×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
رشته خشکار نمادی از ذوق و سلیقه گیلانیان/ شیرینی که پای ثابت سفره های افطاری است

به گزارش میرزاکوچک نیوز_مائده فلاحتکارضیابری؛
ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی از راه رسید و بازار برپایی سفره‌های افطاری و سحری رونق دوباره‌ای یافت.

 

پزشکان و متخصصان تغذیه نیز همواره بر مصرف درست غذاها و خوراکی ها در ماه مبارک رمضان تأکید دارند و از مردم می خواهند که طوری برنامه ریزی کنند تا همه مواد مورد نیاز بدن با خوردن غذاهای سحری و افطاری تأمین شود.

 

بسیاری از فروشندگان و اغذیه‌فروشی‌ها در ماه مبارک رمضان تغییر شغل می‌دهند و به پخت غذاهایی نظیر آش شله‌قلمکار، آش رشته و حلیم، رشته و خشکار و زولبیا و بامیه می‌پردازند.

 

فروش کسبه‌ای که اقدام به عرضه غذاهای ویژه افطار در ماه مبارک رمضان می‌کنند نیز داغ است و مردم استان گیلان نیز استقبال ویژه‌ای از این غذاها می‌کنند.

 

استان گیلان در زمینه غذاهای سنتی و محلی از شهرت خاصی برخوردار است و این موضوع در ماه مبارک رمضان هم صدق می‌کند، شامی پوک که معروف به شامی رشتی است یکی از غذاهای معروف گیلانیان می باشد که باید بر سر سفره افطار قرار بگیرد.

 

*رشته و خشکار پای ثابت سفره های افطار مردم استان گیلان

استفاده از رشته و خشکار بین مردم در این ماه رواج دارد،در بسیاری از میهمانی های ماه مبارک رمضان می توان رد پای این شیرینی را در سفره های افطاری دید، غذایی که جنبه تغذیه ای دارد و باعث تقویت بدن می شود.

 

کسبه ای که اقدام به تهیه رشته و خشکار می‌کنند در این ماه بازار گرمی دارند، برخی کسبه با نصب بنر، نرخ‌ها و انواع غذاهای عرضه‌شده در ماه مبارک رمضان را به شهروندان اعلام کرده‌اند و تلاش دارند تا با افزایش کیفیت غذاهای خود، مشتریان بیشتری را جذب کنند.

 

رشته و خشکار به قدری در بین مردمان گیلان محبوبیت دارد که هر ساله جشنواره ای به این اسم در بخش طاهرگوراب برگزار می‌شود.

* رشته خشکار نمادی از ذوق و سلیقه گیلانیان است

علیرضا مهرگان- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صومعه‌سرا- با بیان اینکه جشنواره رشته خشکار از سال 93 به همت جوانان موسسه طلوع ماندگار در بخش طاهرگوراب آغاز شد، اظهار کرد: مردم گیلان در ماه مبارک رمضان به مصرف «رشته خشکار» علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه بنابر دلیل مذکور هر سال این جشنواره یک هفته قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در بخش طاهرگوراب برگزار می‌شود، افزود: رشته خشکار نمادی از ذوق و سلیقه گیلانیان است که از طرفداران خاصی برخوردار می‌باشد.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با بیان اینکه این شیرینی سنتی امروزه نزد گردشگران و مسافرانی که به گیلان سفر می کنند محبوب واقع شده است، گفت: به یقین طعم لذیذ و به یادماندنی این شیرینی سنتی سبب جذب گردشگران به استان گیلان و چنین جشنواره‌هایی می‌شود.

 

مهرگان با بیان اینکه این شیرینی در تمام طول سال در کارگاه ‌های کوچک پخت رشته خشکار تولید می‌‌شود، تصریح کرد: اوج مصرف این شیرینی سنتی در ماه مبارک رمضان است که بسیاری از کسبه در این ماه با تغییر شغل اقدام به پخت رشته خشکار می کنند.

 

وی با بیان اینکه همزمان با ماه مبارک رمضان تعداد زیادی از گیلانیان برای پخت رشته خشکار به تهران و دیگر استان‌ها می‌روند، خاطرنشان کرد: این شیرینی در بین تهرانی‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با بیان اینکه گیلان در زمینه‌ غذاهای سنتی و محلی دارای شهرت است، اظهار کرد: مردم این استان برای کیفیت خوراک اهمیت زیادی قائل هستند.

 

مهرگان افزود: برخی از خوراکی‌ها و غذاهای تهیه شده در این استان فقط خاص منطقه است که بسیار خوشمزه و از جاذبه‌های گردشگری این خطه به شمار می‌آیند.

* رشته خشکار زینت‌بخش سفره‌های افطاری

مهرزاد سبحانی-رشته ریز با سابقه گیلان- اظهارکرد: رشته خشکار در ماه مبارک رمضان زینت‌بخش سفره‌های افطاری بیشتر مردم است.

 

وی با بیان اینکه بهترین برنج برای رشته خشکار برنجی است که شیرین و چسبان باشد، افزود: مواد لازم برای پخت رشته خشکار آرد برنج، آب، روغن مایع، دارچین، شکر، مغز گردو و پودر هل و مواد لازم برای تهیه شربت آن آب، دارچین و شکر است.

 

این رشته پز با سابقه رشته خشکار گفت: بعداز پخت رشته خشکار، باید آن را جداگانه در روغن مایع داغ در حد طلایی سرخ و سپس در شربت غلتانید و میل کرد.

 

وی تصریح کرد: یکی از نکات جالب توجه این است که برخی مسافران نمی‌دانند رشته خشکار به چه صورت باید میل شود و فقط به این دلیل که تعریف این شیرینی سنتی گیلان را شنیده‌اند به خرید آن اقدام و آن را به صورت خام میل می‌کنند.

 

این شیرینی پز با سابقه رشته خشکار خاطرنشان کرد: بعد از اینکه طریقه مصرف رشته خشکار را به مسافران آموزش می‌دهیم آنها استقبال بیشتری از این شیرینی می‌کنند و مشتری سالانه ما می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در طول سال اقدام به پخت رشته خشکار می‌کنم اما بازار اصلی ما در ماه مبارک ضمان است که استقبال زیادی از این شیرینی می شود.

 

گفتنی است، رشته‌خشکار شیرینی سنتی گیلان است که سفره‌های افطار و سحری ماه مبارک رمضان را زینت می‌دهد و به دلیل مقوی بودن، طرفداران زیادی دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.