- نویسنده : عباس احمدزاده
- ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
- کد خبر 7199
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /


بنا بر اعلام رسمی سایت CareerBuilder، مدیران مسئولِ استخدام برای هر موقعیت شغلی، به طور متوسط 75 رزومه دریافت می کنند. آنها برای بررسی تمام رزومهها وقت کافی ندارند. بررسی اولیه هر رزومه به طور میانگین 6 ثانیه زمان می برد تا مسئولین متوجه شوند آیا رزومه ارزش بررسی بیشتر را دارد یا نه. اگر میخواهید رزومهی شما در مرحلهی اولیه تائید شود، از 29 مورد در رزومهی خود اجتناب کنید. با یوکن همراه باشید.
هدف از ارسال رزومه
وقتی درخواست استخدام می دهید، کاملاً مشخص است به دنبال شغل هستید. مگر آنکه در موقعیت خاصی باشید، مانند مواقعی که می خواهید زمینهی فعالیت خود را تغییر دهید. در این صورت ارائهی شرحی کوتاه می تواند بسیار مفید باشد. پس نیاز نیست در رزومه ی خود هدف از ارسال را بیان کنید.
شرح تجربیات کاری غیرمربوط
شاید قبلاً به عنوان یک آشپز کار کرده باشید یا در دوران دبیرستان سابقهی کار آشپزی داشتهاید، اما وقتی در حال نوشتن رزومه هستید باید از بیان این موارد خودداری کنید، مگر اینکه شغلی که به دنبال استخدامش هستید به آشپزی مربوط باشد. آلیسا گیلبرد (Alyssa Gelbard)، متخصص مشاغل و مؤسس شرکت مشاورهی شغلی Resume Strategists می گوید: سوابق شغلی قبلی ممکن است هیچ ارتباطی به شغل مورد درخواست شما نداشته باشد اما می تواند توانایی یا مهارت بالای شما را نشان دهد که به شغل فعلی مرتبط است. پس تنها مواردی را به رزومهی خود اضافه کنید که مهارتهای مرتبط به شغل مورد درخواست شما را معرفی می کند.
بیان موارد شخصی
نیاز نیست موارد شخصی از جمله وضعیت تاهل، کد ملی، گرایش مذهبی را در رزومهی خود عنوان کنید. شاید این موارد در گذشته الزامی بودند اما اکنون هیچ لزومی ندارد در رزومه شما بیان شوند.
سرگرمی و تفریحات
قطعاً برای کارفرما اصلاً مهم نیست شما چطور خود را سرگرم می کنید. وقتی این سرگرمیها هیچ ارتباطی به شغل درخواستیتان ندارد، از وارد کردن آن در رزومه خودداری کنید، زیرا تنها وقت خود تلف می کنید.
بیان دروغهای واضح
در تحقیقی از 2000 نفر از مسئولین ارشد استخدام خواسته شد اشتباهات به یادماندنی درخواست دهندگان استخدام را در رزومهها پیدا کنند، دروغهای افراد از مواردی بود که به آن اشاره شد. یک نفر ادعا کرد مدیرعامل قبلی شرکتی بود که اکنون برای استخدام در آن، رزومه داده است. فرد دیگری گفته بود برندهی جایزهی نوبل شده و دیگری ادعا کرد در دانشگاهی تحصیل کرده که اصلاً وجود نداشت.
رزماری هافنر (Rosemary Haefner)، مدیر منابع انسانی در یک موسسهی کاریابی، می گوید: “افراد برای جبران ضعفهای خود این دروغها را می گویند. این دروغها تلاشهای گمراه کننده افراد است که به خاطر نداشتن ویژگیهای کیفی لازم برای شغل درخواستی بیان می شوند.” او پیشنهاد می دهد متقاضیان به جای این کار روی مهارتهای خود تمرکز کنند.
هافنر اعتقاد دارد مسئولین استخدام بسیار رئوفتر از آن چیزی هستند که متقاضیان تصور می کنند. در یک نظرسنجی از کارفرمایان، 42 درصد آنها گفتند اگر یک متقاضی، تنها سه ویژگی از پنج ویژگی مدنظرشان را داشته باشند، او را استخدام خواهند کرد.
سن
کارترین جوئل (Catherine Jewell)، نویسندهی کتاب “رزومهی جدید، شغل جدید” می گوید: اگر نمی خواهید به خاطر سنتان یک موقعیت شغلی را از دست بدهید، در رزومهی خود از نوشتن تاریخ فارغالتحصیلی خودداری کنید.”
نوشتن توضیحات اضافه
جِی. تی اُدانل (J.T. O’Donnell)، متخصص کسب و کار ، حذف کردن حاشیههای صفحه برای اینکه بتوانید همه چیز را در یک صفحه جای بدهید، اشتباه بزرگی است. به پیشنهاد این متخصص، در رزومهی خود باید از فضای خالی زیاد و حاشیهی عریض استفاده شود.
