×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
برجام زمينه هاي پيشرفت در بخش زباله سوز را فراهم آورد

به گزارش میرزا کوچک نیوز، محمدعلي نجفي در كارگروه مديريت پسماند استان افزود: در همه‌ مباحث تجاري، سرمايه‌گذاري، گردشگري و تلاش براي بهبود اشتغال بايد مسئله محيط زيست در نظر گرفته شود.
وي بر ضرورت توجه ويژه به ساماندهي پسماند استان از سوي مديران استاني، فرمانداران، شهرداران و شوراهاي شهر تأكيد و بيان كرد: مديريت پسماند يكي از مهمترين اقدامات استان در سال 95 است.
نجفي با اشاره به اينكه مردم با فرهنگ و خانواده‌هاي اصيل گيلاني از ديرباز با رعايت نظافت زبانزد بوده‌اند، خاطرنشان كرد: در همه مباحث تجاري، سرمايه‌گذاري، گردشگري و حتي تلاش براي بهبود اشتغال بايد مسئله محيط زيست در نظر گرفته شود.
استاندار گيلان به نبود تفكيك زباله در سال‌هاي گذشته در گيلان اشاره و تصريح كرد: اقدامات موثري در اين خصوص شكل گرفته و استان رو به پيشرفت است، اما راضي كننده نيست.
وي با بيان اينكه نمي‌توان با زباله سليقه‌اي رفتار كرد، گفت: طبق ماده 16 قانون مديريت پسماند، برخورد با متخلفان پيش بيني شده و دستگاه‌هاي قضايي و نظارتي در صورت مشاهده تخلف اقدام مي‌كنند.
نجفي با قدرداني از همراهي بخش‌هاي مديريتي، پزشكي، زيست محيطي و سمن‌ها افزود: در سال 95 اقدام براي گسترش تفكيك زباله از مبدأ ، آموزش و فرهنگ سازي در مردم، جلب مشاركت سازمان‌هاي مردم نهاد و بخش خصوصي را در اين حوزه با جديت كامل خواستارم.
استاندار گيلان ادامه داد: درخصوص مديريت پسماند هر مدير و يا شهرداري كه همكاري كند، تشويق و در غير اين صورت برخورد خواهد شد.
وي به نقش موثر دهياران در هدايت روستائيان به سمت تفكيك و ساماندهي زباله اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از اساسي ترين كارها كه براي نسل آينده ماندگار مي‌شود، همين اقدام است.
نجفي بر ضرورت قرار گرفتن پاكسازي شهر و روستا از زباله در انديشه مديران و مردم تأكيد و تصريح كرد: مردم براي ترويج فرهنگ و نهادينه كردن بهداشت عمومي و زيباسازي محيط همكاري لازم را به خرج دهند.
بر اساس آمارهاي اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان، روزانه دو هزار تن زباله توسط شهرداري ها و دهياري هاي اين استان جمع آوري و در مراكز دفع زباله رها مي شوند و بخش زيادي هم در روند جمع آوري قرار ندارند.
يك هزار و 400 تن از اين زباله هاي جمع آوري شده، شهري و بقيه زباله هاي روستايي را تشكيل مي دهند.
به دليل نزديكي آب هاي سطحي با آب هاي زيرزميني در گيلان، شيرابه هاي ناشي از اين زباله ها و آلاينده هاي ناشي از خودروها با هر بارندگي در كوتاه ترين زمان، وارد خاك و آب شده و به شدت رودخانه و زيستگاه ها و مراكز زيست و تكثير آبزيان استان را تحت تاثير قرار داده است.
يكي از مراكز مهم و پر سر و صداي دفن زباله گيلان كه روزانه 550تا 600 تن زباله از حوزه مركزي شامل شهرهاي رشت، فومن، صومعه سرا، لشت نشاء، سنگر، شفت، خشكبيجار و كوچصفهان و بيش از 20دهياري و بخشي از واحدهاي صنعتي در آن دفن مي شوند، در سراوان واقع در 20 كيلومتري رشت قرار دارد./ایرنا

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.