×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
مسجد جامع شاندرمن، مسجد طراز اسلامی/ امام جماعتی که سبب پویایی مسجد شد

میرزاکوچک نیوز، مائده فلاحتکارضیابری: مساجد سنگرهایی هستند که حفظ آنها باید یکی از اولویت‌های کارهای فرهنگی باشد چنانچه رهبر فرزانه انقلاب کلیدواژه «مسجد پایگاه فعالیتهای اجتماعی» را در مراسم گرامیداشت روز جهانی مسجد به کار بردند.

مسجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و همچنین پایگاهی برای حل و فصل مشکلات و منازعات بوده است، در دوره معاصر نیز نقش و تأثیر مساجد در انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس نقشی غیرقابل انکار است، اما به مرور زمان از کارکردهای مختلف مساجد کاسته شده و مساجد تبدیل به مکان هایی برای نماز خواندن شدند که صرفاً در ساعاتی از روز درهایشان به روی مردم گشوده است.

این درحالی است که مقام معظم رهبری بارها از مسجد طراز انقلاب اسلامی سخن گفتند و تأکید کرده‌اند که مسجد نباید تنها در یک یا دو عرصه مشغول فعالیت باشد و نقش امام جماعت نیز تنها نباید به یک پیش‌نماز تقلیل یابد تا بتواند نقش تمدن ساز خویش را ایفا کند.

مسجد جامع شاندرمن که در دل شهر واقع شده یکی از همین مساجدی است که بسیاری از معیارهای مسجد طراز انقلاب اسلامی را دارد و برای مردم این منطقه پایگاه شناخته شده‌ای به شمار می‌آید.

مسجد جامع شاندرمن قطب فرهنگی این شهر محسوب می‌شود و در مناسبت‌های مختلف پذیرای جمعیت بسیاری است که در این زمان‌ها کمک‌های بسیاری نیز به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مسجد صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام«عبدالحسین فنایی» با اشاره به اینکه فعالیت‌های مسجد باید فراگیر باشد اظهار کرد: مسجد علاوه بر اینکه محلی برای عبادت است با برنامه‌های فرهنگی و حضور روحانیون به یک مدرسه برای تربیت انسان های وارسته تبدیل می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن افزود: برنامه ریزی‌های فرهنگی در این مسجد به گونه‌ای است که برای حضور همه مقاطع سنی در این مسجد برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های مسجد با هماهنگی و همکاری هیئت امنا، پایگاه‌های مقاومت بسیج، هیئت‌های مذهبی و کانون فرهنگی هنری مسجد که از نیروهای جوان هستند، صورت می‌گیرد که همین موجب پیشبرد برنامه‌های مسجد می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش فناوری‌های روز با فعال کردن مسجد در بعد فضای مجازی و نشر فعالیت‌های مسجد در این فضا، توانستیم بخشی از جوانان این منطقه را به مسجد جذب کنیم.

وی با بیان اینکه مسجدی موفق است که به تعبیر مقام معظم رهبری در همه ابعاد محور محله و منطقه باشد اظهار کرد: هر روز اذان در سه وقت به صورت زنده توسط موذن از موذنه‌های مسجد پخش می‌شود و برای برگزاری سه وعده نماز، پذیرای نمازگزاران هستیم.

