×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
پاسخ‌های انتخاباتی سخنگوی دولت به خبرنگاران

سخنگوی دولت با بیان اینکه بودجه سال ۹۵ به میزان ۹۶ درصد تحقق یافت گفت:‌ سال ۹۵ به لحاظ ترکیب منابع و مصارف بودجه سال بسیار خوبی بود.

به گزارش میرزا کوچک نیوز به نقل از ایسنا محمد باقر نوبخت امروز در اولین نشست خبری خود در سال جدید با تشریح اقدامات دولت در سال گذشته اظهار کرد: در بودجه سال ۹۵ بالغ بر ۲۹۴ هزار میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که بر اساس گزارش مقدماتی خزانه حدود ۲۸۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۶ درصد بودجه تحقق یافته است.البته این نه به معنای کسری بودجه بلکه به معنای عدم تحقق بودجه است.

وی در ادامه افزود: از ۲۹۴ هزار میلیارد تومان، ۱۵۷ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدها بود که از این رقم ۱۴۸ هزار میلیارد تومان (۹۴ درصد ) ، ۷۹ هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی های سرمایه ای پیش بینی شده بود که ۷۴ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت. ( ۹۴ درصد ) و از ۵۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی برای واگذاری دارای‌هایی مالی ، ۶۰ هزار میلیارد تومان محقق شد.

نوبخت همچنین گفت:‌سال ۹۵ بدون کسری به پایان رسید و به اندازه درآمدها مصارف داشتیم. البته به پروژه هایی که باید در سال ۹۵ به پایان می رسید بیش از ۱۰۰ در صد اعتبار داده ایم. تاپایان سال نیز ۱۷۰ طرح و پروژه را افتتاح خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در ادامه خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ ، ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل دادیم،۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانک های دولت افزودیم. ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمان کاران را پرداخت کردیم. هزار میلیارد تومان به مسکن مهر و هزار میلیارد تومان به بنیاد مسکن و بنیاد شهید، ۴۰۰ میلیارد تومان به آموزش عالی کمک کردیم. دو هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگان فرهنگی را پرداخت کردیم و دو هزار و ۵۰۰  میلیارد تومان به شهرداری ها کمک کردیم. در مجموع ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کردیم.

نوبخت در ادامه درباره برنامه های دولت در سال ۹۶ اظهار کرد: بسته های رونق تولید و اشتغال را طراحی کردیم که این طرح در حال بررسی  و تصویب است  بر اساس این طرح وظایف هر دستگاه در ایجاد اشتغال را مشخص کرده و در واقع تقسیم کار کرده ایم. این بسته شامل پنج حوزه ارتقای توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه گذاری، جذب و توسعه و تعمیق تکنولوژی ، تجارت خارجی و اشتغال و توانمندسازی نیروی کار می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: همچنین سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان در نظر گرفته ایم و تا هفته معلم نیز پاداش بازنشستگی فرهنگیانی که در سال ۹۵ بازنشست شده اند را پرداخت می کنیم.همچنین حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی انجام می‌شود هر چند این افزایش ها انجام نشده اما آیین نامه های اجرایی آن در حال تدوین است و از اول فروردین ماه محاسبه خواهد شد .

در ادامه این نشست نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان ارائه گزارش حادثه ساختمان پلاسکو گفت:‌ این گزارش هنوز آماده نشده و هر وقت آماده شد حتما اطلاع رسانی می‌شود.

وی همچنین درباره جایگزینی شبکه اجتماعی تلگرام با یک شبکه دیگر  گفت: من از این موضوع بی اطلاع ام و دولت چنین قراری نداشته است و فکر نمی کنم درست باشد.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا آقای جهانگیری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری استعفاء خواهد داد؟ تصریح کرد: اگر هم قرار باشد ایشان بیایند نیازی به استعفاء ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از دولت قرار است کسی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؟ اظهار کرد: ما یک رئیس داریم و همه دنبال رئیس خود هستیم که ان‌شاء‌الله در انتخابات ثبت نام می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت های انتخاباتی محمد شریعت‌مداری و اینکه آیا وی برای ریاست ستاد انتخابات روحانی استعفا داده است؟ تصریح کرد: ابتدا باید رئیس‌جمهور ثبت نام کند، سپس ستادی تشکیل شود و رئیس آن مشخص شود تا کنون ستادی تشکیل نشده اما به هر رئیس ستاد انتخابات باید حتما در چارچوب قانون عمل کند.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان برای حج تمتع پرسید گفت:‌ خواسته های ما از جمله تامین کرامات و سلامت زائران  ایرانی توسط دولت عربستان پذیرفته شده است. من به سازمان حج و زیارت می گویم که جزئیات بیشتر را تا جایی که لازم است  اعلام کند.

