×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
مرحمی بر زخم‌ های روستای محروم شاخ‌ کوپال خوزستان

به گزارش میرزا کوچک نیوز به نقل از شبستان/گیلان:قبل از فراررسیدن ایام نوروز اکثر خانواده‌ها برای رفتن به مسافرت خود را آماده می‌کنند و در ایام نوروز هم عده‌ای به سفر و عده ای دیگر به دید و بازدید و گشت و گذار در دامن طبیعت می‌پردازند.

 ما هنوز هم در گوشه و کنار شهر جوانانی دغدغه‌مند و کم ادعا پیدا می‌شوند که برای شاد کردن دلی به نقاط محروم و خارج از استان خود آن هم در ایام نوروز سفر کنند، جوانانی که با دستان مهربان خود به کمک مردمان تنگدست اما گشاده‌رو می‌روند.

 چندروز مانده به تحویل سال نو، جوانان غیور گیلانی ساک‌های خود را بستند و در قالب اردوی جهادی «یسری» به منطقه محروم خوزستان در روستای «شاخ کوپال» حاضر شدند تا طعم خوشی و شادی را به مردمان این روستا در این ایام سال هدیه دهند، این روستا با وجود محرومیت، دارای مردمانی خون گرم و مهربان بود که با زبان شیرین عربی و با قلب‌های مهربان به مدت 8 روز میزبان گروه جهادی« یسری» بودند.

 جوانان با الگوبرداری از رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس که برای جهاد در راه خدا جان خود را فدا کردند، اینک جهادی متفاوت و از رنگ و بویی دیگر که دارای ارزشی متفات تر است را رقم زدند.

 جهادی که جهادگران یسری از خود نشان دادند ناخوداگاه ما را به یاد دلاورمردی‌های جوانان دهه شصت انداخت که بدون هرگونه ادعایی و فقط برای رسیدن به خدای بزرگ در ذهن ها ماندگار شدند.

اردوی جهادی «یسری» همچون دیگر اردوهای جهادی توسط جوانان انقلابی استان گیلان بنابر منویات مقام معظم رهبری به شکوفایی رسیده و تبدیل به جبهه‌هایی از جبهه‌های انقلاب شده که در آن نمایان شدن اخلاص جوانان، سازندگی نقاط محروم کشور و خودسازی را رقم می‌زند.

 اردوی جهادی برای هر فردی تعریفی خاص دارد یکی آن را آمیزه‌ای از مهر، ایمان، عشق و برای خدمت رسانی به همنوع در مناطق محروم می‌بیند و دیگری آن را آزمونی برای سنجش خود دیده که ببیند چقدر می‌تواند در برابر ناملایمات از نفس خود مایه بگذارد، در این راستا با چند تن از جهادگران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم؛

 خودسازی و خودباوری از اهداف اردوهای جهادی/توزیع 300 بسته غذایی بین نیازمندان گیلانی

رضا بحری، مسئول گروه جهادی یسری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه خودسازی و خودباوری از اهداف اردوهای جهادی است، اظهار داشت: گروه جهادی یسری گیلان حدود یکسال است که فعالیت خود را آغاز کرده و نخستین دوره اردوی جهادی را اسفند 95 برگزار کرد.

 وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که شرکت در اردوهای جهادی موجب آشنایی با متن مردم و مشکلات و معضلات جامعه می شود، افزود: به دلیل اینکه اکثر جهادگران را جوانان تشکیل می‌دهند در این راستا اردوهای جهادی بهترین بستر برای تربیت مدیران انقلابی است.

مسئول گروه جهادی یسری گیلان با بیان اینکه برگزاری اردوهای جهادی یسری مختص به اوقات خاصی از سال نیست و در طول سال انجام می‌شود، گفت: این گروه علاوه بر محرومیت زدایی و اردوهای جهادی در راستای دستگیری از محرومین هم قدم برداشته است.

بحری با اشاره به اینکه به مناسبت عید نوروز 300 بسته غذایی با مساعدت خیرین بین نیازمندان گیلان توزیع شد، تصریح کرد: بیش از 55 نفر از جوانان گیلانی از 26 اسفند 95 تا سوم فرودین 96 در روستای محروم شاخ کوپال خوزستان در قالب اردوهای جهادی حضور داشتند.

 وی با بیان اینکه در اردوی جهادی مذکور 21 پروژه در 9 منزل انجام شد، خاطرنشان کرد: بازسازی منازل مسکونی، رنگ آمیزی و احداث یک دستگاه منزل و اهدای لباس به نیازمندان و انجام کارهای فرهنگی توسط بانوان جهادگر از دیگر فعالیت‌های این گروه در روستای شاخ کوپال بود.

