×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
یادداشتی از آقای اسحق کنعانی درباره سنگ های زمرد (دوال یا دوبال)
اسحق کنعانی

زمردها به دلیل سختی بالای خود، از جمله سخت‌ترین سنگ‌های قیمتی در جهان هستند. زمردها دارای شفافیت بالایی هستند و می‌توانند نور را به خوبی منعکس کنند زمردها معمولاً حاوی ناخالصی‌هایی هستند که به آنها ظاهری منحصر به فرد می‌دهند. زمرد از گروه کانیهای بریل با فرمول) AzBes (Sion است. ساختار آن از حلقه های شش ضلعی تشکیل شده است این حلقه ها در امتداد محور به سیستم تریگونال طوری جهت یابی شده اند که سرتا سر بلور را کانال کشی میکنند و در درون این کانال یون (OH) و مولکول H20 قرار می گیرد. به جای (AL) در شبکه بریل یونهای مختلفی قرار می گیرند که کانیهای گوناگون این گروه مانند زمرد گوشنیت مورگانیت و غیره را تشکیل می دهند زمرد که یکی از انواع بریل است از معادن مختلف جهان مانند معدن موزو شیور میلیو، گوانتو ترانسوال کافوبو سانداوانا و غیره استخراج می شود این زمردها به دلیل شرایط ژئوشیمیایی و زمین شناسی متفاوت از میانبارهای متفاوتی برخوردار میباشند که میتواند در تشخیص منشا زمرد مورد استفاده قرار گیرد.

مقدمه

زُمُرُّد (به یونانی  σμάραγδος به انگلیسی: Emerald  گونه‌ای بریل و از سنگ‌های گران‌بها است. این سنگ که از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم تشکیل شده در سنگ‌های پگماتیت یافت می‌شود. واژه زمرد عربی‌شده «اسماراگدوس» یونانی است. که خود گویا از واژه‌ای سانسکریت به معنی سبز گرفته شده.

کلمه زمرد Emerald مترادف‌ رنگ‌ سبز است.رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می‌بخشد. این‌ گوهر زیبا كه‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌ زندگی‌ است‌ برای‌ ما ایرانیان‌ جلال و جلوه‌ای‌ خاص‌ دارد و رنگ‌ آن‌ گنبدهای‌ سبز و مقدس‌ ائمه‌ را به خاطر می آورد. در فرهنگ‌ های‌ مختلف، اعتقادات‌ متفاوتی‌ درباره‌ زمرد وجود دارد و انسان‌ ها خواص‌ جادویی‌ حیرت ‌آوری‌ برای‌ آن‌ متصور بوده‌اند؛ برای‌ مثال‌ مصریان باستان‌ در دهان‌ مرده‌ زمرد قرار می ‌دادند تا در آن‌ دنیا بهتر تكلم‌ كند و نیز معتقد بودند این‌ سنگ‌ باعث‌ باروری‌ می ‌شود. همچنین‌ برای‌ درمان‌ چشم‌ از آن‌ استفاده‌ می‌ كردند. در بعضی‌ جوامع‌ به‌ عنوان‌ پادزهر و برای‌ درمان‌ بیماری‌ صرع‌ یا بیماری‌ های‌ معده‌ استفاده‌ می ‌شده‌ است‌. گفته می‌شود رنگ زمرد باعث شادی شده، هیچگاه چشمها را خسته نمی‌کند و همیشه بعنوان رنگ حیات و تازگی شناخته می‌شود.

در روم باستان، سبز رنگ ونوس خدای عشق و زیبایی بوده است. امروزه نیز رنگ سبز جایگاه خاصی در بسیاری از فرهنگها و مذاهب دارد. به عنوان مثال رنگ سبز در اسلام،رنگ مقدسی است. بسیاری از کشورهای مسلمان در پرچم کشورشان از این رنگ به عنوان نشانه وحدت و یگانگی در ایمان استفاده می‌کنند. نام اصلی فارسی زمرد دوال یا دوبال است.آن‌ چه‌ مسلم‌ است‌ این‌ كه‌ زمرد واژه‌ای‌ یونانی‌ نیست ، چون‌ تا امروز معدن این‌ سنگ‌ در یونان‌ مشاهده‌ نشده ؛ بلكه‌ در قدیم‌ زمرد تركمنستان‌ از راه‌ جاده‌ ابریشم‌ به‌ اروپا برده ‌شده‌ و در چشم‌ بسیاری‌ مجسمه‌ های‌ خدایان‌ اساطیری‌ یونان به‌ كار می‌ رفته‌ است. باستانیان عقیده داشتند این گوهر برای صاحب خود پاکدامنی و نجابت به ارمغان آورده و او را از ارواح شیطانی مصون می‌دارد. در یونان باستان، زمرد بسیار مورد احترام بوده ولی در روم کمتر مورد توجه قرار می‌گرفته و به ندرت کاربرد پیدا می‌کرده است. پزشکان یونانی از دود زمرد پودر شده و سوزانده شده برای درمان مارگزیدگی،سرماخوردگی و تنگی نفس استفاده می‌کردند و پیش از آن که عینک و ذره بین ساخت شود به منظور مطالعه و رویت اشیای ریز از یک زمرد تراش خورده استفاده می‌کردند و به زمرد سنگ مطالعه می‌گفتند. در تورات زمرد یکی از سنگهای زیربنای شهر بیت المقدس معرفی شده و بدین جهت نزد قوم بنی اسرائیل ارج و قرب خاصی دارد.

