×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
گونه آبزی غیر بومی خطرناک در تالاب انزلی مشاهده شد

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، پیرو گزارشهای دریافتی مبنی برصید یک گونه آبزی غیر بومی و مهاجم توسط صیادان محلی، ماموران گارد حفاظت محیط زیست با حضور در تالاب این گونه را شناسایی و گزارش کردند.

طبق بررسی های انجام شده این ماهی پاکو(پیرانای اهلی) با نام علمی colossoma macropomum از خانواده کاراسیده و بومی مناطق آمریکای جنوبی و برزیل با رژیم غذایی همه چیز خوار(غالبا گیاهخوار) می باشد.

همچنین به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان،پیرو گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده سه قلاده میمون در حاشیه جاده محدوده آبینام شهرستان سیاهکل و اعزام ماموران یگان حفاظت محیط زیست جهت بررسی موضوع زنده گیری میمون ها،کارشناسان اعزامی موفق به زنده گیری دو قلاده از این میمونها شدند.

این میمون ها که از نژاد رزوس و بومی جنوب ، شرق و جنوب شرقی آسیا هستند احتمالا توسط مردم و یا مسافران در این منطقه رها شده اند.

با توجه به اینکه این جانور به این اکوسیستم تعلق نداردلازم است از پیوستن آنان به محیط زیست منطقه جلوگیری به عمل آید ؛ تا به چرخه طبیعی و تنوع طبیعی منطقه آسیبی نرسد.

متاسفانه در سالهای اخیر به دلایل نامشخص با میل شدیدی نسبت به نگهداری انواع گونه های غیر بومی در کشور مواجه هستیم که به این واسطه بسیاری از این گونه ها از راههای غیر رسمی وارد کشور شده و برخی از آنها به دلیل مهاجم بودن و عدم توانایی صاحبانشان برای نگهداری در زیستگاه های کشور رهاسازی می شوند.

این عمل خطرناک گاهی موجب زیست و زادآوری گونه ها شده و موجبات تهدید جدی گونه های بومی را به دلیل اشغال طبقات غذایی در زنجیره ها فراهم می آورد.

ماهی پیرانا از گونه های بسیار مهاجم است که گاهی جهت نگهداری در آکواریوم ها وارد کشور شده و پس از رشد امکان زیست با سایر گونه های آکواریومی را نداشته و بواسطه تهاجم سایر گونه ها را از بین می برد و به همین دلیل صاحبان آکواریوم ها این گونه را وارد پهنه های آبی استان نموده و بستر تهاجم به تنوع زیستی را فراهم می آورند.

روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان از عموم مردم انتظار دارد تا به محض مشاهده موارد مشکوک مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست در شهرستان ها و یا به شماره تماس شبانه روزی 01333824626 اطلاع دهند.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.