×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
چرا تعطیلات آخر هفته حال ما را خوب می‌کند؟

همه می‌دانند که تعطیلات روش خیلی خوبی برای کاهش استرس روزمره است، اما تعطیلات دقیقا چقدر می‌توانند حال ما را بهتر کنند؟

در یک پژوهش جدید تاثیرات زیستی گذراندن تعطیلات و مدیتیشن مقایسه شده و نتایج آن حاکی از این است که هر دو فعالیت مزایای فیزیولوژیکی قابل توجه و درازمدتی دارند. بیشترین و بهترین تاثیر هم زمانی حاصل می‌شود که هر دوی این فعالیت‌ها همزمان انجام شود.

یک روانپزشک به نام «الیسا اپل» از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «همه ما می‌دانیم که گذراندن اوقات فراغت فرایندهای زیستی مربوط به استرس را کاهش می‌دهد. اما با این حال، واقعا شگفت‌انگیز است که دوری از زندگی پرمشغله و قرار گرفتن در یک محیط آرام‌بخش طی مدت کوتاه، چنین تغییر زیادی در نحوه بیان ژن ما ایجاد می‌کند.»

محققان برای سنجش میزان تاثیر تعطیلات و مدیتیشن بر فرایندهای زیستی مربوط به افزایش سن و سلامت عمومی، از ۹۴ زن سالم بین ۳۰ تا ۶۰ سال دعوت کردند تا به مدت شش روز در یک استراحتگاه در کالیفرنیا شرکت کنند.

در میان این شرکت‌کنندگان، ۶۴ نفر آنها به طور منظم مدیتیشن نمی‌کردند. این گروه به طور تصادفی موظف بود یا از وقتش در استراحتگاه لذت ببرد یا اینکه برای یک دوره آموزشی مدیتیشن ثبت نام کند.

۳۰ نفر باقیمانده به عنوان مدیتیشن‌کنندگان با تجربه طبقه‌بندی شده بودند و از آنها خواسته شده بود که در کل مدت زمان استراحت، در یک دوره آموزشی مدیتیشن شرکت کنند.

محققان بلافاصله قبل و بعد از تعطیلات از همه شرکت‌کنندگان نمونه خون گرفتند. آنها همچنین قبل و بعد از این دوره تفریحی از شرکت‌کنندگان نظرسنجی کردند تا وضعیت روانی آنها را هم ارزیابی کنند.

پس از انجام این آزمایش، محققان پی بردند که سطح استرس و عملکرد دستگاه ایمنی هر سه گروه، به اندازه قابل توجهی بهتر شده بود. نظرسنجی‌های پس از تعیطلات نشان داد که همه شرکت‌کنندگان حتی یک ماه پس از تعطیلات هم حس خیلی خوبی داشتند و در این میان کسانی که در این مدت مدیتیشن هم انجام می‌دادند، بیشترین نفع را بردند. مدیتیشن‌کنندگان مبتدی حتی ۱۰ ماه پس از دوره، کمتر احساس افسردگی و استرس می‌کردند.

منبع:دیجی کالا مگ

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.