باید توجه داشت که در گذشته‌های دور، گوهرهای اصل بیش از آنکه به عنوان زیور استعمال شوند، جنبه دارویی داشتند و پزشکان، خوردن یا تنقیه پودر و جوشانده آنها را تجویز می‌کردند. به ویژه برای زمرد خاصیت دارویی و شفابخشی بیش از گوهرهای دیگر قابل بودند مثلاً جوشانده زمرد را برای علاج سرطان و همچنین درمان اسهال خونی تجویز می‌کردند.از دیگر خواص زمرد که در قدیم بسیار به آن اشاره شده مفید بودن آن برای دستگاه گوارش است و سبب تقویت معده و درمان زخم معده می‌شود. استفاده از زمرد برای درمان خونریزیهای داخلی بویژه اسهال خونی مفید بوده و همچنین گفته میشود که همراه داشتن این سنگ برای زنان حامله مفید است و وضع حمل را آسان میکند زمرد دو نیروی انرژی بخش و آرامبخش دارد و گفته میشود که برای تسکین و درمان دردهای ستون فقرات و عضلات گذاشتن مستقیم سنگ زمرد بر قسمتهای دردناک و ماساژ با آن مفید است.

در بعضی از فرهنگها هدیه کردن زمرد به همسر در پنجاه و پنجمین سالگرد ازدواج رسمی زیبا به شمار می‌رود و در جاهای دیگر زمرد به عنوان گوهر بیست  سی و یا پنجمین سالگرد ازدواج استفاده می‌شود. زمرد سنگ متولدین ماه May می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) در نظر گرفته می‌شود.

رنگ‌ سبز زمرد در مقابل‌ نور طبیعی‌ و نور مصنوعی‌ و یا حرارت‌ تغییر نمیکند و به نسبت پایدار می باشد به طوری که تنها در گرمای ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد و حرارت‌های‌ بالاتر رنگ زمرد تغییر پذیر است.سیستم کریستالی زمرد هگزاگونال بوده و سختی آن بین ۸-۷٫۵ است. بنابراین از کوارتز سخت تر است. وزن مخصوص زمرد ۷۸/۲-۶۸/۲ بوده و خاصیت فلورسنس ندارد. کریستالهای‌ زمرد ناخالصی‌های‌ متعددی‌ از قبیل‌ گاز، مایعات‌ و حباب‌ دارند كه‌ هر چه‌ این‌ ناخالصی‌ها بیشتر باشد، مات‌ و کدرتر خواهد بود. البته‌ اكثر زمردها ناخالصی‌ دارند كه‌ جواهر فروشان‌ اصطلاحاً به‌ آن‌ « یخ» می‌ گویند. امروزه‌ بهترین‌ زمرد با كیفیت‌ خوب‌ كه‌ در ساخت‌ جواهرات‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌شود زمرد كلمبیاست كه‌ طرفدار و خواهان بسیاری دارد. همین‌ ویژگی‌ باعث‌ شده‌ كه‌ زمردهایی‌ مصنوعی‌ با كیفیت‌ مشابه‌ تولید شوند و به‌ جای‌ زمرد اصل‌ به‌ فروش‌ برسند.

زمرد

 

بهترین‌ كلكسیون‌ زمرد دنیا از نظر تعداد، رنگ، اندازه‌ و تراش‌ در بانك‌ مركزی‌ كشور كلمبیا قرار دارد. در موزه‌های‌ علوم‌ طبیعی‌ لندن‌ و نیویورك، در بانك‌ مركزی‌ روسیه‌ و نیز در كشور اتریش‌ زمردهای‌ معروف‌ و مشهوری‌ وجود دارد. به‌ علاوه ، یكی‌ از بزرگ‌ ترین‌ مجموعه‌ های‌ زمرد تراش‌ داده ‌شدهِ دنیا در بانك‌ مركزی‌ ایران‌ نگهداری‌ می‌ شود كه‌ جزو جواهرات‌ ملی‌ كشور ماستبزرگترین سنگ قیمتی جهان یک زمرد سبز بزرگ است به نام هدیه خدا که حدود ۵۷۵۰۰ قیرات معادل ۱۱ کیلوگرم وزن دارد و مالک آن مردی کانادایی به اسم ریگان رینی میباشد. این زمرد شبیه یک هندوانه بزرگ است و بیش از یک میلیون دلار روی آن قیمت گذاشته شده است.