بیان خاطرات
گیلبرد می گوید نیاز نیست در رزومهی خود از مسافرتهایی که رفتهاید یا درباره همسرتان بنویسید. این کار در برخی کشورها مرسوم است اما در کشور ما چندان کار جالبی نیست.
معرفی افرادی که شما را تائید می کنند
اگر مدیر استخدام بخواهد درباره شما از کسی پرس و جو کند، خودش از شما درخواست می کند مشخصات آنها را بگویید. پس شما فرصت دارید به آنها خبر دهید کارفرما آیندهتان با آنها تماس خواهد گرفت. با نوشتن این سطر در رزومه، تنها فضای رزومهتان را هدر دادهاید.
استفاده از فرمت نامناسب
آماندا آگوستین (Amanda Augustine)، متخصص مشاغل مدیریتی می گوید، فرمت رزومه بهاندازهی خود محتوا اهمیت دارد. به عقیدهی او، فرمت رزومه باید طوری باشد که مدیر استخدام بتواند به راحتی رزومه را بخواند و مهارتهای فرد و اهداف شغلی را تشخیص دهد. وقتی از یک فرمت استفاده کردید تا پایان رزومه از همان فرمت استفاده کنید. برای مثال، اگر برای نوشتن تاریخ از فرمت روز/ماه/سال استفاده کردید، در تمام رزومه باید از همین فرمت استفاده کنید.
استفاده از ضمایر شخصی
تینا نیکلای (Tina Nicolai)، متخصص مشاغل و مدیر یک موسسهی کاریابی، معتقد است در رزومه نباید از کلماتی چون “من”، “مال من”، “او” یا “برای من” استفاده شود. نیازی نیست از ضمایر شخصی استفاده کنید زیرا مسئولین استخدام می دانند رزومه دربارهی شما و تجربیاتتان است.
استفاده از زمان حال درباره شغل قبلی
نباید از زمان حال برای بیان تجربیات شغلی گذشته استفاده شود. از زمان حال تنها برای بیان شغل فعلی استفاده کنید.
استفاده از ایمیلهای غیررسمی
در رزومهی شغلی خود از ایمیلهای غیررسمی استفاده نکنید و ایمیل رسمیِ جدیدی برای خود بسازید.
استفاده از واژههای اضافه
یکی از متخصصان مشاغل می گوید، نیاز نیست واژهی تلفن یا ایمیل را در مقابل شماره یا ایمیل خود بنویسید، زیرا این کار غیرماهرانه بودن شما را نشان می دهد.
درج کردن تیتر، پانویس، جدول و نمودار
وقتی در رزومهی خود از تیتر، پانویس، جدول و نمودار استفاده کنید، مدیر استخدام از خود می پرسد آیا واقعاً نیاز بوده از این موارد در رزومه استفاده شود؟
وقتی رزومه خود را با فرمتی استاندارد و بدون موارد مذکور بنویسید، اعتبار بیشتری خواهد داشت. امروزه خیلی از شرکتها از سیستمهای پیگیری رزومه استفاده می کنند که میانهی خوبی با فرمتهای نامناسب، تیترها، پانویس، جدول و نمودار ندارد. پس وقتی از این موارد استفاده می کنید، حتی اگر انتخاب خوبی برای آن موقعیت شغلی باشید، مسئولین استخدام هیچ راه ارتباطی برای تماس با شما پیدا نخواهند کرد.
قرار دادن اطلاعات تماس محل کار فعلی
آمدور ایلای (Amdur Eli) می گوید: درج اطلاعات تماس محل کار فعلی در رزومه نه تنها اشتباه بلکه احمقانه است. آیا واقعاً دوست دارید کارفرمای جدید با محل کار شما تماس بگیرد؟ اگر با شما تماس بگیرد چه عکسالعملی نشان می دهید؟ در هر صورت کارفرمای فعلی می تواند ایمیلها و تماسهایتان را دنبال کند. پس اگر نمی خواهید هر چه زودتر اخراج شوید یا متهم به سرقت اطلاعات شوید، از قرار دادن اطلاعات کار فعلی خود اجتناب کنید.
نوشتن نام رئیس
نباید نام رئیستان را در رزومه بیاورید مگر اینکه تماس گرفتن کارفرمای جدید با رئیس فعلی موردی نداشته باشد. گیلبرد می گوید تنها علت عنوان نام رئیس در رزومه این است او شخص معروف و قابل توجهی است و آوردن نامش تأثیر قابل توجهی روی استخدام شما خواهد داشت.
ذکر اصطلاحات خاص یک شرکت
گیلبرد می گوید: “شرکتها برای مواردی چون نرم افزارهای سفارشی، تکنولوژیها و فرآیندهایشان، زبان و اصطلاحات خاصی دارند که فقط افراد درون شرکت از آنها مطلع هستند.”
پس از بیان این اصطلاحات در رزومهی خود اجتناب کنید و به سراغ اصطلاحات عمومی بروید.
