور غارزی شناسایی شده اند که منحصر به کشورمان هستند و در هیچ نقطه دیگر دنیا وجود ندارند.

تحقیقات یک دهه اخیر این محقق ماهی شناس دانشگاه گیلان در منطقه غرب کشور و در منابع آبی حوضه زاگرس منتج به کشف دو گونه از چهار گونه مذکور شده است، و دو گونه دیگر توسط محققین خارجی در سالهای پیش از انقلاب اسلامی کشف و توصیف شده بودند. با عنایت به اهمیت بالای این نوع ماهیان، بنظر می رسد این گونه ها بایستی در اولویت حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرند و نقشه راه حفاظت تنوع گونه ای کشور بر این اساس اصلاح شود.

نتایج این تحقیق بین المللی در شماره اخیر مجله ماهی شناسی کاربردی ( Journal of Applied Ichthyology ) در کشور آلمان منتشر شده است.

منبع خبر : ایسنا

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.