در ادامه این نشست خبرنگاری از نوبخت درباره دلایل وارونه نمایی دستاوردهای دولت در برخی تریبون های عمومی پرسید ، که نوبخت گفت:‌ رسانه هایی که از اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند بهتر است از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه دعوت کنند تا به موضوعات اقتصادی یک جانبه پرداخته نشود. برخی فرصت دارند القای شبهه کنند اما فرصت برای بیان دستاوردهای دولت فراهم نیست. رشد اقتصادی کشور از منفی ۶/۸ درصد به مثبت هفت رسیده است اما این دستاوردها تخریب می‌شود و از چند نفر سوال می‌شود که آیا شما تاثیر رشد اقتصادی را در خانواده های خود احساس کرده اید؟ آن‌ها باید از گندم کاران سوال کنند که تاثیر رشد اقتصادی را احساس کرده اند یا از کارگرانی بپرسند که واحدهای تولیدی آن‌ها فعال شده است.

وی با بیان این که انتظار ما این است که نظارت و انصاف در بررسی عملکرد دولت بررسی شود تاکید کرد: ما ادعا نمی کنیم که وضع موجود ایده آل  است ما به مشکلات مردم واقف ایم و تلاش می کنیم این مشکلات را کم کنیم.

در ادامه خبرنگاری از نوبخت پرسید که آیا رئیس‌جمهور حاضر است با بقایی مناظره کند؟ که وی در پاسخ گفت:‌ حتما اگر لازم باشد یکی از کارشناسان برنامه و بودجه به سوالات جواب خواهد داد. حتی من خودم حاضرم مسئولیت را بر عهده بگیرم و به کارشناسان ماموریت بدهم تا به تمام سوالات نامزدهای انتخابات پاسخ بدهند. کارشناسان هم با احترام و مستدل پاسخ خواهند داد و اگر مایل باشند جلسات رو در رو برگزار شود و همزمان پخش شود. البته رئیس‌جمهور مشغله فراوانی دارد و نمی تواند به همه پاسخ بدهد  اما سازمان برنامه و بودجه خود را موظف می داند که از سوی دولت سخن بگوید البته بقایی هم باید به سوالات زیادی پاسخ گوید. اینکه می گویند یارانه ها را می خواهند چند برابر کنند، باید بیایند و بگویند منابع آن را از کجا می خواهند تامین کنند.

سخنگوی دولت درباره پیگیری های بازداشت مدیران کانال های تلگرامی گفت: این مسئله که فضای رسانه ای امنیتی شود موجب نگرانی دولت است. هر وقت گزارش این بازداشت ها نهایی شود آن را اعلام می کنیم.  رئیس‌جمهور تاثر و نگرانی خود را بابت این مسئله اعلام کرده اند.

نوبخت درباره پیش بینی خود از رشد اقتصادی و میزان تورم در سال ۹۶ گفت:‌پیش بینی ما رشد ۷/۷ درصدی و تورم ۷/۵ درصدی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قراردادهای نفتی تا کنون به امضا نرسیده است و آیا دولت در مورد این مسئله تحت فشار است تصریح کرد: مدل تنظیم قراردادهای نفتی نهایتا با فراز و فرودهایی به تائید رسید است وزارت نفت و شرکت های تابع آن هم این مدل را در اختیار دارند تا این قراردادها را اجرایی کنند. من به وزارت نفت اعلام می کنم تا آن‌ها تعداد قراردادهای منعقد شده را بیان کنند در این باره برخی نگرانی ها مطرح شد که منطقی بود و ما هم مدل قراردادها را اصلاح کردیم و این نگرانی ها رفع شد. اما نگرانی و دلواپسی یونیفرم رسمی یک گروه شده است و نمی توان آن را انکار کرد.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت جواب نامه های احمدی نژاد به رئیس‌جمهور را خواهد داد؟ اظهار کرد: من خبر دارم که احمدی نژاد نامه هایی به روسای جمهور برخی کشورها و از جمله رئیس‌جمهور کشورمان نوشته است اما از محتوای نامه وی به رئیس‌جمهور بی خبرم.

وی درباره انتقادهای احمدی نژاد در خوزستان نسبت به سیاست دولت درباره اختصاص یارانه به مردم اظهار کرد: دولت معتقد است برخی دهک ها نیازمند دریافت یارانه هستند در عین حال به دولت هم فشار می آورند که چرا یارانه کسانی که نیاز ندارند را حذف نمی کنید. ما به ۷۷ میلیون نفر در سال گذشته یارانه داده ایم . این اظهاراتی که بیان می‌شود چند پهلو است و اصلا سوال و انتقادی که مطرح می‌شود صحیح نیست.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.