حجت‌الاسلام فنایی با اشاره به اینکه درب مسجد از نماز صبح تا 21 شب به روی نمازگزاران باز است افزود: خوشبختانه نماز جماعت هر روز با حضور پرشور عموم مردم از پیر، جوان و کودک در حال برگزاری است.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با اشاره به اینکه هر شب تلاوت نور بعد از اقامه نماز عشاء در این مسجد برگزار می‌شود گفت: روزهای شنبه ساعت 15 تا 16 جلسه قرآن ویژه خواهران و ساعت 16:15 تا 17:15 مخصوص برادران برپا است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات منظم هیئات امنا در روزهای شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء برای بررسی برگزاری مراسمات و امور اقتصادی و… مسجد تصریح کرد: یکشنبه‌ها بعد از نماز عصر جلسه آموزش مکبری و دعا خوانی برای نوجوانان توسط استاد الیاس ملکی در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام فنایی خاطرنشان کرد: یکشنبه‌ها ساعت 15 تا 16 کلاس مفاهیم قرآنی ویژه خواهران و ساعت 16 تا 17 کلاس روخوانی و روانخوانی ویژه مادران خانه‌دار قرآنی توسط استاد سرکار خانم پور طهماسبی برگزار می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن برگزاری جلسات منظم و هفتگی گروه فرهنگی مسجد و کانون فرهنگی حب‌المتین در روزهای یکشنبه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء را از دیگر برنامه‌های مسجد عنوان و اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های مختلف قرآنی در طول هفته برای عموم مردم، برگزاری دعای توسل، دعای کمیل، دعای ندبه و … از دیگر برنامه‌های این مسجد است.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های موثر این مسجد در جذب جوانان برگزاری دورهمی‌های دوستانه ویژه خواهران سنین 11 تا 18 سال با برنامه‌ها و موضوعات مختلف، بازی‌های فکری، کارگاه کتابخوانی، قصه‌نویسی، کارگاه مدیریت بحران و تصمیم گیری موثر، معرفی بانوان قهرمان تاریخ و برنامه های جذاب دیگر توسط استاد سرکار خانم حسینی است.

حجت‌الاسلام فنایی با اشاره به اینکه هر هفته چهارشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء جلسه حلقه معرفتی ویژه فعالان فرهنگی مسجد خواهران و برادران برگزار می‌شود گفت: هر شب گعده دوستانه بعد از نماز مغرب و عشاء به صرف چایی و پذیرایی مختلف توسط نمازگزاران و بیان مسایل دوستانه و مختلف هم برگزار می‌ود.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، عیادت از بیماران و حضور در مراسمات فاتحه نماز گزاران مسجد را جزو برنامه‌های مسجد  دانست و تصریح کرد: در حال احداث خانه قرآنی هستیم که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام فعالان فرهنگی، هیئت‌های مذهبی شهر شاندرمن مخصوصا هیئت حضرت قمر بنی هاشم(ع)، پایگاه‌های بسیج و کانون فرهنگی حب المتین برادران و خواهران در برنامه‌ها مشارکت فعال دارند.

حجت‌الاسلام فنایی با بیان اینکه همه سعیمان این است تا با برگزاری برنامه‌های متنوع سبب جذب بیشتر نمازگزاران و به ویژه جوانان به مسجد شویم اظهار کرد: حتی در برگزاری نماز جماعات همه سعیمان این است به گونه‌ای برگزار شود که وقت زیادی از نمازگزاران نگیرد و همه بتوانند در آن شرکت کنند.

علی یکی از جوانان مسجد جامع شاندرمن افزود: موفقیت برنامه‌ها و پروژه‌های تربیت نسل جوان در نظام اسلامی، بدون پشتوانه مسجدی و حضور ائمه جماعت خوش فکر و انقلابی مقدور نیست.

وی با بیان اینکه رمز موفقیت نهادهای انقلابی در دهه ۶۰ ارتباط تنگاتنگ با امامان جماعت و مساجد بود گفت: باید با برنامه‌های متنوع عموم مردم را جذب مسجد کنیم زیرا بسیاری از مشکلات جامعه در همین مساجد حل و فصل می‌شود.

علی با اشاره به نقش پر رنگ امام جماعت مسجد در رونق گرفتن امور مسجد تصریح کرد: همین مسجد خودمان وقتی که چند روز امام جماعت نداشته باشد حضور مردم به طور محسوس کاهش پیدا می‌کند اما وقتی یک روحانی جوان و به قول امروزی‌ها به روز امام جماعت مسجد می‌شود به سادگی صف‌های نماز مسجد پُر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مسجد جامع شاندرمن با داشتن امام جماعت پویا و جوان توانسته در طول هفته برنامه‌های متنوعی را برای همه سنین برگزار کند و مسجد به مسجدی پویا تبدیل شود.

گفتنی است، یکی از ویژگی‌های یک مسجد خوب این است که امام جماعت ثابت داشته باشد و مردم با آن در ارتباط  باشند زیرا ائمه جماعات می‌توانند مساجد را زنده و پویا نگه دارند

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.