 مسئول گروه جهادی یسری گیلان، یکی از رسالتهای مهم گروه جهادی یسری را فرهنگسازی و ترویج روحیه جهادی در جامعه دانست و اظهار داشت: ما در سختیها جهاد با نفس میکنیم و این جهاد، جهاد اکبر است و در کنار این جهاد خدمات نیز به مردم ارائه میشود.

 بحری با بیان اینکه در حال شناسایی مناطق محروم گیلان در بخش تالش و اشکورات هستیم، افزود: گروه جهادی یسری از خیرین استان دعوت به عمل می‌ آورد تا مساعدت‌های لازم را برای محرومینت‌زدایی و فقرزدایی جامعه داشته باشند.

 بستر تبلیغاتی، رسانه‌ای و امکانات برای حضور جوانان در اردوهای جهادی بیشتر فراهم شود

محمدجواد اکبریان، یکی از جوانان جهادگر گروه یسری گیلان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های نسل ما دِین نسبت به شهدا و کشور است که نتوانسته‌ایم به خوبی حق مطلب را ادا کنیم، اظهار داشت: امروزه یکی از روزنه‌هایی که بتوانیم راه شهدا را ادامه دهیم اردوهای جهادی است.

 وی، هدف از آمدن به اردوهای جهادی را دل کندن از خود و وصل شدن به شهدا، امام شهدا و انقلاب دانست و افزود: همه ما از لذایذ دنیوی دل کنده‌ایم و به جایی آمده‌ایم تا برای مردمان آنجا مفید واقع باشیم.

این جوان جهادگر گروه یسری گیلان با بیان اینکه تا کنون در چندین دوره از اردوهای جهادی حضور داشته اما با اردوی جهادی یسری گیلان برای نخستین بار است که همسفر شده، گفت: روستا شاخ کوپال از زمانی که به وجود آمده تا کنون کوچکترین تغییراتی را نمی‌شود در آن متصور شد و از لحاظ محرومیتی مردم آن در مضیقه هستند.

 اکبریان با بیان اینکه صوت و تصویر نمی‌تواند درصد محرومیت روستای شاخ کوپال را نشان دهد، تصریح کرد: ما که از شهر به این روستا آمده‌‌ایم از نزدیک محرومیت‌های آن را حس کردیم و باید افراد در این فضا حضور داشته باشند و زندگی مردمان آنجا را ببینند تا متوجه درصد بالای محرومیت روستا شوند.

 وی با اشاره به اینکه باید جوانان را با اردوهای جهادی آشنا کنیم، خاطرنشان کرد: جوانان باید بدانند لذت‌های اصلی را باید در مسیری غیر از مسیر مادی دنبال کنند و ما باید برای جذب جوانان به ادروهای جهادی زمینه‌سازی درستی داشته باشیم.

 این جوان جهادگر گروه یسری گیلان با اشاره به اینکه باید بستر تبلیغاتی، رسانه‌ای و امکانات برای حضور جوانان در اردوهای جهادی بیشتر فراهم شود، اظهار داشت: مسئولان باید همت جهادی کنند و امکانات بیشتری دراختیار گروه‌های جهادی قرار دهند.

 اکبریان با تاکید بر اینکه گروه جهادی یسری با تلاش و همت خالصانه جوانان گیلانی راه‌اندازی شده و دست شهدا پشتیبان بچه‌ها بوده است، افزود: همه برنامه‌های این اردو شهدایی برنامه ریزی شد و دست شهدا بود که دست ما را گرفت و با وجود اینکه نخستین اردوی جهادی یسری به مناطق محروم بود اما کارها و برنامه‌ها بسیار خوب پیش رفت.

 جهاد در راه خدا برای خروج از ظلمت به سوی نور ولایت خداوند متعال است

مائده فلاحتکار ضیابری، یکی دیگر از جهادگران گروه یسری با بیان اینکه نخستین هدفم از آمدن به اردوی جهادی خودسازی است، گفت: شهید آوینی می‌گوید؛ شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت مقدمه‌ جهاد في سبيل الله است. هجرت، هجرت از سنگيني‌هاست و جاذبه‌هايي كه تو را به خاك مي‌چسباند. چكمه‌هايت را بپوش، ره‌توشه‌ات را بردار و هجرت كن

وی با بیان اینکه با حضور در اردوی جهادی آموختم که چگونه باید از مادیات به سوی معنویات هجرت کنم، تصریح کرد: وقتی در روستای محروم شاخ کوپال حضور پیدا کردم در وهله اول به ذهنم این موضوع تداعی شد که چگونه باید بیش از یک هفته در آنجا سر کنم.

