×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
مساجد ماسال میزبان برگزاری یکصدمین سالگرد شهادت میرزاکوچک جنگلی

میرزاکوچک نیوز، مائده فلاحتکارضیابری؛ میرزا یونس مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی از محدود قهرمانان انقلاب مشروطیت به شمار می‌رود که با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی‌ترین نهضت‌های محلی ایران را با هدف کسب استقلال، آزادی و حفظ و حراست مرزهای ایران ایجاد کرد.

 

نهضت جنگل یکی از نخستین حرکت‌های مردم ایران در پاسخ به عدم تحقق آرمان‌های انقلاب مشروطه بود که این فریاد حق‌طلبی توسط جنگلی ها با صدور بیانیه ای در ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ خورشیدی در رشت سر داده شد. در آن دوره هرج و مرج همه جا را فرا گرفته بود. دولت مشروطه به وضع مالی وخیمی دچار شده بود و مجبور به استقراض از دولت های انگلیس و روس شد و بدین ترتیب آزادی و استقلال عمل خود را از دست داد. در چنین شرایطی و در حالی که میرزا کوچک خان، نیرویی را گرد خود جمع کرده بود، قیام خود را از جنگل آغاز کرد و از همان ابتدا، گروه هایی از افراد متعهد و اهل درد جهت مبارزه با استبداد و استعمار و تحقق بخشیدن به اهداف جنبش به نهضت جنگل پیوستند.

همیشه گیلان و گیلانی سرش را بالا می گیرد و با افتخار از تاریخ خودش صحبت می کند، یونس فرزند میرزا بزرگ، زاده رشت است و آیندگان به خود افتخار می کنند که چنین شخصیتی در تارک روزگار گیلان خوش درخشیده است.

 

میرزاکوچک خان نماد فرهنگی و قهرمانی و مبارزه با استعمار و حق طلبی و ندای آزادی خواهی و افتخار مردم گیلان و ایران است،‌ اکنون ما به عنوان یک گیلانی اگر در یک جمعی قرار می‌گیریم و قرار باشد در مورد اسطوره استان خودمان صحبت کنیم باید اطلاعات کافی را در مورد فخر گیلان زمین میرزا کوچک جنگلی داشته باشیم تا به بهترین نحو ممکن آن را انتقال دهیم.

در این راستا و به مناسبت یکصدمین سالگرد روحانی شهید میرزاکوچک خان جنگلی کانون های مساجد ماسال اقدام به برگزاری ویژه برنامه هایی کرده اند.

 

*برپایی نکوداشت میرزای جنگلی در آستانه صدسالگی نهضت جنگل در مسجد سنگ بست ماسال

«حسین سوات‌پور» با گرامیداشت یکصدمین سالگرد میرزاکوچک خان جنگلی اظهار کرد: میرزا کوچک خان جنگلی مرد بزرگی بود که بزرگ زیست و بزرگ به آغوش شهادت رفت.

مدیر کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت مسجد سنگ‌بست ماسال افزود: به اعتقاد من پیام نهضت جنگل عدم پذیرش ذلت، مبارزه با ظلم، مقاومت و ایستادگی برای وطن بود که می تواند درس برای هریک از ما ایرانیان باشد.

وی گفت: میرزا کوچک خان جنگلی از میان مردم برآمد و در مقام مبارز و مبلغ دینی رنج بسیاری کشید و در همه مبارزات خود حفظ عزت نفس و بزرگی ایران و ایرانی را در نظر داشت.

سوات‌پور تصریح کرد: دانستن زندگی اجتماعی و سیاسی میرزا کوچک خان جنگلی برای نسل جوان که همواره جویای حقیقت بوده اند مهم و ماندگار خواهد بود.

مدیر کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت مسجد سنگ بست ماسال با اشاره به اینکه ویژه برنامه یکصدمین سالگرد شهادت میرزاکوچک خان جنگلی عصر امروز(چهارشنبه، 10آذر ) در این مسجد برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: برپایی نکوداشت میرزای جنگلی در آستانه صدسالگی نهضت جنگل موجب ماندگاری این نهضت در حافظه مردم می شود.

 

*برگزاری مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد شهادت میرزاکوچک در مسجد جامع شاندرمن

حجت الاسلام «عبدالحسین فنایی» با گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت میرزاکوچک خان جنگلی اظهار کرد: میرزا یکی از رجال سیاسی علیه استکبار و ظلم در تاریخ پر افتخار کشور است و مبارزات این سردار بزرگ برای عدالت خواهی آنقدر ارزنده بود که آوازه آن در جهان شنیده می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن افزود: اهمیت قیام میرزا تا به آنجا است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، منشا حرکت میرزاکوچک خان را صد در صد ایرانی_ اسلامی دانستند و فرمودند: میرزا ضمن مقابله با اجنبی در حفظ استقلال کشور کوشا بود و با تحرکات استبداد داخلی هم مبارزه می‌کرد.

وی گفت: امروز نیازمندیم که فرهیختگان، مشاهیر، شهدا و بزرگان کشور خودمان که برای حفظ استقلال و مبارزه با استکبار از جان خود گذشتند را بیشتر معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام فنایی تصریح کرد: مراسم گرامیداشت صدمین سالروز شهادت میرزاکوچک خان و گرامیداشت شهید سیدحسن مدرس و روحانی شهید حمدالله یوسفیان در مسجد جامع شاندرمن برگزار می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن خاطرنشان کرد: این مراسم امشب(چهارشنبه، 10آذر ) بعد از اقامه نماز و مغرب با سخنرانی قربان صحرایی پژوهشگر و محقق به نام و همراه با شعرخوانی، تئاتر موئولوگ و … برگزار خواهد شد.

 

گفتنی است؛  11آذر هر سال برگی از تقویم پر افتخار کشور، به نام مبارزی استکبار ستیز «میرزا کوچک خان جنگلی» ورق میخورد، میرزا کوچکی که حق طلبیش آن را تبدیل به سرداری بزرگ کرد و برای همیشه در تاریخ جاودان ماند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.