×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
امام جماعتی که باعث احیا و پویایی مسجد سندبالای فومن شد

میرزاکوچک نیوز، مائده فلاحتکارضیابری: مسجد در فرهنگ اسلامی هر چند در نگاه ابتدایی و اولیه مکانی برای ادای فرایض دینی و خواندن نمازهای یومیه واجب معرفی می شود اما در فرهنگ دینی ما بخصوص در مذهب شیعه مسجد یک مرکز فرهنگی بزرگ برای آموزش و تربیت خانواده ها و نسل جدید است.

هرچند بسیاری از مساجد ما در سراسر کشور از کارکردهای فرهنگی، هنری اجتماعی خود را محروم کرده‌اند و به علت عدم برنامه‌ریزی در ساعات کمتری از شبانه روز درشان به روی خانواده‌ها و جوانان باز است، ولی هستند مساجدی که با مدیریت مناسب و استفاده از کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگ و دین به یک مرکز فرهنگی موثر در آموزش و تبلیغ دینی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده‌اند، یکی از این مساجد مسجد حضرت ولیعصر(عج) سندبالای فومن است.

سندبالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فومن است که این روستا در دهستان رودپیش قرار دارد و بنا به سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۹۵۲ نفر برابر با ۲۵۵خانوار بوده‌ است.

در مسجد حضرت ولیعصر(عج) سندبالا دیر صباحی است که مرکز ثقل برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و … شده است از هنر و ورزش و برنامه های اجتماعی گرفته تا برگزاری ادعیه و مراسم مذهبی که پای ثابت برنامه‌های مسجد است، بخاطر همین و بصورت خلاصه به معرفی فعالیت‌های این مسجد خواهیم پرداخت.

حجت‌الاسلام«علی شایان» با بیان اینکه مسجد حضرت ولیعصر(عج) سندبالا از مساجد فعال در منطقه فومنات است اظهار کرد: برگزاری نماز جماعت، تفسیر سوره‌های قرآن، بیان احکام شرعی و قرائت زیارت عاشورا از جمله برنامه‌های روتین این مسجد است.

امام جماعت مسجد حضرت ولعیصر(عج) سندبالا با بیان اینکه در طول سال به مناسبت‌های مختلف ملی، مذهبی و اعیاد و شهادت ائمه(ع) ویژه برنامه‌هایی در مسجد برگزار می‌شود افزود: در ایام کرونا هم در چندین مرحله بسته‌های معیشتی به همت جوانان مسجدی بین نیازمندان منطقه توزیع شد.

وی با بیان اینکه به دنبال پیگیری برای تعمیر و تجهیز مسجد با مسئولان شهرستان چندین جلسه برگزار و این امر محقق شد گفت: مشکلات عمرانی محل مانند آسفالت کوچه‌ها، تعمیرات مربوط به حوزه آب و برق و … با محوریت مسجد سندبالا انجام گرفته است.

حجت‌الاسلام شایان با بیان اینکه مشکلاتی که با کمیته امداد امام خمینی(ره) حل می‌شود را با مدیر این نهاد در میان می‌گذاریم تصریح کرد: خانه محرومین با محوریت مسجد و کمک خیرین و نهادهای انقلابی در این منطقه احداث شد.

امام جماعت مسجد حضرت ولعیصر(عج) سندبالا با اشاره به اینکه برای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد به مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری مسابقات فرهنگی می‌کنیم و به برندگان جوایزی اهدا می‌شود خاطرنشان کرد: در برخی مواقع برای رفع مشکلات افراد نیازمند آبرومند وام‌های قرض‌الحسنه از موسسه‌های خیریه و بانک‌ها دریافت و در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در ایام ماه محرم و صفر بیش از ۲۰ مبلغ و روحانی مطرح استانی به مسجد دعوت و به سخنرانی می‌پردازند اظهار کرد: از ظرفیت جوانان برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و .. استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام شایان با بیان اینکه از مسئولان شهرستان برای برای پیگیری مشکلات مردم منطقه دعوت شد تا با حضور در مسجد به رفع مشکلات بپردازند و اقدامات خوبی هم در این راستا انجام گرفت افزود: برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی، تهیه امکانات ورزشی و تفریحی برای نوجوانان و جوانان به کمک سپاه ناحیه فومن از دیگر عملکردهای مسجد است.

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) سندبالا گفت: به دلیل اینکه این مسجد ورودی شهر فومن که یک شهر گردشگرپذیر است قرار دارد، زمینه حضور مسافران در مسجد را فراهم کرده‌ایم تا علاوه بر اقامه نماز، از آنها پذیرایی هم به عمل آید.

وی با بیان اینکه از دفتر حضرت آیت‌الله بهجت(ره) و آیت‌الله محفوظی در این مسجد حضور پیدا و به جوانان و نوجوانان نمازگزار هدایایی اهدا کردند تصریح کرد: برای پویایی مسجد از همه ظرفیت‌های موجود بهره می‌بریم.

حجت‌الاسلام شایان خاطرنشان کرد: امروز حضور هر یک از جوانان و نوجوانان در مسجد در واقع یک چراغی برای محله است که محله را  نورانی می‌کند و باعث تاثیرات مثبت در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه دین و  فرهنگ است.

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) سندبالا اظهار کرد: امروز اگر برای نوجوان و جوان برنامه‌‌ریزی مناسبی در رشته‌های مختلف علمی، قرآنی، ورزشی، تفریحی و هر آنچه که به  آن نیاز دارد، داشته باشیم و آن را به طرق مختلفی اجرا کنیم که بتوانیم جذب مسجد کنیم، می توانیم امید آن را داشته باشیم که خروجی آن تربیت شهید«حججی»ها و شهدای مدافع حرم باشد.

وی با تاکید بر اینکه خانه های خدا  پاک ترین و نورانی ترین جایی است که ما در اختیار داریم افزود: هر جا مسجد و محل عبادت باشد، ظرفیتی است که می توانیم نوجوانان و جوانان را جذب کنیم.

محمدرضا یکی از جوانان مسجدی با بیان اینکه امروز بیشتر از همیشه جامعه نیاز به کار فرهنگی دارد گفت: یکی از کارهای فرهنگی برگزاری مراسم و برنامه‌های مختلف در مسجد است که پیام‌های بسیار زیادی برای جامعه دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پس از مدت‌ها که فعالیتی در این مسجد انجام نمی‌شد با حضور حجت‌الاسلام شایان دوباره رونق گرفت و عموم مردم برای شرکت در نماز جماعت و مراسم‌های مختلف حضور فعال دارند.

این جوان مسجدی خاطرنشان کرد: مساجد برای مبارزه با تهاجم فرهنگی باید فعال شوند تا بتوانند با برنامه‌های جذاب و گیرا، جوانان و نوجوانان را به سمت مسجد سوق دهند.

گفتنی است؛ در شرایطی که جذابیت و توجه به نیاز مخاطب حرف اول را می‌زند و هر کسی سعی دارد که با ابزارهای جدید جوانان را به خود جذب کرده تا بتواند آنان را با تفکر و روش خود آشنا سازد، مسجد باید، با رقبای قدرتمندی مبارزه کند تا بتواند با برنامه‌های خود، جوانان را به سمت خود جذب نماید. لازمه‌ی این کار، پویایی و جذابیت مسجد است، تا بدینوسیله جوانان را متوجه خود کند که در این راستا امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) سندبالا تمام توان خود را در این راستا به کار گرفته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.