×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
توتی که چرخ‌های اقتصاد صوفیانده را می‌چرخاند

به گزارش میرزا کوچک نیوز،روستای صوفیانده از روستاهای توابع بخش تولمات صومعه‌سرا است، این روستا در حاشیه تالاب صومعه‌سرا واقع شده و با روستاهای هندخاله و نوخاله همجوار است.صوفیانده دارای 900 نفر جمعیت در قالب 300 خانوار است و وجه تسمیه‌های این روستا وجود اقوام صوفی در دوران‌های دور و گیاه صوف است که رویش آن نیز همواره در این روستا مشاهده می‌شود. چندسالی است که نام صوفیانده با برگزاری جشنواره توت فرنگی بر سر زبان‌ها افتاده است. اینها مطالبی است که دهیار جوان اما پرتلاش صوفیانده عنوان می‌کند.

سیروس نوروزی دهیار روستای صوفیانده تولمات در آغاز صحبت‌هایش اظهار کرد: با توجه به اسامی روستاهای همجوار مانند سادات محله، شیخ محله و سیاه دوریشان می‌توان به این نتیجه دست یافت که اسم روستای صوفیانده مرتبط با وجود قومیت صوفی در این روستا است.

وی شغل اهالی روستا را کشاورزی با محوریت کشت برنج دانست و افزود: با توجه به وجود خاک حاصلخیز مردابی، اغلب ساکنین این روستا به کشت و پرورش توت فرنگی اشتغال دارند و پرورش دام و طیور از دیگر مشاغل ساکنین روستا است.

میزبانی صوفیانده از گردشگران و زائران

نوروزی به جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای صوفیانده اشاره کرد و گفت: بقعه متبرکه آقا پیرموذن از عرفای نیمه اول سده دهم هجری در روستای صوفیانده تولمات بر جاذبه‌های گردشگری مذهبی روستا افزوده است و همواره این روستا میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است.

وی متذکر شد: وجود رودخانه تولاب غاله یا رودخانه صوفیانده به سبب نزدیکی به تالاب صومعه‌سرا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود.

نوروزی به وضعیت برخورداری این روستا از امکانات گاز، برق، تلفن و آب اشاره کرد و گفت: به برکت شکوفایی انقلاب شکوهمند اسلامی این روستا از نعمت امتیازاتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه روستای صوفیانده دارای حدود پنج کیلومتر راه آسفالته است،ابراز کرد: به یاری مسئولین و نماینده منتخب شهرستان در مجلس دهم پیگیر آسفالت کوچه‌های این روستا نیز می‌باشیم.

دهیار روستای صوفیانده نبود آب آشامیدنی سالم را یکی از مشکلات زیربنایی روستا خواند و یادآور شد: تخریب پل ارتباطی و متصل کننده روستای صوفیانده با روستای نوخاله یکی دیگر از مشکلات است، این پل ارتباطی در حدود سه سال گذشته بر اثر سیل تخریب شد و متاسفانه علی رغم پیگیری‌های مداوم موفق به ساخت و بازسازی آن نشده‌ایم.

وجود 22 هکتار باغ توت فرنگی در صوفیانده

وی با اشاره به میزبانی روستای صوفیانده در برگزاری جشنواره توت فرنگی تصریح کرد:طرح برگزاری جشنواره توت فرنگی در سال 89 از جانب دهیاری به دفتر امور روستایی و عشایری استانداری گیلان ارسال شد.

نوروزی متذکر شد: روستای صوفیانده با دارا بودن حدود 22 هکتار باغ توت فرنگی مقام نخست کشت و تولید محصول را در گیلان به خود اختصاص داده است و هر ساله در اواخر اردیبهشت ماه بزرگترین جشنواره فرهنگی استان در این روستا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اردیبهشت امسال ششمین جشنواره توت فرنگی در روستای صوفیانده برگزار شد، یادآور شد: توسعه گردشگری منطقه، ایجاد فضای فروش محصولات در داخل روستا، حذف واسطه و دلالان، جذب گردشگر، تشویق و ترغیب جوانان به کشت و تولید محصول توت فرنگی، ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانوار روستایی از اهداف برگزاری جشنواره توت فرنگی در روستای صوفیانده است.

نوروزی احیای سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی و محلی را یکی دیگر از اهداف برپایی جشنواره دانست و عنوان کرد: خوشبختانه با برپایی جشنواره‌های توت فرنگی توانستیم به اهداف بزرگ مدنظر دست یابیم؛ چرا که امروز شاهد تردد بسیاری از گردشگران و خریدارانی هستیم که اشتیاق دارند بدون واسطه محصولات با کیفیت را در داخل روستا تهیه کنند.