انوع زمرد های سنتز شده (Synthetic Emeralds)

اولین بلور مصنوعی آن در سال 1848 میلادی توسط آ.و. ورنوی در آزمایشگاه تولید شد و تا به امروز تکنیک تولید آن تکامل یافته

  • نوع سنتز شده لنیکس: این سنگها سنتز شده بصورت بلورهای چهارگوش و نه منشورهای هگزاگونال رشد می کنند. ضریب شکست نوری آنها قدری از نوع طبیعی پایین تر است.
  • نوع سنتز شده هیدروترمال: ناخالصی های مشخصه شامل اشکال پرمانند (Feathers) از مایعات دوفازی و بلورهای میخی شکل میکروسکپی و ساختارهای رشد شناور کشیده می باشند.
  • نوع سنتز شده فلاکس: در این روش زمردهای سنتتیک رشد یافته در آزمایشگاه به روش ذوب است و  می توانند دارای ناخالصی هایی مانند اثر انگشت ولی در ابعاد بزرگتر باشند و همچنین آثار بجای مانده از فرآیند فلاکس در آنها پدیدار است.

نوع سنتز شده ریجنسی: این نمونه با روش اصیل لیند (Linde) و شیوه یونیون کاربید سنتز شده اند. ضریب شکست نور مشابه نوع طبیعی دارند، گرچه وزن مخصوص آنها قدری پایین تر و 2.68 می باشد. محتوی آهن آنها بسیار کم است و در زیر اشعه ماورا نور چراغ قوه و یا اشعه بنفش موج کوتاه و فلورسانس قرمز رنگ قوی دارند.

تراش های معروف سنگ زمرد

تراش Emerald Cut

این گوهر دارای بلوربندی هگزاگونال، کلیواژ (رُخ) ندارد و تورق های آن به صورت موازی موازی با صفحه انتهایی می باشد. بیشتر آنها دارای درز و شکافهای سطحی می باشند که موجب می شود سوار کردن و پاک کردن آن در کنار سختی بالای این کانی و از طرف دیگر شکنندگی بالا کار تراش را سخت نماید.

با این حال این موانع از تلاش و خواسته جواهر تراشان نشده و آنها معمولا از سبکی که به “تراش زمردی (Emerald Cut)” یا چهارگوش معروف است استفاده می کنند. این نوع تراش که درواقع نوعی از طرح تراش پله کانی است صفحاتی را در چهار گوش آن ایجاد کرده که علاوه بر درخشندگی و زیبایی، مقاومت آن را در برابر فشارهای فیزیکی یا مکانیکی افزایش می دهد.همچنین نوعی تراش اشکی آن نیز وجود دارد.

چنانچه سنگ زمرد با رنگ زرد و مات و غیر شفاف و یا دارای ناخالصی های فراوانی در خود باشد باید از تراش کابوشن (Cabochon) یا همان تراش گرد استفاده می کنند. این نوع تراش بصورت نیمکره و بیضی شکل بوده و بیشتر در انگشتر های جواهر سنگی کاربرد دارد. در صورت کیفیت پایین تر معمولا آن را به صورت مهره تسبیح و گردنبند درمی آورند.

ذخایر زمرد در جهان

امروزه بهترین انواع این گوهرسنگ از کلمبیا به دست می آید. انواع باکیفیت پائین تر و دارای تون رنگی متوسط تا روشن، از معادن برزیل به دست می آیند. همچنین اتریش، هند، استرالیا، افریقای جنوبی، مصر، امریکا، نروژ و پاکستان دارای معادن زمرد می باشند.

در چند دهه گذشته، میزان گونه های باکیفیت در زیمبابوه، زامبیا و تانزانیا نیز افزایش یافته است. فقط انواعی از آن که دارای بهترین کیفیت پاک و بی عیب هستند. اغلب آنها دارای درزه و ادخال های کوچک از کانی دیگر می باشند.

در شمال سوردلوفوسک روسیه اغلب آنها مات و یا زرد بوده و نوع با کیفیت آنها بسیار کمیاب است. زمرد های پنج شیر افغانستان با اندازه بلور (بسیاری بیش از ۱۰۰ قیراط) و شفافیت خوب با بهترین انواع پیدا شده در کلمبیا که هیچ مشابهی در ۴۰۰ سال گذشته نداشته اند، رقابت می کنند. به تازگی منابعی نیز از این سنگ در اتیوپی مشاهده شده است.

