×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024
گوهر «حیا و عفاف» حلقه گمشده در حجاب استایل‌ها/ تبلور مدگرایی در حجاب‌های اینستاگرامی

میرزاکوچک نیوز،مائده فلاحتکارضیابری: با زیاد شدن مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی، پدیده‌ای نوظهور به نام محجبه‌های خودنما به وجود آمده است و بعضی از با حجاب‌های جامعه با گذاشتن تصاویر متعدد و متفاوت از خود، دوست دارند تا به هر طریق ممکن مورد توجه و استقبال مخاطبین خود قرار گیرند.

اینکه یک زن یا دختر مانتویی بدحجاب باشد چندان عجیب نیست، اما حساسیت‌ها زمانی برانگیخته می‌شود که شاهد خودنمایی دختران و زنان چادری در فضای مجازی باشیم، زنانی که به اسم محجبه بودن در حال خودنمایی با حرکات و ژست‌های زننده هستند.

در گیلان خودمان چندین بلاگر محجبه در حال فعالیت هستند که مدعی حجاب استایل بودن هستند اما وقتی چند روزی دنبالشان می‌کنیم متوجه هرگونه خودنمایی که به دور از شان و شخصیت یک زن مسلمان است می‌شویم، حجاب استایل‌هایی که برای درآمدزایی حاضر به هرگونه کاری هستند، از خنده‌های جلف و مضحک گرفته تا تبلیغ لباس‌های زننده.

انگار اینجا هیچ‌یک از خط قرمز‌های معمول وجود ندارد و می‌تواند هر طور دلش خواست رفتار و خط‌شکنی کند، برایش مهم نیست که خودش با دست خودش حریم خصوصی خود را نقض می‌کند و با انتشار تصاویر خصوصی از خود و گاهی حتی از خانواده، زندگی شخصی و حریم خصوصی‌اش را در ویترینی قرار می‌دهد که هر چشمی می‌تواند آن را ببیند و در معرض هر نوع نگاهی قرار دارد.

در واقع آسیب شبکه‌های اجتماعی گریبان‌گیر این قشر از جامعه هم شده است، دخترانی که از چادرشان در جهت لایک گرفتن استفاده می‌کنند، چادری که هر زمان برایشان به صرفه باشد بر سر می‌کنند و برای تبلیغات از سر خود بر می‌دارند و فقط با بیرون نیاوردن موهایشان مدعی حجاب استایل بودن را دارند.

یکی از حجاب استایل‌ها در پیج شخصی‌اش درباره فعالیتش می‌گوید: «انسان‌ها تمایل به زیبایی دارند و این نیازشان حتما باید پاسخ داده شود، بعضی‌ها به دلیل عقایدشان می‌خواهند حجاب داشته باشند و موهایشان پیدا نباشد از این حس که ناشی از زیبایی‌شناسی است صرف نظر می‌کنند، ولی ممکن است دچار حس بدی شوند، برای همین اگر یک پوشش مناسب و متناسب داشته باشند به حس خوبی می‌رسند».

اما سوال اینجاست این تعریفی که آن‌ها از حجاب ارائه می‌دهند و این فرم جلوه‌گرانه در استایل‌های حجاب چقدر به اصل و فلسفه‌ حجاب نزدیک است و چقدر با آن مغایرت دارد؟

یکی از مخاطبان اینستاگرامی زیر پست‌های این بانوی بلاگر که مدعی حجاب استایل است نوشته بود؛ این نوع پوشش در دختران زهرایی ما بسیار اثر منفی دارد و مانند یک سیب خراب در یک جعبه سیب سالم است و عملا نوع و معیارهای یک حجاب برتر از نوع چادر اسلامی و زهرایی را زیر سوال می‌برند.

در این راستا با «شیوا بشاش» از فعالان حوزه فرهنگی و سیاسی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا اثرات منفی حجاب استایل‌های اینستاگرامی را بر روی دختران نوجوان و جوان جامعه بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه از مسائل مهم در حوزه مطالعات زنان از منظر قرآن «پوشش» است که به صورت یک نیاز فطری در وجود آنان نهاده شده است اظهار کرد: عفت در پوشش به عنوان بارزترین نماد فرهنگی جامعه اسلامی از همان ابتدا و در دوره‌های مختلف اسلامی مورد توجه ویژه مسلمانان بوده است.

بشاش با اشاره به اینکه دو آفت آخرالزمانی ویژه بانوان است و آن این است که اگر یک خانم عفت و حیا را رعایت نکند جامعه آسیب بیشتری می‌بیند افزود: رعایت این دو اصل از سوی بانوان ضروری‌تر است چرا که آنها در مراحل تربیتی اجتماع و خانواده نقش کلیدی‌تری دارند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی گفت: حضرت مهدی(عج) در دعایی که برای بانوان دارند می‌فرمایند: «وَ عَلَی النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّة؛ بر زنان شرم و عفت عنایت کن.» حیا و عفت برای یک جامعه متعالی و یک خانواده متعال از ناحیه زن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تنوع در پوشش زمانی که جلب توجه نداشته باشد مورد قبول است تصریح کرد: اکثر استایل‌هایی که می‌بینیم مدگرایی و ظاهرگرایی در آن‌هاست، همچنین با مدل‌های غیر مرسوم بستن شال و روسری و کمی آرایش برای رنگ و لعاب دادن، نمی‌توانیم توجیه کنیم که حجاب را رعایت کرده‌ایم، این‌ها در جامعه جا نمی‌افتد و عادی نمی‌شود.

بشاش خاطرنشان کرد: زنگ خطر دقیقا اینجا به صدا در می‌آید که می‌بینیم تعریف جدیدی که حجاب استایل‌ها از حجاب در جامعه نهادینه می‌کنند، بیشتر یک تظاهر به حجاب برای کسب درآمد است.

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی اظهار کرد: دختران جوان و نوجوان محجبه ما باید بدانند و  برایشان کلاس‌های سواد رسانه‌ای برگزار کرد که حجاب استایل‌های ایسنتاگرامی اگرچه حد و حدود پوشش را رعایت می‌کنند اما نگاه تجاری به دین دارند و به دنبال خریداری نگاه دیگرانند تا از ضعف شخصیت ما که میل به زیبایی است، درآمدازیی برای خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه زندگی حجاب‌استایل‌ها نباید الگوی دیگران قرار بگیرد زیرا به دلیل فاصله طبقاتی که وجود دارد سبب ضربه‌های زیادی به خانواده‌ها وارد می‌شود افزود: چادرِ بدون محتوا سر کردن که به دنبال جلب توجه است، حجاب به حساب نمی‌آید.

بشاش با اشاره به اینکه آراستگی با جلب توجه فرق دارد گفت: می‌توان آراسته و شیک پوش بود، اما حریم شخصی و حریم عفت را رعایت کرد، ما به این دنیا نیامده ایم که توجه مردم را جلب کنیم و دنبال تایید آن‌ها باشیم.

آری؛ گوهر نابِ «حیا» معصومیت گمشده در دختران محجبه اینستاگرامی است که این روزها برای درآمدزایی دست به تبرج و خودنمایی می‌زنند و تبلور مدگرایی و ظاهرگرایی در جامعه هستند

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.