قرار دادن لینک صفحات خود در شبکههای اجتماعی
صفحات شخصی و غیرحرفهای شما در شبکههای اجتماعی هیچ ارزشی برای رزومه ندارد. نیکلای می گوید: درخواست کنندگانی که فکر می کنند صفحاتِ شخصی آنها در شبکههای اجتماعی ارزش درج در رزومهشان را دارد، خود را از استخدام شدن در آن موقعیت شغلی محروم می کنند. البته قرار دادن صفحاتِ مرتبط با کسب و کار مانند صفحهی لینکدین که سوابق و تجربیات کاری و تخصص شما را در بر می گیرد، می تواند خیلی هم مفید باشد.
درج سوابق کاری بیشتر از 15 سال
آگوستین می گوید: وقتی سوابق کاریِ بیش از 15 سال قبل را در رزومهتان بیاورید، مسئولین استخدام هیچ تمایلی به بررسی رزومهی شما نخواهند داشت. سوابق کاری که در رزومه خود عنوان میکنید باید حداکثر تا 15 سال گذشته باشد. علاوه بر آن، از بیان تاریخ فارغالتحصیلی و مدارکی که بیشتر از 15 سال قدمت دارند، اجتناب کنید.
بیان حقوق دریافتیِ فعلی و حقوق درخواستی
نیکلای می گوید: برخی درخواست کنندگان حقوق دریافتی خود در زمان دانشجویی را هم عنوان می کنند. این اطلاعات چندان موردنیاز نیست و نیاز به درج آنها هم نیست.
اِمی هووِر (Amy Hoover)، مدیر موسسهی Talent Zoo می گوید درست نیست حقوق درخواستی خود را در رزومهتان بیاورید، زیرا این کار شما را غیرحرفهای نشان می دهد. درخواست مبلغ حقوق چیزی است که باید در مرحلهی مصاحبه مطرح شود.
استفاده از فونتهای قدیمی
هرگز در رزومهی خود از فونتهای قدیمی استفاده نکنید. اندازهی فونت هم باید مناسب باشد. فونت باید به سادگی قابل خواندن باشد و خوب و زیبا به نظر برسد.
استفاده از فونتهای فانتزی
خواندن فونتهای فانتزی و شکسته چندان آسان نیست و شاید باعث شود مدیر استخدام به اطلاعات کمتری دربارهی شما پی ببرد.
استفاده از اصطلاحات رایج و تکراری
سازمان CareerBuilder در نظرسنجی از 2201 مدیر استخدام گفت: “چه چیزی در رزومهها بیشتر از هر چیزی سبب ناامیدیتان می شود؟”
آنها در پاسخ از عباراتی چون “بهترین در نسل خود”، “فعال و زرنگ”، “تفکر خارج از چهار چوب” و “مردمی و اهل ارتباط” سخن گفتند. از نظر آنها اگر از عباراتی چون “دستاورد”، “مدیریت “، “حل و فصل” و “راه اندازی” بیش از اندازه استفاده نشود، عبارات مثبت و تأثیرگذاری هستند.
علت ترک کار قبلی
برخی درخواست کنندگان فکر می کنند، اگر دلایل استعفا از شغل قبلیشان را بنویسند شانس بیشتری برای استخدام خواهند داشت؛ اما تینا نیکلای، این طرز فکر را اشتباه می داند. او در این باره می گوید: “عنوان دلایل ترک شغل قبلی در رزومه چندان درست نیست و نباید مسائل مربوط به شرکتهای دیگر را در رزومهی خود عنوان کنید.” بهتر است این موارد در هنگام مصاحبه بیان شود.
درج معدل فارغالتحصیلی
اگر به تازگی فارغالتحصیل شدهاید و معدل بالایی هم دارید، از ذکر آن در رزومهی شغلی خود غافل نشوید؛ اما اگر بیشتر از 3 سال از زمان فارغالتحصیلیتان می گذرد و معدل چندان خوبی ندارید، از عنوان آن پرهیز کنید.
قرار دادن عکس در رزومه
شاید این کار در آینده کاملاً عادی شود اما در حال حاضر کار چندان درستی نیست.
بیان نظرات خود، بدون توجه به واقعیتها
هیچ وقت نباید نظرات شخصی خود را در رزومه وارد کنید، پس از ذکر عباراتی چون “دارای روابط عمومی بسیار بالا” یا “بسیار منضبط و باانگیزه ” و … خودداری کنید. اینها نظر خودتان است و ممکن است فاصلهی زیادی با حقیقت داشته باشد. مطمئن باشید این موارد بهآسانی در مصاحبه مشخص می شود و نیازی به درج آنها در رزومه نیست.
بیان تجربیات کاری کوتاه مدت
گیلبرد معتقد است از بیان تجربیات کاریِ کوتاه مدتِ خود در رزومهی شغلی اجتناب کنید. احتیاجی نیست کارهایی که انجام دادهاید اما هیچ تمایلی به آنها نداشتهاید را در رزومه بیان کنید.
منبع خبر : ucan
https://mirzakochaknews.ir/?p=7199