وی استقبال هر ساله گردشگران و بازدیدکنندگان از جشنواره توت فرنگی صوفیانده را بی نظیر خواند و تصریج کرد: در ششمین جشنواره توت فرنگی ما شاهد بیش از شش هزار بازدیدکننده از سراسر کشور بوده‌ایم.

دهیار روستای صوفیانده تولمات به پرداخت تسهیلات در راستای حمایت از باغداران اشاره کرد و افزود:در راستای آموزش و حمایت از باغبانان کلاس‌های آموزشی و ترویجی با همکاری جهاد کشاورزی صومعه‌سرا تشکیل شده و می‌شود.

راه اندازی بازارچه فصلی محصولات کشاورزی در صوفیانده

وی ضمن قدردانی از بخشدار تولمات و فرماندار صومعه‌سرا به جهت مساعدت‌های فراوان در برگزاری جشنواره توت فرنگی اضافه کرد: تمام تلاشمان راه اندازی بازارچه فصلی محصولات کشاورزی در سال آینده در روستای صوفیانده با همکاری اهالی روستا است.

نوروزی با بیان اینکه صنعت گردشگری امروزه به عنوان صنعتی بسیار پرقدرت در سطح جهان عرضه اندام می کند، خاطرنشان کرد: گردشگری و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه بهترین راهکار برای دور زدن تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی پیش روی جامعه است.

دهیار روستای صوفیانده تولمات در پایان با تاکید بر اینکه وجود پتانسیل‌های مثبت در شهرستان فضای مناسبی را برای این صنعت فراهم می‌کند، اظهار کرد: تنوع فرهنگی به لحاظ قومیتی، گویشی و آئینی و نیز تنوع محصولات کشاورزی می‌توانند فرصت مناسبی در پیشبرد اهداف صنعت گردشگری باشند، تالاب زیبای شهرستان را می‌توان با زیرساخت‌های مناسبی مانند ایجاد هتل‌ها، مسافرکاشانه‌ها و اسکله‌های قایقرانی در حواشی تالاب به فرصت گردشگری مبدل کرد.

شناساندن برند توت فرنگی صوفیانده در راس سیاست‌های شهرستان است

دکتر سجاد کریمی پاشاکی معاون فرماندار صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان یکی از اساس‌های اقتصادی استان گیلان را بر مبنای جذب گردشگر دانست و اظهار کرد: گردشگری یکی از صنعت‌های مهم جهانی محسوب می‌شود و تقویت زیرساخت‌های گردشگری یکی از راه‌های توسعه و رونق اقتصادی است.

وی با بیان اینکه کشور ما دارای جاذبه‌های مختلف گردشگری اکوتوریسمی، تاریخی و مذهبی و…است، افزود: استان گیلان و شهرستان صومعه‌سرا نیز با توجه به مواهب طبیعی و اکولوژی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بالای گردشگری برای توسعه گردشگری طبیعی بویژه گردشگری آمیخته شده با خُلقیات و سنن مردم در روستاها و جوامع مختلف روستایی که در قالب جشنواره‌های مختلف تجلی پیدا می‌کند، برخوردارند.

معاون فرماندار صومعه‌سرا به برگزاری جشنواره توت فرنگی به میزبانی روستای صوفیانده صومعه‌سرا در فصل برداشت محصول اشاره کرد و افزود: جندسالی است که جشنواره توت فرنگی در روستای صوفیانده صومعه‌سرا بدلیل سطح بالای زیر کشت این محصول و علاقه‌مندی کشاورزان به کاشت، داشت و برداشت محصول توت فرنگی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره بدلیل ارزش مواد غذایی و استقبال از مصرف این میوه مورد توجه ادارات گردشگری و جهاد کشاورزی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: فرمانداری شهرستان به عنوان یک سیاستگذار در این امر عمل می‌کند، تمام تلاشمان معرفی و شناساندن محصول منطقه به عنوان یک برند در سطح استان است؛ چرا که توت فرنگی نسبت به شرایط محیطی حساس است و در هر اقلیمی کشت نمی‌شود.

توت فرنگی نماد فولکلور منطقه صومعه‌سرا است

کریمی پاشاکی اضافه کرد: برگزاری جشنواره فرصتی در راستای گردهم آوردن متقاضیان و علاقه‌مندان این میوه است تا علاوه بر تبلیغ و فروش محصول، به عنوان یک نماد فولکور و سنتی منطقه که بومی‌ها آن را به عنوان یک فرهنگ محلی ارزیابی می‌کنند در اختیار سایر مردم در نقاط مختلف استان و خارج از استان قرار گیرد.

