×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
آتش در شالیزار/ دودِ سوزاندن کاه‌وکلش در چشم مردمان ضیابر و اباتر

مائده فلاحتکارضیابری: هر ساله با توجه به اینکه نهادها و ارگان‌های مختلف بیانیه‌ و ابلاغیه‌ای را در راستای نسوزاندن کاه و کلش صادر می‌کنند اما عده‌ای از کشاورزان پس از برداشت محصول کشاورزی اقدام به آتش زدن کاه و کلش آن می‌کنند که سبب ایجاد آلودگی هوا می‌شود.

 کشاورزان، سوزاندن کاه و کلش شالیزارهای خود را در شب انجام می‌دهند تا از چشم‌ها پنهان بماند ولی این آتش سبب اعتراضات مردمان دهستان ضیابر و شهرک اباتر شده است.

 سردرد، تنگی نفس، سوزش چشم، بوی بد، مه گرفتگی در جاده‌ها و افزایش خطر تصادف و بی حالی، هر ساله چاشنی زندگی این فصل مردم شهرستان صومعه‌سرا شده است.

از تمام این عوارض و چهره زشتی که آتش و دود غلیظ بر پیکر طبیعت روستا می‌گذارد، بگذریم، دود غلیظ و نفس‌گیر کاه و کلش مردم بومی را از بیرون آمدن از خانه پشیمان می‌کند.

یکی از اهالی ضیابر با بیان اینکه به دلیل آتش زدن کاه و کلش هر شب فرزندانم با نفس تنگی به بستر می‌روند، اظهار کرد: متاسفانه دود آتش به قدری غلیظ است که سبب تنگی تنفس، سردرد و حتی دود گرفتن لباس‌ها و پرده‌های منازلمان می‌شود.

وی با بیان اینکه بوی دود کلش آتش زده طوری است که نه می‌توانیم در حیاط بمانیم نه در داخل خانه، افزود: مسئولان مربوطه باید گشت‌های شبانه خود را فعال کنند تا آرامش به زندگی مردم برگردد.

یکی دیگر از اهالی ضیابر گفت: آتش زدن کاه و کلش نه تنها سبب آسیب به خاک کشاورزی منطقه می‌شود بلکه سبب آلودگی هوای شهر شده و همین مسئله اهالی را آزار می‌دهد.

وی تصریح کرد: هر ساله در زمان برداشت محصول برنج، مسئولان مربوطه ابلاغیه‌ای در راستای برخورد با آتش زدن کاه و کلش ارسال می‌کنند اما ما باز هم شاهد آتش زدن هستیم که امیدواریم مسئولان هر جه سریع‌تر رسیدگی کنند.

یکی از اهالی اباتر خاطرنشان کرد: در یک هفته گذشته هر روزه و به خصوص از غروب تا اواخر شب دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش شالیزارها طاقت همه را طاق کرده است به گونه‌ای که فرزندانم دادشان در آمده که از این منطقه برویم.

وی اظهار کرد: کشاورزانی که کاه و کلش مزارع را آتش می‌زنند اگر از ظلم به حیوان‌هایی که وسط مزرعه گرفتار می‌شوند و در آتش می‌سوزند نمی‌ترسند حداقل حق‌الناس را رعایت کنند زیرا دود ناشی آن سبب آزار و اذیت اهالی می‌شود.

گفتنی است، براساس بند۴ ماده ۲ قانون مدیریت پسماند و  ماده ۲۰ قانون هوای پاک ، آتش زدن کاه و کلش جرم تلقی می‌شود و انتظار می‌رود در پاسخ به اعتراضات مردم نسبت به آتش زدن بقایای گیاهی مسئولان امر رسیدگی‌ها لازم را انجام دهند.

منبع خبر : شبستان

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.