×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
کانون فرهنگی هنری مسجد مرکیه نیازمند توجه جدی مسئولان است
عقیل گنجه

میرزاکوچک نیوز_عقیل گنجه:از منظر اسلام، مسجد فقط عبادتگاه نیست، بلکه کانون گرم زندگی‌ساز و سعادت‌آفرینی است که جنبش‌های انقلابی از آنجا ریشه می‌گیرد و وسیله و جایی برای اصلاح باطن اجتماع است.

مسجد، محل عبادت، مدرسه،‌ اندرزگاه، کانون خیریه و مرکز تربیت و تعاون اجتماعی و پایگاه بسیج مردم و آگاه کردن، محل آشنا شدن به اسلام و کسب اعتماد مردم نسبت به یکدیگر است.

با پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازشناختند، به‌طوری‌که نیروهای فعال در مساجد به‌طور مستقیم در متن انقلاب شرکت کردند و از آن‌پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند.

مسجد امام حسن عسکری(ع) روستای مرکیه صومعه‌سرا یکی از مساجدی است که در سال‌های اخیر پاتوقی برای انجام کارهای انسان‌دوستانه بوده است که با تشکیل کانون فرهنگی هنری حجت‌ابن‌‌الحسن(عج) در آن، علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم و ساکنان در حوادث‌های گوناگون، اعضای این مسجد در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان و … حضور فعالی داشته و اقداماتی را در راستای خدمات‌رسانی به مردم انجام داده است.

علاوه بر این در این روزهایی که شیوع بیماری کرونا شهرهای مختلف را درگیر کرده است بازهم این مسجد در خط مقدم خدمت‌رسانی حضورداشته است.

به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با اقدامات کانون فرهنگی این مسجد گفتگویی را با «سیروس قربانی» مسئول کانون حجت‌ابن‌الحسن(عج) مسجد امام حسن عسکری(ع) روستای مرکیه انجام دادیم که در ادامه می‌آید:

*این مسجد چه سالی تاسیس شد؟

مسجد امام حسن عسکری(ع) بیش از یکصد سال قدمت دارد و تمام مراسمات ملی و مذهبی منطقه در این مسجد برگزار می‌شود و کانون فرهنگی هنری حجت‌ابن‌الحسن(عج) این مسجد سال 94 تاسیس شد.

*عمده فعالیت‌هایی که در این مسجد در قالب کانون انجام می‌شود را بفرمایید.

بیشترین فعالیت این کانون در راستای جوانگرایی و استفاده از جوانان در خصوص آماده نگه داشتن مسجد و ترویج احکام الهی است، جوانان و نوجوانان با هدایت و الگوگیری از پیشکسوتان در راستای دست‌گیری از محرومان، تهیه و توزیع سبدکالا و همچنین در ساخت‌وسازها کمک ویژه‌ای می‌کنند.

*برای جذب حداکثری مردم و به خصوص جوانان به مسجد چه برنامه‌هایی اجرا می‌کنید؟

کانون های مساجد با هدف جذب جوانان و نوجوانان در اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری تاسیس شده و  ما هم تمام سعیمان این است برای جذب جوانان و عموم مردم به مسجد در جلساتی که برگزار می‌کنیم از آنها نظرسنجی کرده و در کارها مشارکتشان ‌دهیم، و وقتی برای هر برنامه‌ای چند جوان مسئول برگزاری آن شوند خود به خود جذب مسجد خواهند شد.

همچنین با کمک همین جوانان و نیازسنجی آنان، تلاش می‌کنیم برنامه‌های جوان پسند را در مسجد اجرا کرده تا به محلی برای گردهم‌آیی نوجوانان و جوانان تبدیل شود.

*برای پیشرفت برنامه‌های فرهنگی به چه چیزی نیاز است؟

برای پیشرفت اهداف کانون قطعا داشتن جایگاه مناسب، تجهیزات خوب و بودجه کافی برای برآورده کردن نیازهای جوانان و نوجوانان نیاز است.

نمی‌توان کار فرهنگی را بدون داشتن کمترین بودجه به سرانجام رساند و باید مسئولان مربوطه در این راستا کمک‌های چشمگیری به کانون‌های مسجد داشته باشند.

*سخن آخر…

از مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان درخواست می‌شود که به کانون‌های فعال توجه ویژه‌تری داشته باشند و تجهیزاتی همچون کامپیوتر و وسایل ورزشی در اختیاز ما بگذارند. در ضمن نیاز است که صداوسیما اقدام به معرفی کانون‌های مساجد کند تا مقامات رسمی همچون استانداری و فرمانداری و دیگر مسئولان کانون‌های فرهنگی را به رسمیت بشناسند.

گفتنی است، کانون‌های مساجد همچون همیشه پای انقلاب و ارزش های انقلاب ایستاده‌اند و در طول سال و در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف پای کار هستند و در همین راستا با توجه به عملکردهای خود نیازمند دیده شدن هستند.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.