×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
جدال نابرابر مشاغل مزاحم با مناطق مسکونی

عقربه های ساعت در تلاش هستند تا ششمین ساعت از شبانه روز را رونمایی کنند. خورشید در حال افشاندن طلایی آفتاب بر روی شهر است. اوستا یحیی کرکره مغازه را بالا می دهد و الوارها را آماده بُرش می کند. اره چوب‏بری را روشن و کار را آغاز می‏کند و این به معنای ساعت بیداری طبقات بالای مغازه و سایر همسایه‏‌های مجاور است!
در واقع ساعت بیدارباش واحدهای مسکونی مجاور، بستگی به میزان عجله و نوع سفارشات مشتریان اوستا یحیی دارد! صدای گوشخراش اره برقی، زوزه‏های ممتد رنده و سمباده برقی و تق‏تق اعصاب خرد کن چکش و منگنه برقی بخشی از مزاحمت‏های روزانه نجاری اتحاد در منطقه مسکونی می باشند و سد معبر در پیاده‏رو (که به کارگاه تابستانه اوستا یحیی تبدیل شده) و بوی رنگ و روغن جلا و پلی ‏اِستر از دیگر موارد آزاردهنده این کارگاه نجاری در قلب شهر به حساب می‏آیند.»
امروزه مزاحمت‏ها و گرفتاری‏هایی از این دست که مشاغل مزاحم برای ساکنان واحدهای مسکونی یا تجاری ایجاد می‏کنند، به یکی از دغدغه‏های اساسی شهروندان در شهر های کوچک و بزرگ تبدیل شده که در بسیاری مواقع هیچ راهکار مطمئنی برای مقابله با این معضل شبانه روزی نمی‏یابند.
پیگیری‏ها و اعتراضات نیز معمولا کارساز نیستند چرا که هنوز راهکار عملی برای اجرای قوانین و مقررات وضع شده در خصوص مشاغل مزاحم تدوین نشده است و اگر هم تدوین شده، هنوز در فاز اجرا قرار نگرفته است. در هنگام دریافت جواز نیز تنها چیزی که بدان توجه نمی شود مقوله ایجاد مزاحمت شغل مورد تقاضا برای افراد و ساکنین شهر است. در حقیقت برای دریافت جواز کسب ، آیتم‏هایی نظیر نیاز شهر، فاصله مشاغل مشابه، سر و صدا دار یا بو دار بودن شغل مورد نظر، مکان تاسیس مغازه، اِشغال پیاده‏رو، مساحت مغازه، امکان فعالیت در داخل مغازه، میزان آلودگی صوتی شغل درخواستی و … چندان مطرح نیست و شما نقداً می‏توانید هر مغازه‏ای را در هر جای شهر که صلاح بدانید تاسیس کنید!
مشاغل مزاحم کدامند؟
مشاغل مزاحم و آلاینده به شغل‏هایی اطلاق می‏شوند که به علت ایجاد سر و صدا (آلودگی صوتی)، آلاینده بودن (پخش دود و بوی رنگ و تینر، گرد و غبار، خاک اره، مواد زائد نظیر روغن سوخته، براده آهن و …) و اشغال بخش اعظم پیاده‏رو در هنگام کار، باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان واحدهای مسکونی و کسبه مغازه های مجاور و افراد عبوری از پیاده‏رو می‏شوند.

هر چند اکثر این شغل ها جزو مشاغل غیرمجاز محسوب نمی شوند ولی عمدتاً به دلیل نداشتن موقعیت مکانی مناسب، استقرار نامناسب و ناسازگار بودن با سایر مشاغل علاوه بر ایجاد مزاحمت‏های فیزیکی، روانی و اخلال در عبور و مرور برای شهروندان، بر مبلمان و سیمای ظاهری شهرها نیز اثرات نامطلوب می‏گذارند. از جمله این مشاغل می‏توان به آهنگری، جوشکاری، صافکاری، تراشکاری، جلوبندی، تعویض روغن، تعمیر انواع خودروهای بنزینی و گازوئیلی، تعمیر انواع موتورسیکلت و موتور چاه و سمپاش، نجاری، آلومینیم‏سازی، آپاراتی، سنگ‏فروشی، حجاری، نقاشی، مصالح‏فروشی، آهن‏فروشی، تخلیه بار تجاری، کارواش، پمپ بنزین، چوب‏بری، خرید و فروش ضایعات، تخمه شور کنی و … اشاره کرد.
زندگی با اعمال شاقه در مجاورت مشاغل مزاحم!
بدون شک ساکنان مجتمع‏های مسکونی و واحدهایی که در مجاورت این مشاغل مزاحم سکونت دارند، نوعی زندگی با اعمال شاقه را تجربه می‏کنند.
سر و صدای ناشی از کار در اکثر اوقات شبانه‏روز، پخش انواع آلاینده‏ها نظیر بوی بنزین، صدای اگزوز و دود خودروهای در حال تعمیر، پخش شدن ذرات رنگ یا بوی رنگ، تینر، روغن جلا، گرد و غبار، سر و صدای چکش‏کاری یا برش کاری و سایر آلودگی‏های صوتی، بصری و محیطی، علاوه بر مضرات جسمی و زیست‏محیطی، باعث بر هم خوردن آرامش روانی ساکنان این منازل مسکونی می‏شوند که باید از صبح زود تا پاسی از شب (حتی روزهای تعطیل) این شرایط زجرآور را تحمل کنند.
از دیگر تبعات نامناسب این مشاغل نوع پوشش و ادبیات برخی از صاحبان این کارگاه‏ها یا افرادی که در این مکان‏ها به کار اشتغال دارند، می‏باشد که در برخی موارد بدون توجه به سن و سال و موقعیت اجتماعی ساکنان محل یا همسایگانی در حال عبور هستند، از الفاظ ناشایست استفاده می‏کنند.
علاوه بر این به علت اشغال پیاده‏رو توسط بسیاری از صاحبان این مشاغل، مردم عادی نیز مجبور هستند برای عبور و مرور از خیابان استفاده کنند که تبعات و خطرات خاص خود را دارد.
دردمندانه اینکه ساکنان این واحدهای مسکونی هیچ راهکار قانونی و منطقی نیز برای حل مشکل خود نمی‏یابند و به ناچار باید فضای موجود را تحمل کنند و در بسیاری مواقع نیز مجبور به مهاجرت و ترک محل سکونت و نقل مکان به فضایی آرام تر می شوند.
قانون در مورد مشاغل مزاحم چه تدبیری اندیشیده است؟
هر چند قانون در مورد مشاغل مزاحم تدابیری اندیشیده است و ممانعت‏هایی در مورد تاسیس و تغییر مکان این مشاغل به عمل آورده ولی به نظر اجرای این موارد قانونی و تسریع در روند اجرایی آن نیاز به تدوین قوانین دیگری دارد.

