×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
تابلوهای معرفی پل تاریخی گازروبار و خطیبان نصب شد

علیرضا مهرگان اظهار کرد: مرمت فاز اول پل تاریخی خطیبان که شامل دیوار چینی یک طرف پل بود به اتمام‌ رسید و در فاز دوم پس از تخصیص اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان دیواره دوم آن مرمت خواهد شد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صومعه‌سرا با اشاره به اینکه گیاه‌زدایی سه پل تاریخی شهرستان هم انجام گرفت افزود: تابلوهای معرفی دو پل تاریخی گاز روبار و خطیبان که برای پل گاز روبار دو تابلو و پل خطیبان یک تابلو در نظر گرفته شده بود در هفته گذشته نصب شد.

وی گفت: این پل‌ها، از جمله آثار تاریخی در شهرستان صومعه‌سرا هستند که با هدف راهنمایی هر چه بیشتر بازدیدکنندگان و آگاه سازی عموم مردم تابلوهایی برای آنها نصب شده است.

مهرگان نصب تابلوهای راهنما برای هدایت گردشگران و معرفی جاذبههای تاریخی را موضوعی ضروری دانست و تصریح کرد: تابلوهای راهنما از جمله مهمترین منابع اطلاعرسانی به گردشگران و مسافران هستند.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صومعه‌سرا بیان کرد: پل گازروبار از آثار ملی کشور است در سال ۱۳۷۵ به ثبت رسیده و یکی از مکان‌های دیدنی صومعه‌سراست، بر اساس شواهد تاریخی این پل در دوره صفوی ساخته و بعدها به دستور «حاج یوسف بلگوری» در دوره قاجاریه بازسازی شد.

وی با بیان اینکه این پل یک چشمه اصلی در مرکز و چهار چشمه فرعی در دو طرف دارد اظهار کرد: پهنای چشمه اصلی حدود ۹ متر است، چشمه‌های فرعی دو سوی چشمه اصلی باریک ولی ارتفاع آن‌ها زیاد است، پهنای این چشمه‌ها ۱.۵ متر است. در دو سوی این چشمه‌های فرعی، دو چشمه فرعی دیگر قرار دارند که پهنای آن‌ها بیش از ارتفاعشان است و به ۴.۵ متر می رسد،  ارتفاع نقطه مرکزی راس پل از سطح امروزی آب رودخانه حدود ۴.۵ متر است. تاق چشمه‌ها با استفاده از آجر و به شکل جناغی ساخته شده است.

مهرگان خاطرنشان کرد: پل تاریخی چنه‌سر خطیبان هم سال 1398 با شماره ۳۲۳۶۴ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسید

منبع خبر : شبستان

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.