×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
کتابت قرآن برای اولین بار در گیلان

quran

مدرس انجمن خوشنویسان گیلان از کتابت قرآن برای اولین بار در استان خبر داد و گفت: یک سال و نیم است که کتابت قرآن را به خط نسخ شروع کرده‌ام و تاکنون نگارش ۱۳ جزء اول به نسخ ایرانی به پایان رسیده است.

احمد قربانی، مدرس انجمن خوشنویسان گیلان  اظهار کرد: 20 سالی است که در حوزه هنر خوشنویسی قرآن فعالیت می‌کنم و رشته تخصصی‌ام نقش ثلث قرآنی است.

وی افزود: پس از گذراندن دوره نستعلیق، رشته نقش ثلث را به‌صورت تخصصی دنبال کردم؛ با اینکه رشته تحصیلی من در دوران دبیرستان تجربی بود، اما به دلیل علاقه‌ای که به هنر خوشنویسی قرآن داشتم، در این زمینه ورود کردم و از سن 27 سالگی به‌صورت حرفه‌ای خوشنویسی قرآن انجام می‌دهم و تا قبل از آن فقط به‌صورت تفریحی خوشنویسی می‌کردم.

قربانی گفت: در حال حاضر دوره‌ خوشنویسی ممتاز را تدریس می‌کنم؛ البته شغل اصلی من چیز دیگری است و صرفا از روی علاقه‌ای که دارم، خوشنویسی می‌کنم و آموزش می‌دهم.

مدرس انجمن خوشنویسان گیلان ادامه داد: خوشنویسی قرآن را نزد اساتیدی چون خوشبخت، نژاد تولمی و سهیل لطفی در استان فراگرفتم و دوره تخصصی نگارش خط ثلث را نزد استاد فاضلی مقدم در تهران آموختم؛ همچنین، دوره نگارش خط نثر قرآنی را نزد استاد خزایی در تهران آموختم و همچنان برای فراگیری بیشتر خط نثر نزد ایشان، ماهی یک‌بار به تهران می‌روم.

وی با بیان اینکه همیشه از دوران جوانی آرزویم این بود که بتوانم یک قران را نگارش کنم، تصریح کرد: خوشبختانه پس از 20 سال این آرزو به مرحله تحقق نزدیک شده است؛ زیرا به مدت یک سال و نیم است که کتابت قرآن را به خط نثر شروع کرده‌ام؛ در گیلان به‌عنوان اولین نفر افتخار دارم که کار کتابت قرآن را انجام دهم، خطش هم به نسخ ایرانی است و مختص به ایرانی‌هاست.

قربانی ادامه داد: پیشنهاد کتابت قرآن از سوی سازمان مرکز نشر قرآن تهران مطرح شد، چون کلاس‌هایی که در تهران می‌گذرانیم تحت نظر این سازمان است؛ لذا با پیشنهاد آنها، من و تعدادی از دوستان در استان‌های دیگر شروع به این کار کردیم که از نظر نوع علامتگذاری، شیوه جدیدی است.

مدرس خوشنویسی قرآن اضافه کرد: تاکنون طی یک سال و نیمی که گذشته، نگارش 13 جزء اول به پایان رسیده و ان‌شاءالله تا یکسال دیگر به اتمام می‌رسد و قابل عرضه می‌شود. خدا را شاکرم که به عنوان اولین خوشنویس قرآن در استان این افتخار نصیب بنده شده است.

وی بیان کرد: معمولاً خوشنویسی‌هایم را شبانه انجام می‌دهم و تمام فکر و ذهنم بر روی کار متمرکز می‌شود؛ به‌طوری که متوجه گذر زمان نمی‌شوم و در کل حس عجیب و نابی دارد.

قربانی در مورد برگزاری نمایشگاه‌های خوشنویسی قرآنی گفت: طی چند سال اخیر یک نمایشگاه انفرادی و سه نمایشگاه گروهی در رشت برگزار کردم. در جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی حضور داشتم و سه مقام اول استانی و دو مقام کشوری دارم. موضوعات نمایشگاه با خودمان است، چون تخصص ما خطوط قرآنی است؛ لذا ایجاب می‌کند تا از آیات و روایات قرآنی در نگارش برای نمایشگاه‌ها استفاده کنیم.

مدرس انجمن خوشنویسان گیلان با تأکید بر اینکه هنر خوشنویسی، هنر ذاتی و خدادادی است، بیان کرد: به نظرم هر هنری که در درون فردی قرار دارد، یک موهبت الهی است که باید توسط آن فرد ترویج یابد. خداوند عنایت داشته که آن هنر را در آن فرد قرار داده و استعدادی است که باید قدر آن را بداند. عده‌ای از این استعداد استفاده می‌کنند و پرورش می‌دهند و به تعالی می‌رسند و برخی هم نمی‌توانند بنا بر مشکلاتی که دارند آن را به ظهور برسانند.

وی با اشاره به اینکه اکثر هنرها آرامش‌بخش هستند، اضافه کرد: افراد اگر استعداد و علاقه به هنر خوشنویسی دارند، حتما به دنبال فراگیری آن بروند؛ چون یک آرامش روحی به آنها می‌دهد که قابل مقایسه با هیچ چیزی نیست؛ گاهی اوقات برای اینکه از این فضای زندگی ماشینی دور شوم، پناه به خوشنویسی می‌برم یا به آموزشگاه خوشنویسی می‌روم.

قربانی تصریح کرد: ورود بازی‌های کامپیوتری به پرورش استعداد درونی افراد ضربه زد؛ قبل از اختراع کامپیوتر، هنر خوشنویسی جایگاه والایی داشت و خیلی از افراد مشتاقانه در کلاس‌های خوشنویسی حاضر می‌شدند؛ اما از زمانی که کامپیوتر آمد، کلاس‌ها رفته رفته خلوت شد. جدیدا با وجود شبکه‌های اجتماعی، وضعیت فراگیری دوره‌های هنری بدتر شده؛ زیرا استقبال از فراگیری هنرها کم شده است.

مدرس انجمن خوشنویسان گیلان بیان کرد: به جوانان توصیه می‌کنم آرامش را در فراگیری هر هنری که دوست دارند، بیابند، چون شبکه‌های مجازی حاصلی جز تلف کردن عمر گران ندارد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.