×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
اخلاق‌مداری ویژگی مهم تشکل‌های دینی است

به گزارش میرزا کوچک نیوز ، آیت‌الله سید احمد خاتمی بعد از ظهر امروز در همایش گفتمان انقلاب اسلامی در مهدیه این شهر که به همت مجمع یاران انقلاب اسلامی گیلان برگزار شد، به تشکیل تشکل‌های مختلف در انقلاب اشاره کرد.

وی با بیان اینکه از سال 1320 زمانی که رضاخان از کشور فرار کرد تا سال 57 ده‌ها تشکل در ایران شکل گرفت، اظهار کرد: تشکل‌های دینی در قبل و پس از انقلاب تشکیل شد و گروه‌هایی در این تشکل‌ها عاقبت به خیر و گروهی عاقبت به شر شدند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه فردی که عمامه به سر دارد دلیل اسلام‌شناسی نیست، افزود: گروه‌هایی که عاقبت به‌خیر شدند زمام امر آنها به دست اسلام فقاهتی بود که از طریق حوزه تغذیه می‌شود.

وی اسلام را تنها یک قرائت حق دانست و تصریح کرد: گروهایی عاقبت به‌خیر می‌شوند که براساس حجت شرعی حرکت کنند و آنها که ولایت خدا و رسول خدا را بپذیرد حزب‌الله واقعی هستند و ولایت‌مداری در عمل حزب‌الله است.

خاتمی گفت: مجمع یاران انقلاب اسلامی باید با تشکل‌های دیگر متفاوت باشد و به معنای واقعی کلمه ولایتمدار باشد.

وی با تصریح بر اینکه اگر این تشکل می‌خواهد عاقبت به‌خیر شود باید با حجت شرعی حرکت کند، افزود: در زمان ما حجت شرعی ولایت فقیه است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: از نگاه ما ولی فقیه تنها رهبر سیاسی نیست بلکه نایب امام زمان (عج) است و در سال 88 فتنه‌گران می‌خواستند این حجت شرعی را بشکنند.

وی تشکل دینی را با تشکل‌های غیر دینی متفاوت خواند و خاطرنشان کرد: تشکل دینی دستور حزبی ندارد بلکه دستور ولایی دارد و در تشکل‌های دینی تنها دستور ولایت معنا دارد تا ولی فقیه را تنها نگذارند و انقلاب اسلامی را پیش ببرند.

خاتمی با اشاره به اینکه در فعالیت‌های تشکلی نباید انتظار داشته باشیم ولی فقیه طبق نظر ما عمل کند بلکه باید طبق نظر رهبری حرکت کنیم، افزود: امام (ره) تلاش کرد بنی‌صدر را سر عقل بیاورد اما سر عقل نیامد.

وی ادامه داد: سال 1360 امام (ره) هیئت سه نفره تشکیل داد تا تحقیق و بررسی کنند اما روزنامه انقلاب اسلامی بنی‌صدر هر روز نیش می‌زد و جماعتی که شعار داده بودند «بنی‌صدر 100درصد»، پس از آن گفتند «امام، بت جدید را بشکن»، و امام (ره) فرمود «این موضوع را می‌خواستم».

حامی ناصح دولت هستیم/کسانی که شورای نگهبان را می‌کوبند ولایت‌مدار نیستند

امام جمعه موقت تهران عدالت را خط مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: در مسایل سیاسی خط مقام معظم رهبری عدالت است، اپوزیسیون دولت نیستیم اما حامی ناصح هستیم.

وی با بیان اینکه از دولت حمایت می‌کنیم اما فتنه‌گران نباید کاره‌ای باشند، افزود: حامی ناصح دولت هستیم اما قرار نیست افراد متدین و جبهه‌ای‌ها را تندرو خطاب کنند، مطیع مقام معظم رهبری هستیم و هر موضوعی را که ایشان به مصلحت بدانند عمل می‌کنیم.

خاتمی دستورات ولایت را یک بسته پیشنهادی خواند و افزود: همه باید به اجزای این بسته پایبند باشیم و بسته ولایت را به طور کامل بپذیریم.

به گفته وی، امام (ره) و مقام معظم رهبری قوای سه‌گانه و شورای نگهبان را تأیید می‌کند و آنها که سه قوه را قبول دارند و شورای نگهبان را می‌کوبند، ولایتمدار نیستند.

امام جمعه موقت تهران ولایت‌مداری را بسته کامل خواند که باید به تمام اجزای آن پایبند بود و افزود: ویژگی تشکل دینی ارزشی بودن آن است، معنای ارزشی بودن اخلاق‌مداری بوده و درس اخلاق برای تشکل امری مهم است.

اخلاق‌مداری ویژگی مهم تشکل‌های دینی است

خاتمی ویژگی تشکل دینی را اخلاق‌مداری دانست و گفت: آموزش اخلاق از موضوع‌های مهم بوده و قرآن کتاب زندگی همه ما در تشکل است.

این مسئول با اشاره به اینکه دستور چهار بندی قرآن باید در تشکل‌های دینی رعایت شود، اظهار کرد: دستور نخست، آنکه مراقب خود باشید، دستور دوم خانواده، دستور سوم بها دادن به خاندان و دستور چهارم قرآن نیز بها دادن به جامعه است.

امام جمعه موقت تهران با تصریح بر اینکه درس اخلاق باید در تشکل‌های دینی حرف نخست را بزند، خاطرنشان کرد: قرآن کتاب زندگی و تشکل ماست و باید درس تفسیر باشد.

وی کادرسازی براساس تفسیر قرآن را ضرورت تشکل‌ها دانست و یادآور شد: در نظام اسلامی نیاز به کادرسازی داریم و تشکل‌ها باید متفاوت از دیگر گروه‌ها و مومن باشد.

خاتمی با اشاره به اینکه بیش از حضور سیاسی نیاز به کادرسازی داریم، خاطرنشان کرد: تشکل اصیل و مومن‌پرور حائز اهمیت است و به کیفیت آن باید بیشتر از کمیت توجه شود.

وی متذکر شد: کیفیت در تشکل‌های دینی مهم است و اعضای این تشکل‌ها باید با قرآن، نهج‌البلاغه و ابعاد دین و ولایت آشنا شوند و همراه باشند.


منبع:فارس

 

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.