 این جهادگر گروه یسری با اشاره به اینکه نبود امکانات در لحظات اولیه حضور در روستا، بسیار مشکل به نظر می‌رسید، خاطرنشان کرد: اما با گذشت فقط چندساعت از حضور در روستا و آشنا شدن با مردم خون گرم و شیرین زبان آنجا، تمام نگرانی‌هایمان به شادی مبدل شد.

 فلاحتکار اظهار داشت: بازی با کودکان و هم صحبت شدن با بانوان روستایی و چشیدن طعم زندگی ساده و بی‌آلایش یک آرامش خاصی را به ما می‌داد که در هیچ کجای این دنیای مادی نمی‌توان آن را تجربه کرد.

 وی افزود: جهاد در راه خدا به عنوان ابزاری برای خروج از ظلمت و تاریکی به سوی نور ولایت خداوند متعال است و می‌توان گفت که جهاد وسیله‌ای برای امتحان ایمان مؤمنین است.

 این جهادگر گروه یسری با بیان اینکه انجام فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری جشن میلاد کوثر و هم بازی شدن با کودکان روستا از جمله فعالیت‌هایی بود که توسط خواهران انجام شد، گفت:  بچه های روستا با بچه‌های جهادی دوست شده و حتی پیشنهاد بازی هم به ما می دادند و خودشان یک گروه و بچه های جهادی هم یک گروه می شدیم البته اکثر اوقات ما جهادی ها شکست می خوردیم.

 فلاحتکار تصریح کرد: دل کندن از مردمان خون گرم روستای شاخ کوپال برای ما به قدری سخت است که ثانیه ثانیه خود را با خاطرات آنها مرور می‌کنیم و دلتنگی‌هایمان را فقط در قالب یک کامنت و یا یک دل نوشته در فضاهای مجازی به ثبت می‌رسانیم.

 جوانان با حرکت‌های جهادی باید حکومت اسلامی را الگو کنند

مریم کوثری، یکی دیگر از جهادگران گروه یسری با بیان اینکه هر میزان از انسان‌ها فاصله می‌گیریم دغدغه و کنشمان کمتر می‌شود، اما زمانی به کمال می رسیم که کنار همنوعانمان به فعالیت بپردازیم، اظهار داشت: گاهی هدف ها بزرگتر از خواسته هاست و هدف باید خدایی باشد.

 وی با بیان اینکه برخی از مسئولان با کارهایشان دین ما را زیر سوال می‌برند، گفت: حکومت ما یک حکومت اسلامی است و وقتی یکی از بیرون  گود به این حکومت نگاه می‌کند ریز ریز مسائل را زیرنظر می‌گیرد و ما که مدعی هستیم جامعه اسلامی باید الگو قرار بگیرد، باعملکرد کنونی این هدف کاملا دست نیافتنی است.

این جهادگر گروه یسری با بیان اینکه برخی از رفتارها باعث می‌شود تا جوانان دین گریز شوند و نمی‌دانند که نباید دین را در شخص جستجو کرد، افزود: وقتی می‌بینیم مسئولان کاری انجام نمی‌دهند جوانان خودشان باید دست به کار شوند و حرکت جهادی انجام دهند .

 کوثری با بیان اینکه حکومت اسلامی را که خیلی‌ها نمی‌خواهند به حکومت امام زمان(عج) برسد، ما جوانان باید با همت و تلاش به آنجا برسانیم، گفت: باید با تلاش در جامعه و حضور در اردوهای جهادی زمینه ظهور را فراهم کنیم.

 وی با بیان اینکه باید سعی کنیم فقر را از بین ببریم، زیرا به گفته رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فقر از هر دری وارد شود دین از در دیگر خارج می‌شود تصریح کرد: به گفته شهید خرازی؛ اگر کاری برای رضای خدا انجام می‌شود نیازی به گفتنش نیست، اما ما کارها و فعالیت‌هایمان را می‌گوییم تا نوعی فرهنگ سازی برای دیگران شود.

 گفتنی است؛ اردوهای جهادی مقصدشان محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار است تا با ساخت و ساز و آبادانی درمناطق کم برخوردار محرومیت‌ها را بزدایند وخوشبختانه چند سالی است که اردوهای جهادی رنگ و بوی بیشتری گرفته ود راین راستا گروه جهادی یسری فعالیت خود را به خوبی آغاز کرده و جوانان زیادی را جذب نموده است.

.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.