وی به برگزاری جشنواره‌های مختلف نظیر جشن خرمن و درو برنج اشاره کرد و گفت: این جشنواره‌ها تلفیقی از باورهای مردم و محصولات است که تحت عنوان یک فرهنگ سنتی پیوندی میان مردم و محصولات ایجاد کرده‌اند. تمام تلاشمان حفظ فرهنگ‌های جزئی که دربرگیرنده کل فرهنگ ما هستند می‌باشد؛ چرا که از گذشته و از نیاکان به حال رسیده و قطعاً مورد استقبال کسانی که با فرهنگ‌های خرد ناآشنا هستند قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های دولت در راستای توسعه گردشگری ابراز کرد: تاکید دولت ممانعت و جلوگیری از کوچ و مهاجرت به شهرها با فراهم‌آوری رفاه و امکانات در روستاها است. این مهم علاوه بر پشتیبانی دولت نیازمند عزم و اراده افراد و جامعه روستایی برای رشد است.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی روستائیان به امکانات علاوه بر حمایت دولت نیازمند سلائق و توانمندی روستائیان در حوزه‌های کشاورزی، دامداری بویژه گردش‌گر پذیری است، افزود: در این راستا دولت به ارائه تسهیلات و وام‌ها پرداخته است و یکی از این طرح‌ها ثبت شرکت‌های مشارکتی در مناطق روستایی جهت توسعه روستا و ایجاد اشتغال است. این طرح در دو فرمت افراد بالای 25 و زیر 25 سرپرست خانوار است که می‌توانند نسبت به تاسیس شرکت در قالب شرکت تعاونی ویژه مناطق روستایی اقدام کنند.

کریمی پاشاکی متذکر شد: پس از تصویب طرح توجیهی مدنظر 75 درصد مبلغ مورد نظر به صورت وام با بهره کم به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه بدلیل برخورداری کشور ایران از مواهب بی شمار باید مدیریت بهره‌برداری و بهره‌مندی وجود داشته باشد، ادامه داد: جذب سرمایه و سرمایه‌گذار نیز یک هنر است که باید به نحو مطلوب با سرمایه‌گذاران برخورد شود.

معاون فرماندار صومعه‌سرا به ارتباط توسعه گردشگری روستایی با تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: موضوع اقتصاد مقاومتی تنها منوط به یکسال و دو سال نیست و این موضوع همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و نامگذاری سال اصلاح الگوی مصرف نیز پیش زمینه اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی‌های درون کشور محقق می‌شود، ابراز کرد: اقتصاد مقاومتی یقیناً در بحث گردشگری می‌تواند لحاظ شود، با توجه به توانایی‌ها و پتانسیل روستاها، کشاورزان و دامداران و ساکنان روستا می‌توانند با ایده و سلائق روز و با استفاده از فضای مجازی و اینترنت محصولات خود را به برند جهانی تبدیل کنند.

به برندسازی سوغات صومعه‌سرا بی‌توجهی شده است

کریمی پاشاکی با اشاره به محصولات و صنایع بومی و محلی شهرستان تصریح کرد: شهرستان صومعه‌سرا دارای سوغاتی و محصولاتی نظیر حلوای ضیابری و رشته خشکار است ولی متأسفانه تا امروز به برندسازی و مطرح شدن این محصولات توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه هر گردشگری توسعه را در پی خواهد داشت، افزود: توسعه گردشگری بهبود فرهنگ را بدنبال دارد. تبادلات فرهنگی و تعامل افراد مختلف در چند منطقه موجب رشد می‌شود همانگونه که تعارض عقاید و تفاوت دیدگاه‌ها باعث رشد می‌شوند.

این مقام مسئول تغییرات فرهنگی، ارتقای سطح معیشت و اقتصاد، ارتقای سطح سواد را از مزایای حضور گردشگری و گردشگری برشمرد و افزود: با حضور گردشگر شاهد تعارضات فرهنگی نیز خواهیم بود.

وی به پایبندی و التزام به موارد فرهنگی روستائیان تاکید کرد و گفت: گردشگران با توجه به حضور در روستاها باید به اعتقادات روستائیان احترام بگذارند؛ چرا که روستائیان التزام و پاییندی به موارد فرهنگی و…دارند.

کریمی پاشاکی با بیان اینکه مهاجرت به شهرها در صورت عدم تامین متامع مادی و معنوی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا کلیه امکانات رفاهی توسط دولت تامین نمی‌شود، دولت موظف است زمینه‌هایی را در راستای بهره‌مندی روستائیان از مزایای روستا فراهم کند.

معاون فرماندار صومعه‌سرا در پایان رونق اقتصادی، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، درآمدزایی و تعاملات فرهنگی را از مزایای توسعه گردشگری برشمرد و اظهار کرد: تقویت زیرساخت‌های گردشگری از راه‌های رونق اقتصادی است.

گزارش از مریم محسنی- خبرنگار ایسنا منطقه گیلان

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.