×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
15 مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز ذهن

می دانید که همواره می توان به کمک مدیتیشن، تجسم، ورزش های هوازی و برخی تمرینات دیگر مهارت و توانایی مغز را افزایش دهید

علاوه بر روش های گفته شده رژیم غذایی نقش مهمی در بهبود وظایف ذهنی مانند تمرکز و حافظه ایفا می کند که در این مقاله شما با بهترین مواد غذایی برای تقویت و تمرکز مغز خود آشنا می شوید

15 خوراکی های مفید برای تقویت ذهن و تمرکز

شاه توت

شاه تون مزیتهای مختلفی برای سلامتی تان دارد. یکی از مطالعات انجام شده نشان میدهد که شاه توت غنی از خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است که به کاهش شرایط بیماریهای عصب مغزی و پیری مغز کمک میکنند.

در ضمن، تعدادی آنتی اکسیدان در آن یافت میشود که برای بهبودِ حافظه و فراموشی کوتاه مدت مفید هستند. در نهایت به تقویت قدرت ذهنی تان کمک میکند؛

بنابراین سعی کنید از آن در وعده صبحانه تان استفاده کنید.

زردچوبه

بدلیل وجودِ ماده کورکومین در زردچوبه، مزیتهای چندگانه ای برای مغز دارد.

طبق مطالعه انجام شده در سال 2008، کورکومین همچون آنتی اکسیدان، لیپوفیلیک و ضد التهاب عمل میکند که میتواند عملکردِ شناختی در مبتلایان به آلزایمر را افزایش دهد.

در ضمن، به تحریکِ دوپامین و سروتونین کمک میکند که هر دو در بهبود خلق و خو مؤثر هستند.

مطالعه جانوری دیگری نشان میدهد که کورکومین برای فاکتور نروتروفیک مشتق شده از مغز؛ که نوعی هورمون رشد بوده و به رشد سلولهای مغزی کمک میکند، مفید است.

پرتقال

میوه پرتقال مملو از ویتامین ث است که برای سلامت مغز بسیار ضروری می باشد.

طبق مقالات منتشر شده در سال 2014، این ویتامین یک آنتی اکسیدان بالقوه در مغز محسوب میشود و عملکردهای مختلفی همچون ریختنِ اکسیژن واکنش پذیر و فرمول عصبی در آنژیوژنز دارد.

با این همه، به محافظت از مغز در برابر آسیب رادیکال آزاد و همچنین حفظ سلامتِ آن در طول افزایش سن کمک میکند.

بعلاوه ویتامین ث در برخی مواد غذایی دیگر همچون فلفل دلمه ای، لیمو، کی وی، توت فرنگی و گوجه فرنگی یافت میشود.

چای سبز برای تقویت ذهن

چای سبز سرشار از کافئین است که به تقویت عملکرد ذهن کمک میکند مطالعات اخیر نشان میدهند که برای تحریک عملکرد شناختی، وضوح ذهنی، فعالیت فیزیکی و استراحت مؤثر است.

جدا از همه اینها، حاوی آمینو اسیدی بنام ال تنین است که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کرده و با افزایش فعالیتِ ABAG در انتقال دهندۀ عصبی باعث نشاط و آرامش میشود.

همچنین این آمینو اسید با تأثیرات تحریک کنندۀ کافئین مقابله کرده و احساس آرامش میکنید. براساس دیگر مطالعات، چای سبز از ذهن تان در برابر نقصان ذهنی محافظت کرده و همچنین ریسک بیماریهایی همچون آلزایمر و پارکینسون را کاهش میدهد. درنهایت به بهبود حافظه کمک میکند.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی همچون اسید فولیک، کولین و ویتامینهای 21B و 6B است که همگی برای سلامت مغز مفید هستند.

دو مورد از مطالعات اخیر نشان میدهند که کولین یک ریز مغذی ضروری است که برای ایجاد یک انتقال دهندۀ عصبی بنام استیل کولین در بدن استفاده میشود که هدفش تنظیم خلق و خو و حافظه است.

همچنین مصرف زیادِ آن در داشتنِ حافظۀ خوب و عملکرد ذهنی بهتر کمک میکند. در کنار آن، ویتامینهای بِ موجود در تخم مرغ در کُند کردنِ روندِ نقصان مغز، کاهش افسردگی و تنظیم قند خون در مغز مؤثر هستند.

کلم بروکلی

حاوی خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان همچون ویتامین کا است که برای محافظت از مغز در برابر آسیبها مؤثر هستند.

براساس مطالعات منتشر شده در انجمنِ پیشرفت در تغذیه، این ویتامین برای ایجاد نوعی چربی بنام اسپینگولیپید در اطراف سلولهای مغزی ضروری است. بعلاوه، مصرف زیادِ آن باعث داشتن حافظۀ بهتر میشود.

آجیل

مصرف مداومِ آجیل میتواند به سلامت مغز و قلب تان کمک کند؛ چرا که سرشار از ویتامین ایی، چربیهای سالم و آنتی اکسیدانها هستند.

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2014، مصرف زیادِ آن عملکرد شناختی بهتر در زنان مسّن کمک میکند. همچنین ویتامین ایی از غشاء سلولی در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت کرده و روندِ نقصان مغز را نیز کند میکند.

