×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان

به گزارش پایگاه خبری میرزاکوچک نیوز به نقل از ایسنا، مدیرکل دامپزشکی گیلان از نخستین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.

در پی نخستین رخداد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ستاد استانی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گیلان به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری و با حضور مدیرکل حوزه استاندار، مدیرکل پدافند غیر عامل و سایر اعضای جلسه و به دبیری مدیرکل دامپزشکی گیلان تشکیل شد.

سهراب عاقبتی مدیرکل دامپزشکی گیلان در این جلسه گفت: در چارچوب برنامه ملی رصد و پایش تشدیدی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) در کشور و گزارشی مبنی بر وقوع تلفات در طیور، نمونه برداری انجام که نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه، تائید کننده بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان در تشریح بخشی از اقدامات انجام شده ضمن اشاره به گزارش کامل وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد ادامه داد: اقدام سریع در اخذ نمونه و انجام آزمایشات دقیق مولکولی در آزمایشگاه مرکزی استان، اقدامات قرنطینه‌ای و معدوم‌سازی طیور در کانون‌ها درمدت بسیارکوتاه از جمله اقدامات قابل توجه انجام شده بود.

اقدامات لازم برای مهار و عملیات قرنطینه کانون بیماری

عاقبتی تصریح کرد: اکیپ‌های واکنش سریع اداره کل دامپزشکی استان نسبت به مهار و عملیات قرنطینه کانون اقدام کردند.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان گیلان که در مسیر پرندگان مهاجر بوده و همچنین وضعیت نگهداری طیور بومی در استان، شرایط برای گردش ویروس مهیا بوده است.

عاقبتی تصریح کرد: دامپزشکی استان با ساماندهی اکیب‌های بیماری‌یاب و تیم‌های واکنش سریع در آماده باش کامل بوده و به صورت شبانه روزی مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی در استان را رصد و پایش می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان تصریح کرد: مسلماً کنترل و مهار این بیماری نیازمند همکاری بین بخشی ادارات ذیربط و حمایت‌های استانداری است.

لزوم اطلاع‌رسانی به موقع تلفات با روند افزایشی

عاقبتی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی به موقع تلفات با روند افزایشی در طیور و همکاری با اکیب‌های مراقبت و پایش و در صورت وقوع بیماری همکاری با اکیب‌های بهداشتی قرنطینه‌ای جهت معدوم‌سازی پرندگان در کانون بیماری، از ارکان مهم کنترل بیماری است.

وی از تمامی پرورش دهندگان طیور صنعتی و بومی در تمام سطوح و روستائیان درخواست کرد ضمن ارتقاء سطح هوشیاری و رعایت موازین امنیت زیستی، هرگونه کاهش تولید، کاهش مصرف آب ودان و تلفات غیر متعارف را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند.

گوشت مرغ را با خیال راحت مصرف کنید

عاقبتی گفت: شهروندان می‌توانند با خیال راحت گوشت مرغ مورد نیاز خود را که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی کشتار، استحصال و بسته‌بندی میشود، تهیه و مصرف کنند.

در ادامه جلسه حسین مصطفی‌پور معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خواست تا با تخصیص به موقع اعتبارات در امرکنترل بیماری با اداره کل دامپزشکی گیلان همکاری شود.

فرمانداران با فوریت جلسات متناظر شهرستانی را برگزار کنند

همچنین وی از فرمانداران استان خواست تا با قید فوریت جلسات متناظر شهرستانی را تشکیل دهند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان ضمن قدردانی از افدامات و عملکرد دامپزشکی در پایش و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و معدوم‌سازی سریع پرندگان در کانون بیماری، از کلیه اعضا ستاد خواست تا همکاری و هماهنگی لازم را با دامپزشکی استان داشته باشند.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.