ذخایر زمرد

مهمترین ذخایر و معادن سنگ زمرد در جهان

  • زمرد با کیفیت کلمبیا: که دارای مقادیر قابل توجهی آهن است که باعث افزایش وزن مخصوص و ضریب شکست نور در این سنگ می شود. کانی میهمان آنها به شکل تیغه اره می باشد. مهمترین معادن کلمبیا شیوور، گاشالا بوربار، کاسکووز و موزو است. در تمامی این معادن از کانی های میهمان که قبل ار رشد بلورهای زمرد وجود داشته اند اثری نیست.
  • معادن زمرد هندوستان: کانی های میهمان در این منطقه در دو فاز مختلف رشد کرده و اکثرا به شکل کما(،) دیده می شوند و کمانی فوکسیت که نوعی میکای غنی از فلز کروم است همیشه در آن وجود دارد. رنگ زمردهای کلمبیا مانند تلالو و رنگ آمیزی برگهای درخت در یک باغچه زیر نور آفتاب بهاری است
  • دره پنج شیر افغانستان یکی از نقاطی است که زمرد در سنگهای اسکارن کربناتی به همراه کوارتز و آنکریت یافت می شود و به دلیل شفافیت و کیفیت عالی قادر به رقابت با سایر نقاط دنیا می باشد. متاسفانه عدم فناوری استخراج و جنگهای داخلی و سیاسی موجب کاهش استخراج این کانی از این منطقه شده است.
  • در پاکستان معادنی به تازگی یافت شده که زمردهای آن کاملا شبیه کلمبیا می باشند و محتویات مایع آن به فراوانی و در اشکال مختلف دیده می شود.
  • معدن سانداوانا در زیمبابوه نیز دارای زمرد هایی است که کانی میهمان آنها ترمولیت است و بلورهای سوزنی شکل بلند و خمیده ای را تشکیل می دهد.
  • در معادن ترانسوال در آفریقای جنوبی مشخصه زمرد، بلورهای کوچک و تا حدی تخریب شده میکاست. کانی میهمان آن اغلب مولبیدنیت است که با درخششی متالیک و بلورهای کوچک قابل تشخیص است. شکافهای پر مانند که از هر طرف بلور میهمان را احاطه کرده اند نیز دیده می شوند.

خواص و ویژگی‌های جسمانی سنگ زمرد
زمرد در جلوگیری از بیماری‌های صرع بخصوص اگر جنبه ارثی داشته باشد مفید بوده و همچنین قرار دادن آن بر روی چاکرای سر و تاجی در درمان بیماری پارکینسون مفید است. سنگ زمرد باعث برقراری تعادل در سیستم عصبی شده بنابراین در جلوگیری از حمله عصبی مفید است. آویختن آن بر گردن و قرار دادن زمرد بر روی چاکرای قلب جهت تقویت آن بسیار مفید و باعث تقویت عضلات قلبی می‌شود. زمرد باعث تقویت معده شده و در درمان زخم معده هم کاربرد دارد. از دیگر فواید این سنگ درمان دردهای ستون فقرات و عضلات است و ماساژ با آن جهت تسکین درد انجام می‌شود. سنگ زمرد با انرژی بالایی که به شما می‌دهد خاصیت ضد پیری دارد و باعث افزایش درک، نبوغ، ثروت و توانگری می‌شود.
روند تشکیل سنگ زمرد

تشکیل زمرد طبیعی نتیجه رویدادهای زمین شناسی است که صدها میلیون سال پیش در پوسته زمین رخ داده است. این سنگ ها در یک زمان و در شرایط بسیار خاص یک مولکول تشکیل می دهند. هنگامی که مایعات هیدروترمال از ماگما در عمق پوسته زمین فرار می کنند ، رگه های هیدروترمال ایجاد می شود. در این رگه ها است که زمرد می تواند بوجود آید ، با این فرض که شرایط بهینه است و عناصری مانند بریلیم وجود دارد. زمردهای کلمبیا ، برخی از مشهورترین و پرطرفدارترین زمردهای کره زمین ، به این صورت شکل گرفته اند. با این حال ، همه این نوع سنگ ها در رگه های گرمابی ایجاد نمی شوند. برخی در کانسارهای پگماتیت تشکیل می شوند. اینها شبیه رگه های گرمابی هستند ، به جز یک تفاوت عمده. آب گرم عنصر اصلی در رگه های گرمابی است در حالی که ماگما یا سنگ مذاب عامل اصلی در رسوبات پگماتیت است.