بذر کدو حلوایی

طبق مطالعه انجام شده در سال 2013، بدلیل داشتن آنتی اکسیدانهای قوی از مغز و بدن در برابر آسیب رادیکالهای آزاد محافظت میکنند همچنین سرشار از منیزیم، آهن، مس و زینک هستند.

کمبود زینک باعث بروز اختلالات عصبی همچون افسردگی، پارکینسون و آلزایمر میشود؛ زینک برای سلامت مغز مفید است.

بعبارت دیگر، منیزیم برای حافظه و یادگیری ضروری است؛ کمبود این ماده در بدن باعث بروز برخی اختلالات عصبی همچون افسردگی، میگرن و صرع میشود.

درنهایت با افزودن این ماده غذایی به رژیم غذایی تان از مزیتهای آن بهره مند شوید.

آویشن

برای سلامت مغز بسیار مفید است. از روغن فرارّی تهیه میشود که برای افزایش سطح اسیدهای چرب امگا 3 بویژه AHD در مغز مفید است.

طبق مطالعات انجام شده، این اسیدهای چرب به محافظت از مغز در برابر نقصان شناختیِ مرتبط با ذهن و یا زوال عقل کمک میکنند. بنابراین رشدِ مناسب و عملکرد بهتر در سلولهای مغز را تضمین میکنند.

مریم گلی

گیاه مریم گلی میتواند بدلیل داشتن اسید کارنوزیک، به متوقف کردنِ آسیب رادیکال آزاد در ذهن کمک کند. همچنین به تقویتِ یادآوری حافظه کمک میکند.

بعلاوه باعث افزایش تولیدِ آنتی اکسیدانِ گلوتاتیونِ ضد پیری میشود که در اکثر اختلالات روانی همچون اوتیسم و آلزایمر کاربرد دارد.

بنابراین میتوانید از آن در سوپها، سالاد، بُخور یا بصورت چای و دمنوش استفاده کنید.

رزماری

حاوی خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است که از مغز در برابر حملات رادیکالهای آزاد محافظت میکنند. طبق مطالعات منتشر شده در سال 2016 در زمینۀ پزشکی متناوب و تکمیلی با رویکرد استدلال، رزماری دارای اسید کارنوزیک است که از ذهن در برابر بیماریهای عصب مغزی همچون آلزایمر محافظت میکند؛

بعلاوه آسیب سلول عصبی را کاهش داده و ترکیبِ فاکتورهای رشد عصبی را تحریک میکند.

فلفل سیاه

فلفل سیاه حاوی مادۀ تُندی بنام پیپرین است که به افزایش اندورفین بتا در مغز و همچنین تقویتِ عملکرد شناختی کمک میکند.

بعلاوه اندورفین بتا نیز بدلیل داشتنِ خواصِ انتقال دهندۀ عصبی، میتواند در بهبود خلق و خو و احساس آرامش مؤثر باشد. بنابراین فلفل سیاه میتواند از آلزایمر و پیری مغز پیشگیری کند.

میخک

بدلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی، عملکردهایی همچون تحریکات ذهنی و کاهشِ فشارهای اکسیداتیو دارد. همچنین بدلیل ترکیبات فنول، سموم را از بدن دفع کرده و از سلامت سلولی نیز حمایت میکند.

در کل، روغن میخک برای رایحه درمانی بمنظور تقویت قدرت ذهنی و گرفتن انرژیِ مثبت کاربرد دارد.

دارچین

طبق مطالعات انجام شده در سال 2013، دارچین دارای ترکیباتی است که تواناییِ بالقوه در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارند.

همچنین این ترکیبات شامل اپیکاتکین و سینامالدهید هستند که از تخریبِ پروتئین تائو که نقش حیاتی در تثبیتِ میکرو توبولها دارد پیشگیری میکنند.

جدا از همه، این ترکیبات میتوانند در محافظت از سلولهای مغزی در برابر التهاب، کاهش آسیبهای تروماتیکِ مغزی، پیشگیری از اختلالات عصبیِ مرتبط با سن و حتی بهبود عملکرد شناختی مؤثر باشند.

ریحان

دارای خواص دارویی بسیار زیادی است. حاوی روغنهای فراری است که بدلیل داشتن دَوَران مغزی، در کاهش آسیبهای مغزی کاربرد دارند.

همچنین با کاهش تولید هورمونهای استرس، به کاهش اضطراب کمک میکند. بعلاوه روغن ریحان میتواند برای رایحه درمانی بمنظور بهبود حافظه و تمرکز استفاده شود.

نتیجه گیری کلی

در نتیجه، غذاهای مختلف میتوانند به سلامت ذهنی تان کمک کنند.

چند موردی که در بالا ذکر شدند، حاوی آنتی اکسیدانهایی هستند که از نغز در برابر آسیبها محافظت میکنند. مابقی شامل مواد مغذی هستند که از رشد ذهنی و حافظه حمایت میکنند.

میتوانید با استفاده ازاین موارد به تقویت قدرت ذهنی تان کمک کنید.

این مقاله با هدف آموزشی و اطلاعاتی ارائه شده است؛ توصیه میکنیم برای تعیین روش تغذیه ایِ مناسب حتمآ با متخصص تغذیه مشورت کنید.  

 

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.