×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
شبه روستا خواری نگران کننده در شهرستان صومعه سرا، تهرانی کیست و منشاء آن چیست؟

به گزارش میرزا کوچک نیوز،

قاسم خوش سیما، ساختمان هایی عمدتا نوساز مسکونی که با منازل بومیان دارای تفاوت های فاحشی هستند. ابنیه عمدتا منگوله مهتاب و بزرگی که اگر صاحبش از کهکلویه و بویر احمد هم آمده باشد باز آنها را تهرانی می نامند که مهم نیست بلکه مهم آن است این غریبه ها چرا به شهرستان صومعه سرا آمده اند و در آینده حسابمان با آنها چه خواهد شد؟

اینکه ما در یکی از مستعد ترین جلگه های جهان زندگی می کنیم را نه خودمان به آن ایمان قطعی داریم و نه برخی مسئولین، چون اگر غیر آن بود این بخش از جلگه های جهان که برای پرورش انواع گونه های گیاهی و جانوری از بهترین های زمین است به این روز گرفتار نمی آمد. اما در کنار تمام مصائب بومیان که برای زندگی در روستاهای شهرستان متحمل می شوند همگی خوب می دانیم این رنج ها و نبود ” امکانات ثانویه زندگی ” سبب شده است قیمت زمین در این گستره جغرافیایی ارزانتر از همه ی کره زمین باشد و حتی روستاهای قندهار و کویر لوت نیز از قیمت بالاتر انواع زمین برخوردارند. بنابراین اختلاف قیمت زمین که همواره از متریالهای مهم جهت بنای سازه های مسکونی، تجاری و حتی تولیدی بوده، سبب گردیده افراد خاص و تقریبا ضعیف ترقشر ویلا دارن، به روستاهای شهرستان ما هجوم آورند. شهرستانی که به دلایل گوناگون و فقر امکانات ثانویه – با توجه به تورم موجود – زمین با بهای هرمتر مربع پنج، ده و بیست هزار تومان هم پیدا می شود که از قیمت موکت و پارچه یکبار مصرف هم ارزانتر است و سبب شده میعادگاه اصطلاحا تهرانی های ” پراید سواری ” شود که تنها از حداقل های ثروت برخورداند. نقطه مقابل ثروتمندان لیموزین سواری که رامسر،چالوس و نمک آبرود را برای همین کار انتخاب می کنند که البته هر دو گروه در اصل ماجرا تفاوتی با یکدیگر ندارند و در ادامه به مراتب موضوع خواهیم پرداخت.

اما عنوان کردن چنین مطلبی هرگز به معنای بستن دروازه های شهر به سوی غریبه ها نیست ولی مشکل این است که :

۱٫اولا برای ورود این افراد به بافت روستایی ما هیچ ضابطه ای وجود ندارد.

۲٫ورود افراد غریبه موجب همگن شدن مناسبات فرهنگی می شود که هیچ مطالعه و آسیب شناسی حول این محور صورت نمی گیرد.

۳٫اگر شهرستان صومعه سرا یکی از مستعد ترین جلگه های جهان در نزدیکی های نیم کره شمالی زمین است بافت جلگه ای گیاهی و جانوری آن نباید به شکل بی ضابطه ای به سوی بافت مسکونی آن هم  برای غیر بومیان حرکت کند.

۴٫چه اختلاف اجتماعی و اختلاف طبقاتی در زندگی مردم شهرستانهایی مانند صومعه سرا و دیگر شهرهای استان گیلان وجود دارد که این مهاجرت ها هیچ گاه به صورت معکوس وجود ندارد؟

۵٫سود خانه سازی این گونه افراد برایمان بیشتر است یا آنکه این اعمال در طولانی مدت ” زیان بارتر “است؟

۶٫اینکه کشاورزان زمین های خود را به قیمت ناچیز به اینگونه افراد بفروشند و سپس سرایه دار همانها شوند در آینده چه ” تراژدی فرهنگی ” را برای بافت اجتماعی منطقه به سوغات خواهد آورد؟

۷٫نگاه از بالا به پایین برخی از همین افراد به بومیان به عنوان ” مردم درجه چند ” در طولانی مدت چه عواقب فرهنگی برای مردم به همراه خواهد داشت.

۸٫سوال استراتژیک آن است در چنین هجمه های بی ضابطه اجتماعی، واردات یا صادرات فرهنگی، کدامیک بر دیگری پیشی می گیرد؟

و هزار درد بی درمان دیگر همه ناگفته ها از رها کردن اموری است که منجر شده هر کس بتواند و این حق را داشته باشد با اندکی پول به دل فرهنگ و اجتماع یک قوم بزند، با قیمتی ارزان در مکانی جا خوش کند که باید در وجب به وجب آن تولید صورت پذیرد و بهای آن برای شکوفایی وطن غیر قابل محاسبه باشد.

بی شک ساخت و سازهای این چنینی تغییر سیمای روستاها را به همراه خواهد داشت واینگونه ابنیه ظاهرا شکیل، چهره روستاها را زیباتر می کند اما واقعیت این است اینگونه سازه ها در حقیقت نمادی از فقر حساب می شوند که اقتصاد بیمار مردم سرزمینی را می رساند که به بنا به هر دلیلی نتوانستند خود را به حداقل هایی برسانند که ناگزیر نباشند برای تامین معاش، زمین و املاک خود را به افراد غریبه ای بفروشند که از هرکجای مملکت به اینجا آمده اند.

در پایان امیدواریم تشکیلات مدنی شهرستان و ولایات دیگر که حال و روزی بهتر از صومعه سرا ندارند کمی نسبت به این موارد حساسیت نشان دهند و بدانند چه بر سر این مردم و بافت فرهنگی شان می آید و مجموعا به این نکته آگاه باشیم که در همه ی دنیا و همه جای کشورمان ورود انبوه به بافت فرهنگی هر قومی دارای گیت های محسوس و نامحسوسی است که لازمست در بحث های تخصصی تر نسبت به این ملودی درام نگران کننده بیاندیشم و روزی به یاد چنین آسیب شناسی نیافتیم که دیر شده باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.