اشکال سنگ زمرد

زمردها در بسیاری از اشکال محبوب برش داده می شوند ، از اشکال برش این سنگ ، برش گرد و برش هشت ضلعی محبوب ترین آنها می باشد. زمردهای گرد می توانند کیفیت انکسار رنگ سبز را بهبود بخشند و به آن جلا بیشتری بدهند. زمردهای برش کوسن نیز پس از این دو ، کاملاً محبوب شده است، اما به طور معمول در ابعاد  ۶ میلی متری در دسترس می باشد.

اشکال دیگر شامل بیضی ، پرنسس ، گلابی و مارکیز است. قیمت اکثر اشکال فانتزی به طور قابل توجهی کمتر از زمردهای برش گرد و هشت ضلعی است. شکل بیضی و گلابی این سنگ به طور معمول در همه اندازه های مختلف وجود دارد . زمردهای پرنسس، مربع نیز نامیده می شوند و به طور معمول در اندازه های کوچکتر از ۵ میلی متر وجود دارند.  زمرد در حال حاضر به عنوان جایگزین بسیار محبوبی برای الماس درحلقه های نامزدی تبدیل شده است. در بسیاری از موارد ، قیمت آنها می تواند به اندازه الماس باشد ، بنابراین استفاده از آن یک موضوع ترجیحی است.

اندازه های سنگ زمرد

این سنگ ها را از طول به عرض برش می دهند و با عیار اندازه گیری نمی شوند. برای به نمایش گذاشتن رنگ زمرد ، ممکن است عمیق تر یا کم عمق تر بریده شود که در آن وزن قیراط به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد ، حتی اگر طول و عرض شکل  بدست آمده یکسان باشد. با افزایش اندازه این سنگ ، قیمت آن به صورت تصاعدی افزایش می یابد. برش های گرد و هشت ضلعی بزرگترین اندازه و برش های کوسن و پرنسس کوچکترین اندازه  زمرد می باشند . در تولید  الماس ، یک تولید کننده برای از بین بردن اجزا اضافی ممکن است اندازه را کاهش دهد. این امر به ندرت در مورد این سنگ وجود دارد زیرا اجزا  اضافی در زمرد  به صورت طبیعی وجود دارد.

رنگ سنگ زمرد

مهمترین عامل برای ارزشمند بودن  سنگ زمرد رنگ آن است. این سنگ را  بر اساس رنگ، وضوح و میزان اشباعیت آن بررسی و درجه بندی می شود. این سه عنصر در نهایت تعیین می کنند که آیا زمرد دارای کیفیت  AAA (بالاترین) یا  C )کمترین) است. در حالی که ارزیابی رنگ ذهنی است و هیچ استانداردی در این صنعت وجود ندارد ، رنج AAA ، AA ، A ، B و C  درجه بندی های زمردها سبز هستند ، اما بسیاری از این سنگ ها ممکن است دارای رنگ زرد ، آبی و قهوه ای باشند. هرچه رنگ سبز خالص تر باشد ، این سنگ در رنج  بالاتر یا بهتر قرار می گیرد. رنگ زمرد با مشاهده سنگ جواهر رو به بالا ، بدون بزرگنمایی ارزیابی می شود. برای دیدن رنگ از بسیاری جهات می توان آن را تاب داد و کج کرد. در حالت ایده آل ، رنگ سبز بدون رنگ اضافی است و شدت رنگ آن زنده و عمیق خواهد بود .

شفافیت سنگ زمرد

همه این سنگ ها دارای نقص های ریزی هستند که به عنوان اجزا اضافی شناخته می شوند و ممکن است بدون بزرگنمایی قابل مشاهده باشند. اجزا اضافی این سنگ شامل ابرها ، سوزن ها ، بلورها ، پرها ، نقاط ریز و حفره ها می باشد. اجزا اضافی به طور طبیعی و تصادفی در طی روند رشد زمرد رخ می دهد. مقیاس درجه بندی استانداردی برای شفافیت زمرد وجود ندارد. آنها به سادگی با رنگ در مقیاس درجه بندی AAA ترکیب می شوند.

منبع سنگ زمرد

استخراج زمرد فرآیند جالبی است. این سنگ معمولاً به سنگ های دیگر متصل می شود و به عنوان سنگ قیمتی مستقل یافت نمی شود. استخراج این سنگ غالباً با دست انجام می شود زیرا فناوری و ماشین آلات می توانند فشار سنگینی را بر سنگ  مادر را افزایش دهند و زمردهای موجود را متلاشی و نابود کنند. زمردها با وضوح  بالا به طور معمول در کلمبیا ،زامبیا و برزیل استخراج می شوند. در بعضی مواقع ، منشا این سنگ ها حتی از طریق رنگ آن قابل تشخیص می باشد.

