×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
مداحان در کوچه های شهر/ هر کوچه یک حسینیه شد

پایگاه خبری میرزاکوچک نیوز، عباس احمدزاده:حال و هوای مجالس امسال اگرچه مانند محرم سال‌های گذشته نیست، اما کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر لباس عزا بر تن کرده و دلدادگان حسینی سعی بر آن داشته‌اند تا علی‌رغم توجه به رعایت مسائل بهداشتی مجالس عزای حسینی را نیز برپا کنند، اما با روش‌های مختلف.

با توجه به شیوع ویروس منحوس کووید ۱۹ و به تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های ابلاغی ستاد مقابله با ویروس کرونا در مجالس و هیئت‌های مذهبی ماه محرم، هیئت رزمندگان اسلام و هیئت مذهبی شهدا گمنام صومعه‌سرا در کاری مشارکتی اقدام به ایجاد و راه اندازی حسینیه سیار در ایام محرم کردند.

این حسینیه سیار که از روز نخست ماه محرم در محله‌های مختلف صومعه‌سرا آغاز به کار کرده، با شعار معنوی «هر محله، هر کوچه و هر خانه یک پرچم و یک حسینیه»، اقدام به مداحی توسط مداحان شهرستان و پخش آن از باندهای متصل به یک ماشین در کوچه و خیابان‌های شهر می‌کند.

این حرکت عظیم و معنوی حسینی که با شور و شعور حسینی همراه است، در راستای بزرگداشت حماسه حسینی، هر روز عصر در محله‌های مختلف و بدون حضور جمعیت در حال برگزاری است، تا دل‌های عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت را به شش گوشه ارباب عالمین گره زده و دیده‌های گریان و اشک آلود را به صحن و سرای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) میهمان کند.

*اجرای پویش «هرکوچه یک حسنیه» در صومعه‌سرا

«سیدیاسر بذله» با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش اظهار کرد: هر روز این حسینیه سیار در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر حضور پیدا می‌کند و زمینه را برای مردمانی که دوست داشتند در هیئت‌ها حضور داشته باشند اما به دلیل این ویروس منحوس نمی‌توانند از منازل بیرون بیایند، فراهم کرده است.

مسئول هیئت رزمندگان اسلام صومعه‌سرا با اشاره به اینکه هدف از این کار آوردن روضه‌های هیئت ها و خانه ها به کوچه‌ها است افزود: چون ستاد ملی کرونا برگزاری مجالس در فضاهای مسقف را ممنوع کرد و این مصوبه می‌توانست بستری برای تعطیلی این روضه‌ها باشد، پویش «هرکوچه یک حسینیه» را اجرا کردیم.

وی گفت: وقتی کسی ببیند یک مداح، بدون تکلف در گوشه‌ای از کوچه مشغول روضه‌خوانی است، بلافاصله خود را به جلوی در خانه‌اش می‌رساند تا از همان جا مجلس را دنبال کند.

بذله با اشاره به اینکه سالیان سال هیئت برگزار می‌شد و مردم از دور و نزدیک خود را به یک نشانی مشخص می‌رساندند و برای آن‌ها روضه‌خوانی می‌شد تصریح کرد: حالا که کرونا آمده‌ است، مداحان خود را به خانه‌های مردم می‌رسانند و کوچه به کوچه عشق به اباعبدالله الحسین(ع) را فریاد می‌زنند.

مسئول هیئت رزمندگان اسلام صومعه‌سرا با اشاره به اینکه کاری که برای رضای پروردگار باشد، ماندگار می شود خاطرنشان کرد: حق دارد زینب(س) بگوید؛« که در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم » این زیبایی است که سبب شده کوچه‌ها و خیابان‌های شهر توسط عاشقان حسینی تبدیل به حسینیه‌ای سیار برای میزبانی از میهمانان فرزند زهرا(س) باشد.

وی اظهار کرد: برگزاری مجالس عزای حسینی تعطیل بردار نیست چرا که عشق به حسین(ع) در قلب‌های همه آزادی‌خواهان جهان حک شده و هیچ چیز نمی‌تواند مانع از ابراز ارادت دوستداران حضرت به ایشان شود

 

* کوچه به کوچه عشق به حسین (ع) را فریاد می‌زنیم

«ابوذر خوشبخت» با تسلیت ایام حزن و اندوه شهادت اباعدبالله‌السحین(ع) و یاران باوفایش افزود: بیش از ۱۴۰۰ سال است که حماسه عظیم عاشورا در دل و جان وجدان‌های بیدار رسوخ کرده و پیام «هیهات من الذله» اباعبدالله(ع) با صدور خود در دنیا باعث رعب و وحشت یزیدیان زمانه شده است.

مسئول هیئت مذهبی شهدای گمنام صومعه‌سرا گفت: امسال با توجه به اینکه دسته‌روی‌ها ممنوع و روضه‌های خانگی با محدودیت‌هایی مواجه شد متاسفانه همه افراد از جمله افراد مسن نمی‌توانند مستمع مجالس امام حسین(ع) باشند.

وی تصریح کرد: امسال محرم به دلیل ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری مراسمات در مکان‌های مسقف، با مشارکت هیئت رزمندگان اسلام شهرستان اقدام به اجرای طرح «هرکوچه یک حسنیه» کردیم.

خوشبخت خاطرنشان کرد: یک دستگاه ماشین، یک دستگاه اکو، پرچم سیاه عزاداری ابزاری است برای مداحان حسینیه سیار تا رسالت خود برای اقامه عزای حسینی را در کوچه‌های این شهر به انجام برسانند.

مسئول هیئت مذهبی شهدای گمنام صومعه‌سرا با اشاره به اینکه کوچه به کوچه عشق به حسین(ع) را فریاد می‌زنیم و نمی‌گذاریم که شرایط باعث کمرنگ شدن مجالس عزای سالار شهیدان شود اظهار کرد: هر بزرگواری در صومعه‌سرا که بیمار یا افراد مسن در منزل دارند می‌توانند به ما اطلاع دهند تا ما در درب منزل این افراد حاضر شویم و مراسم روضه و عزا را به صورت سیار داشته باشیم

گفتنی است، بیش از 1380 سال از شهادت سید و سالار شهیدان می‌گذرد اما قرار عاشقانه محبانش برای فوران محبت به ساحت نورانی‌اش نه تنها پابرجاست که سال به سال برجسته‌تر و زنده‌تر می‌شود.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.