الف: متن بند 20 ماده 55 قانون شهرداری
جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمام اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‏ها – کارگاه‏ها – گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‏ها و دکان‏ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‏سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‏هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کنند یا تولید دود یا عفونت جلوگیری کند و در تخریب کوره‏های آجر و گچ و آهک‏پزی و خزینه گرمابه‏های عمومی که مخالف بهداشت است، اقدام کند و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‏های اماکن و کارخانه‏ها و وسائط نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد می‏کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری کند و هر گاه تاسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.
در ضمن اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف 10 روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند رای کمیسیون قطعی و لازم‏الاجرا است.
هرگاه رای کمیسیون مبنی بر تائید نظر شهرداری باشد و یا صاحب ملک به موقع اعتراض نکرده و یا در مهلت مقرر شخصا اقدام نکند شهرداری به وسیله ماموران خود راسا اقدام خواهد کرد.
همانگونه که ملاحظه فرمودید صراحت‏های قانونی در مورد برخورد با مشاغل مزاحم وجود دارد ولی به دلایل گسترده از جمله پراکنش و فراوانی مشاغل مزاحم در سطح شهرها، اطاله روند اجرایی برخورد با مشاغل مزاحم، رعایت برخی مصالح فردی و اجتماعی، نبود بودجه و امکانات لازم برای ساماندهی مشاغل و ایجاد شهرک‏های تخصصی، عدم ثبات در مدیریت و ناهماهنگی بین ارگان‏ها و ادارات متولی این امر، برخورد جدی با صاحبان مشاغل مزاحم و انتقال آنها به خارج از شهر به کندی صورت می‏گیرد.
چاره کار چیست؟
قطع به یقین برخورد قهری و پلمپ واحدهای تجاری مزاحم چاره کار نیست چرا که در این صورت همه روزه تعداد زیادی از مغازه‏های شهرها به ورطه تعطیلی کشیده خواهند شد! بنابراین در وهله اول باید به صورت جدی و قاطع، صدور مجوز و پروانه کسب برای افرادی که متقاضی چنین مشاغلی در مناطق مسکونی هستند، متوقف شود.
در گام بعدی باید با ایجاد شهرک‏های تخصصی خودرویی، ساخت و ساز، نجاری، آهنگری و … در خارج شهرها زمینه انتقال تدریجی این مشاغل را فراهم کرد.
شاید حمایت از انبوه سازان، عدم دریافت عوارض از سازندگان مجتمع ها و شهرک های حرفه ای و مشاغل، اعطای وام‏های کم بهره جهت ساخت و یا خرید واحد های تجاری در مکان های یاد شده، تبلیغ و تشویق شهروندان به مراجعه به شهرک‏های تخصصی، ایجاد امکانات رفاهی و مالی در این شهرک‏ها، حذف یا کاهش عوارض سالیانه واحد‏های تجاری و … در تسریع انتقال این‏گونه مشاغل به شهرک‏های تخصصی مشاغل مختلف موثر باشد. امید است شهرداری ها نیز با حمایت از افرادی که قصد ورود به این مقوله را دارند، زمینه تسریع ساخت و ساز این مجتمع ها را فراهم سازند و یا با مشارکت بخش خصوصی در ساخت، گام های مثبتی در جهت بهسازی و پالایش شهرهای استان و انتقال مشاغل مزاحم به مکان های مناسب بردارند.

پایگاه خبری میرزا کوچک نیوز: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.