منبع سنگ زمرد

زمردهای معروف

بسیاری از سنگ های قیمتی دارای یک یا چند سنگ هستند که آنقدر بزرگ یا غیرمعمول هستند که به شهرت رسیده اند. در مورد زمرد ، زمرد مغول و  دوونشیر معروف ترین  انواع می باشند. اولی زمرد ۲۱۷ قیراطی است که در سال ۲۰۰۱ به قیمت ۲.۲ میلیون دلار فروخته شد. زمرد معروف اخیر به دوک دوونشایر شناخته می شود این سنگ به وزن  ۱،۳۸۶ قیراط ثبت شده و این سنگ گرانبها اکنون در موزه تاریخ طبیعی لندن نگهداری می شود.

روش های تیمار  زمرد

مانند دیگر سنگ های قیمتی ، زمردها معمولاً تحت تیمارهایی برای بهبود رنگ و درخشش قرار می گیرند. از آنجا که این  نوع از سنگ ها بیشتر از سنگهای قیمتی دارای اجزا درخشان هستند ، برای بهتر کردن خلوص آنها اغلب به تیمار نیاز است. این روش ها برای ترمیم و محافظت از شکستگی ها و شکاف هایی است که به طور طبیعی در طی روند رشد اتفاق می افتد. آنها همچنین می توانند رنگ زمرد را به یک سبز خالص زنده تبدیل کنند. بیش از ۹۹٪ این سنگ ها تحت تیمار قرار می گیرند. زمرد تیمار نشده بسیار نادر است و می تواند بیش از ۱۰-۲۰ برابر گرانتر از زمرد تیمار شده باشد. رایج ترین تیمار این سنگ ها شامل روغن گیری ، رنگرزی ، پرتودهی و لیزر است. زمرد با وضوح بالا فقط تحت تیمار روغن قرار می گیرد که این یک روش استاندارد در صنعت است.

خواص کریستال زمرد

معنای واقعی کریستال زمرد بدون ترویج قدرت این سنگ کاملاً غیرممکن است. معروف است که زمرد دارای مزایای زیادی از جمله شهود افزایش یافته و بینایی بهتر است که ظرفیت داخلی ما را برای پیشگویی وقایع آینده بیدار می کند و معنای پنهان آن را آشکار می کند. زمرد به عنوان سنگ خرد ، با ترکیب هوش و تشخیص ، حافظه را افزایش می دهد و وضوح ذهنی را افزایش می دهد.

خواص سنگ زمرد اصل

زمرد دارای خواص درمانی همراه با ویژگی های محافظتی است که امکان تحریک و ترمیم کامل ذهن ، بدن و روح را فراهم می کند. همه ما سطح متفاوتی از رابطه با خود را داریم و این رابطه به ما اجازه می دهد تا از قدرت این سنگ استفاده كنیم كه می تواند برای پاك كردن روح و روان افراد از جمله افراد اطرافشان مورد استفاده قرار گیرد.

اگر در مهارت کنترل جریان انرژی در بدن تسلط دارید ، می توانید به راحتی از خواص درمانی زمرد در ترمیم بافت های آسیب دیده بدن استفاده کنید. مزایای این سنگ کاملاً استثنایی است ، به ویژه اگر متناسب با آن استفاده شود. قدرت زمرد به حمل کننده آن این امکان را می دهد که دارای سطح انرژی بیشتری به همراه سایر خواص درمانی باشد که به طور طبیعی به قلب متصل هستند. زمرد همچنین دارای خواص درمانی است و برای درمان بی خوابی ، مشکلات قلبی ، آسم و همچنین زخم استفاده می شود.

خواص جادویی که این سنگ به مالک آن خرد می بخشد و می تواند انرژی های منفی موجود در زندگی مالک خود از بین ببرد. افکار شیطانی و همچنین احساسات بد را نابود کند. برای استفاده از خصوصیات جادویی زمرد باید از آن به طور مناسب در زمان مناسب استفاده کنید.

پشنهادات

خرید این سنگ کار ساده ای نیست زیرا نمی توانید به گواهی ها اعتماد کنید . خوشبختانه ، چشمان ما ذاتاً در دیدن زیبایی در سنگ های قیمتی بسیار خوب هستند. تقریباً بلافاصله خواهید فهمید که کیفیت زمرد بالا است یا نه. با این حال ، دو زمرد از لحاظ فنی می توانند از کیفیت یکسانی برخوردار باشند و از نظر رنگ یا وضوح متفاوت باشند.

۱بودجه تعیین کنید :  این سنگ به دلیل کمیاب بودن گرانترین سنگ قیمتی رنگی است. مهم است که در حد بودجه خود به دنبال خرید زمرد باشید و با این کار در شناسایی ترکیبی مناسب از اندازه و کیفیت به یک جواهرساز کمک کنید.

۲شکل سنک: این سنگ ها در اشکال مختلفی وجود دارند که محبوب ترین آنها گرد و هشت ضلعی است. اشکال دیگر مانند گلابی و بیضی نیز در نمایش اندازه و رنگ زمرد کاملاً قوی هستند. اگر از سنگ خود درخشش بیشتری می خواهید هشت ضلعی یا بیضی  را مد نظر قرار دهید

۳انتخاب کیفیت : همه این سنگ ها دارای اجزا اضافی هستند. کیفیت از نظر تکنیکی، ترکیبی از رنگ و شفافیت است ، اما متوجه می شوید که در ارتباط با زمرد بیشتر مربوط به رنگ خالص است. همچنین رنگ ، شفافیت را  پنهان می کند که باعث می شود اهمیت آن بسیار زیاد باشد. از آنجا که انتخاب این سنگ ممکن است دشوار باشد بهتر است برای انتخاب سنگ زمرد اصل به یک جواهرساز معتمد یا کارشناس سنگ زمرد  اعتماد کنید. قیمت سنگ زمرد اصل بسیار بالا است. قیمت خرید و فروش این سنگ به منشاء آن نیز بستگی دارد مثلا قیمت سنگ زمرد افغانستان از انواع کلمبیایی کمتر است.

بحث و نتیجه گیری:

عنصر منگنز رنگ صورتی تا قرمز مورگانیت و بیکسبیت عنصر آهن رنگ آبی اکوامارین) و آهن دو ظرفیتی رنگ لیمویی تا زرد (هلیدور) و کروم رنگ سبز زمرد را باعث میشوند. این عناصر عمدتا به جای آلومینیوم در شبکه داخلی بریل قرار می گیرند. بررسی انجام شده بروی زمردهای مختلف جهان با منشا شیستی و غیر شیستی مشخص میکند که زمردهای کلمبیا عمدتا میانبارهای کانی هایی فلسیک دارند که البته غیر از معدن شیور که تنها کانی ایک ان پیریت است. معدن زمرد افریقا شامل زیمباوه و زامبیا که در محیط گرانیتی یا گرانو دیوریتی شکل گرفته اند عمدتا شامل میانبارهای امفیبول و آپاتیت هستند (2006 Zwaan) معدن زمرد میلیو چین با منشا غیر شیستی است که از ویژگی این زمرد میانبار تورمالین است که در زمردهای دیگر کمیاب است. زمرد اطریش که زمردی با منشا شیستی می باشد میانبار شاخص آن آمفیبول است. زمرد ماداگاسکار زمرد شیستی میانبارهای میکای صفحه ای و کوارتز دارد. زمرد روسیه از معادن کوههای اورال به دست میاید دارای میانبارهای اکتینولیت و میکا (فلوگوپیت می باشد. در نهایت زمرد افغانستان دارای میانبارهای چند فازی و تورمالین با منشا شیستی می باشد. ( 1991 Robert R)

از نظر تركيب شيميايي و كاني شناسي  زمرد از سيليكات، آلومينيم و بريليوم تشكيل شده است و به خانوادة بريل تعلق دارد. بريل خالص، بيرنگ است و اضافه شدن مقادير ناچيزي كروم و واناديوم، رنگ سبز زيباي زمرد را پديد مي آورد. پس رنگ سبز زمرد نشانة ناخالصي آن است؛ زيرا بريل خالص هميشه با ناپاكي زياد و با ظاهري بيرنگ است. »زمرد تقريبا كثيف ديده ميشود. سنگهايي كه بيعيب بوده و رنگ خوبي هم داشته باشند، بينهايت كمياباند. بلورهاي زمرد ناخالصيهاي متعددي از قبيل گاز، مايعات و حباب دارند كه هرچه اين ناخالصيها بيشتر باشد، زمرد مات و كدرتر خواهد بود. اكثر زمردها ناخالصي دارند كه جواهرفروشان، اطلاحا  به آن يخ ميگويند

در نتيجه، زمرد شفاف خالص كمياب است. كميابي مطلق زمرد شفاف باعث ميشود تا زمرد از الماس با ارزشتر شود. معادن چيور و موزو در كلمبيا از غنيترين و بهترين ذخاير زمردهاي جهان هستند. رنگ آنها آنقدر شفاف است كه با وجود ناخالصيهاي درونشان همچنان دلپذير است.«

بهترين زمرد جهان در كلمبيا استخراج ميگردد و اما باز داراي ناخالصي است و اين نشان دهندة كمياب بودن زمرد خالص است. چگونه ممكن است ابوريحان آن همه زمرد خالص پيدا نموده، در كف قفس فرش و طوقي از زمرد درست كرده باشد و بر گردن افعي بيندازد؟ اين نكته بيانگر آن است كه به احتمال زياد، زمردهايي كه ابوريحان مورد آزمايش قرار داده است، خالص نبودهاند. به نظر ميرسد كه ميان خالص بودن زمرد و جهت طول موج ارسالي از آن رابطهاي وجود دارد كه همان سبب كوري چشم افعي ميشود

اسحق کنعانی Eshaghkanani88@gmail.com

پایگاه خبری میرزا کوچک نیوز: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

  1. نازنین

    با سلام
    عالییی بود
    تشکر

  2. رزا

    چقدر جالب
    بود مطالب

  3. پویا

    بسیار عالی
    احسنت

  4. راحی

    با سلام یلی عالی بود
    سپاس

  5. هورا

    با سلام
    چه جالب نمیدونستم برای درمان هم مناسب
    تشکر اقای کنعانی
    اموزنده بود خیلی

  6. مینا

    سلام عالی بود
    میشه مقاله سنگ فیروزه بفرستید

  7. مانی

    سلام
    بسیار عالی بود و من مقالاتون دنبال میکنم
    چون خودم تو سنگ هستم
    خیلی عالی بود
    اگه راجب سنگ فیروزه اطلاعات دارید بفرستید
    تشکر

  8. مانی

    سلام
    بسیار عالی بود و من مقالاتون دنبال میکنم
    چون خودم تو کار سنگ هستم
    خیلی عالی بود
    اگه راجب سنگ فیروزه اطلاعات دارید بفرستید
    تشکر

  9. بهمن

    بسیار عالی بود
    خیلی جالب بود احسنت

  10. مهین

    با سلام بسیار عالی بود جناب کنعانی
    موفق باشید

  11. مهدی

    با سلام عالی بود اقای کنعانی
    لطفا راجب سنگ فیروز هم مطالب بفرستید
    سپاس

  12. سیکنه

    با سلام
    عالی بود چه جالب خواص درمانی
    اقای کنعانی
    میشه زحمت بکشید راجب سنگ فیروز مقاله بفرستید
    عالی میشه

  13. راستین

    با سلام
    بسیار عالی بود بهره بردم مفید بود
    و پر محتوا چون من خودم تو کار سنگ هستم
    میشه راجب سنگ فیروزه هم مطلب جذاب بفرستید
    جناب کنعانی

  14. سونیا

    سلام خیلی عالی بود واقعا خواص درمانی اش نمیدونستم
    خیلی برام جالب بود
    راجب سنگ فیروزه برامون مطالب بفرستید جناب کنعانی
    چون منابع در این زمینه کم هست
    اگه لطف بفرمایید راجب سنگ فیروزه مقاله بفرستید استفاده خواهیم کرد
    تشکر

  15. آزاده

    بسیار عالی
    سنگ فیروزه مقاله بفرستید اطلاعات کم
    مرسی

  16. تارا

    با درود خدمت جناب آقاب کنعانیپ
    بسیار عالی بود
    درود بر شما
    لطفا مقاله سنگ فیروز هم بفرستید
    ما بهرمند شویم
    با تشکر

  17. تارا

    با درود خدمت جناب آقاب کنعانی
    بسیار عالی بود
    درود بر شما
    لطفا مقاله سنگ فیروز هم بفرستید
    ما بهرمند شویم
    با تشکر

  18. تارا

    باعرض سلام جناب آقاب کنعانی
    بسیار عالی بود
    درود بر شما
    لطفا مقاله سنگ فیروز هم بفرستید
    ما بهرمند شویم
    با تشکر

  19. هستی

    با سلام
    خیلی عالی بود کلی اطلاعاتم اضافه شد
    سنگ فیروزه هم شنیدم مطلب زیبا داره
    بی زحمت سنگ فیروزه هم بفرستید مطلب ببینیم چی که دوستان تاکید دارند
    جناب هی تاکید بر سنگ فیروزه میشه
    منمون

  20. علی محمد

    با سلام عالی بود
    حالا سنگ فیروزه چقدر مخاطب داره
    بفرستید اقای کنعانی من استفاده کنیم از مطالب

  21. آزاده

    سلام مطالب جالب بود
    حالا سنگ فیروزه چه مطالب کلیدی داره که تاکید میشه اقای کنعانی مقاله سنگ فیروزه را لطفا برامون بزارید
    خوشحال میشیم استفاده بشه
    سپاس
    ازاده

  22. غزال

    با سلام عرض ادب و احترام
    کلی مطلب یاد گرفتم عالی بود مخصوصا خواص درمانی
    جریان سنگ فیروز چی هی تاکید دارند
    بفرستید اطلاعاتون اضافه بشه
    سپاس

  23. نازیلا

    با سلام تبریک سال نو
    بسیار عالی بود کلی مطلب یاد گرفتم
    تشکر اقای کنعانی بابت اطلاعات مفید
    بی زحمت سنگ فیروزه را هم برامون بزارید استفاده کنیم

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.